Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur over Hardangervidda


Benray

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg og en annen kompis har lyst til å krysse Hardangervidda på ski. Føler oss ganske klare for det generelt sett. Men en ting vi ikke har, er fjellski. Er det en must å ha dette i begynnelsen av mars? Eller går det med tjukke vanlige langrennsski? Takk for evt svar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går jo, men det er langt bedre på fjellski. -Og det kommer jo an på hva du mener med "tjukke vanlige langrennski"? Husk at dere har tunge sekker også, så skiene vil føles ekstra spinkle. Regner med dere skal gå kvistet løype. Er dere heldige så er ikke gamle spor føyka igjen. Hvis dere må tråkke løype selv, så kan det bli veldig slitsomt. 

Det ligger masse brukte fjellski på Finn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på vær, føre, snømengde og ferdigheter. Og hva legger du i «tjukke» langrennski, hvilke tykkelse er det vi snakker om?

Er det hytte-til-hytte langs kvister, eller er det en egen tur og med telt?

Er det fast påskeføre, sol og vindstille hele turen, går nok det fint. (Men hva hvis forholdene endrer seg?...)

Med snø som bærer dårlig, vanskelige nedkjøringer, isglaserte bakker (stålkanter) og med tung sekk/pulk, er nok ikke langrennski det beste valget.

Man må ha med skifeller, man kan ikke stole på at smurning skal ta deg helt fram.

Jeg har faktisk aldri prøvd rendyrkede langrennski 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Med tjukke langrennsski mener jeg ski som er nesten like tjukke som et fjellski par jeg så på nettopp. Men de tror var ganske tynne i forhold til andre fjellski. 

Tenker å gå langs kvista løype, og hytte til hytte. Men vil helst sove i telt, et sted i nærheten av hyttene i tilfelle.

Ok. De langrennsskiene jeg tenker på har feller tror jeg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langrennski: Madshus har en kortfell du kan tre over tuppen foran. Den har glidflate frem til der fellen dekker den typiske smøresonen. Event har du vanlige felleski fra sportsbutikken. 
Ulempe: Med storsekk (inkl telt etc) så blir det fort litt vekt. Dere kan også slite med festet i frasparket og det blir dermed tungt å gå. I tillegg vanskeligere å håndtere ski og storsekk på ujevnt underlag. Langrennsko til NNN binding er heller ikke like varme og vanntette som skikkelig fjellskistøvler.

Fjellski: Fåes i forskjellige bredder. Disse er stivere, spesielt i framskien. Det gjøre det mye enklere å svinge og ploge, spesielt på skaresnø. Bredden er ikke så nøye på Hardangervidda. Brukt både Mountainrace 48, Amundsen og Nansen fra nord til sør flere ganger. Stor fordel at du kan bruke grovere kortfeller og/eller langfell. Finnes minst to grovhetsgrader. Stålkanter er gull.

Men ingen regel uten unntak. Er vær vind og føre kanonbra, så funker det absolutt å suse av gårde  langs de kvistede løypene på langrennski. 

Endret av Apokope
Skrivefeil
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.