Gå til innhold
  • Bli medlem

Dårlig alkylat?


Navigatøren

Anbefalte innlegg

Hei. jeg kjøpte meg nettopp alkylatbensin til primusen fra Aspen. Når jeg åpna dunken så lukta det ganske surt og spist. Er det vanlig? 

Jeg har ikke brukt noe særlig annet enn colemanfuel fra før. Har jeg vært uheldig, eller er det noen andre merker som er bedre? Jeg ser Jula selger 5L til 169,- nå. Det er jo ganske billig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har inntrykk av at all akrylatbensin lukter forskjellig. Har ikke erfaring med Aspen, men Primus Powerfuel f.eks synes jeg lukter mistenkelig likt Swix skirens..

Billigste jeg har funnet er 19.90 pr l. på Rusta i Sverige. Den fungerer brillefint på Coleman 442 i alle fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Navigatøren said:

Hei. jeg kjøpte meg nettopp alkylatbensin til primusen fra Aspen. Når jeg åpna dunken så lukta det ganske surt og spist. Er det vanlig? 

Jeg har ikke brukt noe særlig annet enn colemanfuel fra før. Har jeg vært uheldig, eller er det noen andre merker som er bedre? Jeg ser Jula selger 5L til 169,- nå. Det er jo ganske billig. 

 

Regner med det er 4-takts alkylat. Den skal ikke lukte surt, og Aspen er regnet som høy kvalitet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Navigatøren said:

Ja, det stemmer. Var den Blå fra Aspen som er 4 takts. 

Det er noen år siden jeg brukte Aspen, men den luktet ikke spesielt ille. Kan hende de har endret sammensetningen, men det er rart om den lukter ubehagelig. Prøv å finn en annen dunk i en butikk og sammenlign.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke så dumt. Jeg har prøvd å se på sikkerhetsdatabladene, virker som om aspen har andre komponenter i seg enn f.eks. den til Biltema. Dog, jeg er ingen kjemiekspert, og kan hende de inneholder det samme men at de har forskjellige betegnelser. 

Aspen inneholder:

Alkylat, Isomerat, n-Butan, Isopentan.

 

Biltema sin: n-hexan, nafta (petroleum), full-range alkylat, butanholdig, 

Hydrokarboner, C≥5, C5-6-rike. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme problemet som trådstarter med Aspen. Luktet ikke godt (litt sovelaktig "prompelokt") og brandt ikke helt toppers heller.

Sent denne høsten kjøpte jeg en dunke med Blåtind fritidsparafin på tilbud, og denne vil ikke brenne i mine gamle messingbrennere - kun i Novaen, og da er det med en en hint av gult. Denne lukter også ikke "godt" (igjen, litt svovelaktig), altså ikke slik som fritidsparafin pleier å gjøre.

Jeg vet ikke hva som foregår her. Feilprodukjson? Feil lagring? Svindel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.