Gå til innhold
  • Bli medlem

Far og søn på fisketur til Norge


ThomasRud

Anbefalte innlegg

Hej og godt nytår!

Jeg fornemmer der er mange venlige sjæle i dette forum og håber også I vil give mig et par gode tips.💪

Min søn (15) og jeg vil gerne en tur til Norge til foråret og prøve at fiske "rigtigt" i stedet for de små put and take søer, som vi har i Danmark omkring København 😀

Ingen af os er verdensmestre i fiskeri, men hygger os bare med det et par gange om året. Ingen erfaring eller planer om fluefiskeri, så vi pakker bare nogle stænger og det rimeligt amatør-agtige udstyr vi ellers har.

Vi sejler til Oslo og tænker at køre nogle timer mod verdens smukkeste natur i Norge, og forventer at være på tur 3 dage. 

Hvor skal man køre hen?  Skal man fiske i elve? Fjorde?  Vi ønsker ikke at bo telt, men gerne i hytte eller lignende. Skyd endelig løs med gode tips til en dejlig første tur til Norge.

Der er vel også noget med fiske tilladelse, man skal sørge for?

 

Tusind tak på forhånd!

/Thomas og Benjamin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, 

Noen timers kjøring fra Oslo gir dere tilgang på en del artige muligheter. Dersom dere er interessert i ørretfiske i Valdres, ligger det innenfor rekkevidde (ca 3t fra Oslo). Dersom dere ønsker spennende elvefiske har dere både Harr og Ørret-fiske i Koppang, Trysilelva og Rendalen som spennende muligheter. (3-4t fra Oslo). 
Et alternativ kan også være å prøve seg er feks Otra fra Hovden og sørover. Fabelaktig natur, masse hytteutleie og flotte fiskemuligheter. 
Videre har dere muligheter både i Østfold (Vestfjella feks. Ikke spesielt dramatisk natur, men gode fiskemuligheter),  Det er rett og slett litt avhengig av hva det er dere ønsker å oppleve. 

Personlig ville jeg vurdert enten Valdres, Rendalen eller Otra. Da får man flott natur og gode fiskemuligheter i en smell :)

Kort og hytter kan forresten kjøpes på www.inatur.no - veldig enkel og fin side å bruke for å kjøpe fiskekort og finne hytter i nærheten. 

Endret av Anders Holt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Anders.

Tusind tak! Der er i hvert nogle rigtig gode bud at gå i gang med at undersøge.

Jeg er klar over jeg ikke er specielt præcis i mine ønsker, men reelt set ønsker vi blot noget spændende fiskeri til sønnen min med mulighed for at fange nogle fine fisk. Og samtidig kan farmand nyde den smukke natur 😁

/Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ThomasRud skrev:

Hej Anders.

Tusind tak! Der er i hvert nogle rigtig gode bud at gå i gang med at undersøge.

Jeg er klar over jeg ikke er specielt præcis i mine ønsker, men reelt set ønsker vi blot noget spændende fiskeri til sønnen min med mulighed for at fange nogle fine fisk. Og samtidig kan farmand nyde den smukke natur 😁

/Thomas

Bare hyggelig. 

Ta gjerne kontakt om du trenger tips til spesifikke plasser etc. :) Veit hvor vanskelig det kan være å planlegge sånt fra et annet land. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anders Holt skrev:

Bare hyggelig. 

Ta gjerne kontakt om du trenger tips til spesifikke plasser etc. :) Veit hvor vanskelig det kan være å planlegge sånt fra et annet land. 

Tusind tak, Anders. Der er jo helt fantastisk mange muligheder og kunsten bliver jo at begrænse sig ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Leif88 skrev:

nå vet jeg ikke hvor bereist dere er. men Valdres som nevt her oppe er fantastisk område og bevege seg i. ikke alt for krevende terreng og sammtidig utrolig vakkert. anbefales

Hej Leif. Tak for tippet! Valdres ser fantastisk ud. Det er jo et stort område, så hvis du har en anbefaling på et konkret sted/by, som ligger godt og hvor man skal overnatte, så sig endelig til.

/Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei. Vil anbefale Lesjøhytta på Dovre. Fin tur inn fra Skamsdalen. Det følger båt med i hytteleien. Bor dere på Lesjøhytta, kan dere fiske i Lesjøen (best fra båt),  ta dagsturer til nærliggende fjellvann, og også fiske i elva Jori. Mest av alt er dette en flott tur, der det er fin sti inn til Hytta (5-6km), dere er på høyfjellet i selveste Dovre. Det er flott fisk å få om det biter. Dere kan slumpe til å få se moskus som bonus. Jeg har fått fin fisk mellom 1/2 og hel kilo i området, og sett /hatt på større. Hytta kan søkes på og bookes på inatur.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo større sjanse for å få fisk om man fisker i sjøen, men jeg synes at ørretfiske på fjellet er den ultimate norgesopplevelse. Du kan for eksempel prøve å leie denne utrolig koselige hytta:

https://www.inatur.no/hytte/552f6342e4b049d939b49c17/vargebua-vaga

Det er et veldig vakkert område med gode tur- og fiskemuligheter i nærheten. Den ligger ikike så langt å gå fra veien. Fiskekort kan kjøpes på samme nettsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.