Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips til fjellskisko og teltbruk


Tom Mauno

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk. Jeg skal anskaffe nye fjellskisko som er egnet til å trekke pulk. Som eksempel er de eneste fjellstøvler jeg ikke får gnagsår av, Alfa Bever Pro Advanced I størrelse 46. Tenker jeg mulig må opp på 47 i fjellskisko for å få plass til tykk liner/sokk.

Så til telt. Jeg har et Helsport Svalbard 5 Camp X-trem som vi ikke har brukt mye, pga størrelsen. Jeg har og et Helsport Vidda Light 3 Pro med snømatter som fungerte utmerket Hardangervidda på langs sist påske.

I februar er planen å bevege meg i Finnmark (hvor jeg er fra, så klimaet er jeg kjent med) men hva tenker dere; blir Svalbard teltet for stort? Vekta er ikke problemet. Vurderer å bytte teltet til et annet dersom jeg finner noen som vil bytte. Mitt er i grønt og brukt rundt 5 netter. Alternativet er å bruke Vidda light'n som er fullgodt til vinterbruk og som har klart seg godt flere kraftige vinternetter i Finnmark. 

Trenger tips så jeg slipper å bruke en formue på nytt utstyr.

PS, noen som har prøvd Madshus Intelligrip kortfeller til fjellski uten fellefeste? Gikk med syntetiske langfeller i vinter...Aldri mer!!

IMG_20200101_203010710.jpg

Endret av Tom Mauno
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alfa Walk King passet foten min godt (erstattet de i høst), og jeg har vært godt fornøyd med Alfa Skarvet fjellskisko. I begge skoene har jeg én ekstra ullfiltsåle oppi. Jeg har skiskoene én størrelse opp. I fjellskoene brukte jeg to par tynne ullsokker (standard Ulvang-greier) eller ett par raggsokker. I skiskoene har jeg plass til ett par tynne sokker og ett par tykke. Annet enn første to kortere turene har jeg ikke hatt noe gnagsår i Alfa skiskoene, selv ikke når jeg nå i jula brukte de 7 dager uten å ha brukt de siden i fjor.

Jeg ble ikke særlig imponert over slitestyrken i Walk King, men skiskoene er fine ennå. Snøresystemet funker ok, med låsehempe over anklene, som jeg anser som viktig for å få hælen til å sitte og unngå gnagsår. Skoene er varme nok til at frysing under vandring ikke har vært noe problem, men de er selvsagt kalde på morgenen når svetten i fôret har frosset over natta. Det mest negative jeg har å si er at sålen kunne vært litt stivere mtp stabilitet i nedoverbakker, men jeg ferdes som regel i slakt terreng og anser ikke det som noe problem. Jeg har skiskoene i str. 45 for referanse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har intelligrip feller og har brukt dem litt på fjellski. Det blir som en mellomting mellom å labbe med helfell og gli med en smurt ski. Skal du dra en tung pulk så ville jeg hatt med langfellene for etapper hvor det er mye oppover.. Du kan også vurdere å klippe langfellene omtrent ved hælen. Det gir litt bedre glid, og litt dårligere feste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit par smale mohair/syntmix, til dømes Silvretta sine, kappa ved hæl, kan vere ei god løysing. Det er vesentlig forskjell på fell med full skibreidde og smalare fell, og om den i tillegg ha rlitt mohair i seg og er kappa på lengde, så er det ganske ok å gå med. 

Det er no vel også greit å gå med smurning på delar av vidda, om du ikkje har veldig tung pulk? Eg går gjerne på smurning med pulk når forholda tilsier drt. Rubba festesone, og litt grunnvalla i, så sitt festesmurninga bedre. Så lenge ein snakkar temperaturar som tilsier kalde festevoksar så har eg heller aldri opplevd det vanskeleg å veksle mellom fellar og voks utan å rense. 

Dei 2 eg kjenner som har prøvd Madshus Intelligrip på noko meir enn dagstur har vore misfornøgde, utan at eg heilt i farta hugsa kvifor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.1.2020 den 9.32, foroll skrev:

men de er selvsagt kalde på morgenen når svetten i fôret har frosset over natta. Det mest negative jeg har å si er at sålen kunne

Vurdert dampsperre/plastpose på turar over fleire dagar? Då held du skoen tørr innafrå i alle fall :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelse på telt er litt sånn hipp som happ. 

Jeg har et 4-camp jeg bruker også på soloturer på vinteren. Jeg er på såpass få turer helt alene om vinteren at jeg ikke synes det rettferdiggjør et ekstra solotelt til vinterbruk.

Jeg tenker at:

Den lille ekstra tyngden ikke gjør noe på pulkturer da jeg har mye annet lett utstyr som hjelper til å få ned totalvekten til akseptabel trekkevekt uansett. 
Jeg ikke fyrer ofte for å holde lunk i teltet slik at den ekstra størrelsen ikke gjør det til en utfordring at man bruker mer drivstoff til oppfyring. Jeg har sovepose som takler langt ned på -20-tallet inne i teltet. 
Stort telt er mer fleksibelt slik at kan ta inn all bagasje og pulk i teltet om det er kjipt vær
At eneste negative innslag er at større telt er kjipere å sette opp alene. Jeg kompenserer for det med halvoppslått telt i pulkpose og sikkerhetsliner i pluggfestene i som normalt skal være mot vinden slik at jeg kan ankre teltet før det trekkes ut av posen. 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med telt kommer ALLE til å svare forskjellig på.

Det beste rådet jeg kan gi deg er å prøve godt ut de teltene du allerede har. Er ikke sikkert ett nytt telt blir bedre, det blir bare ett annet telt 🤷‍♂️ Jeg synes det høres ut som du allerede er godt dekket.
 

I pulk er ikke vekt og volum like vesentlig, og har man stengene halvveis i teltet klarer man oppsett fint selv. Øv på pakking og oppsett hjemme først med teltene du har.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Espen Ørud skrev:

Størrelse på telt er litt sånn hipp som happ. 

Jeg har et 4-camp jeg bruker også på soloturer på vinteren. Jeg er på såpass få turer helt alene om vinteren at jeg ikke synes det rettferdiggjør et ekstra solotelt til vinterbruk.

Jeg tenker at:

Den lille ekstra tyngden ikke gjør noe på pulkturer da jeg har mye annet lett utstyr som hjelper til å få ned totalvekten til akseptabel trekkevekt uansett. 
Jeg ikke fyrer ofte for å holde lunk i teltet slik at den ekstra størrelsen ikke gjør det til en utfordring at man bruker mer drivstoff til oppfyring. Jeg har sovepose som takler langt ned på -20-tallet inne i teltet. 
Stort telt er mer felksibelt slik at kan ta inn all bagasje og pulk i teltet om det er kjipt vær
At eneste negative innlslag er at større telt er kjipere å sette opp alene. Jeg kompenserer for det med halvoppslått telt i pulkpose og sikkerhetsliner i pluggfestene i som normalt skal være mot vinden slik at jeg kan ankre teltet før det trekkes ut av posen. 

Gode tips og helt enig. Har et Helsport Vidda Light Pro 3 som er ferdig pakket for pulk med tapete stenger. God plass er ok det. PS sendte to telt på service til Helsport i går, Svalbard teltet for å få montert doble stangkopper og Ringstind Pro teltet for å få sydd på en inngang til, stormmatter, ekstra bardunfester og dobbel stangkopp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius Engelsen skrev:

Dette med telt kommer ALLE til å svare forskjellig på.

Det beste rådet jeg kan gi deg er å prøve godt ut de teltene du allerede har. Er ikke sikkert ett nytt telt blir bedre, det blir bare ett annet telt 🤷‍♂️ Jeg synes det høres ut som du allerede er godt dekket.
 

I pulk er ikke vekt og volum like vesentlig, og har man stengene halvveis i teltet klarer man oppsett fint selv. Øv på pakking og oppsett hjemme først med teltene du har.

Takk for svar. Brukte Vidda Light over Hardangervidda i vinter med frua. kjempetelt, sol og har taklet storm godt i Finnmark. Vil ha med Svalbard teltet siden det er i februar og været litt hardere enn i mars/april. På pulk er det helt greit oppå beddingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tom Mauno skrev:

Gode tips og helt enig. Har et Helsport Vidda Light Pro 3 som er ferdig pakket for pulk med tapete stenger. God plass er ok det. PS sendte to telt på service til Helsport i går, Svalbard teltet for å få montert doble stangkopper og Ringstind Pro teltet for å få sydd på en inngang til, stormmatter, ekstra bardunfester og dobbel stangkopp. 

Jeg kunne tenkt meg mulighet for doble stenger til mitt telt, men foreløpig har det gått greit. Unntaket er et tilfelle med stabil vind på 25-27 m/s der vi måtte ut for å bygge levegger. Etter det har jeg bygget levegg på forhånd om det er meldt mye vind. Levegg ca 3 meter foran teltet tar vekk enormt mye trykk og gjør at jeg sover uten å tenke på mulighetene for vindøkning.  

Jeg telter stort sett i Finnmark vinterstid: 

15102214926_4095b9bbdf_o.jpgCalm after the storm by Espen Ørud, on Flickr

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Espen Ørud skrev:

Jeg kunne tenkt meg mulighet for doble stenger til mitt telt, men foreløpig har det gått greit. Unntaket er et tilfelle med stabil vind på 25-27 m/s der vi måtte ut for å bygge levegger. Etter det har jeg bygget levegg på forhånd om det er meldt mye vind. Levegg ca 3 meter foran teltet tar vekk enormt mye trykk og gjør at jeg sover uten å tenke på mulighetene for vindøkning.  

Jeg telter stort sett i Finnmark vinterstid: 

15102214926_4095b9bbdf_o.jpgCalm after the storm by Espen Ørud, on Flickr

Flott bilde 😊 levegg er et must og verdt tiden det tar å bygge en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.