Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøplugger


evenl

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous

Bare hørt ting, aldri prøvd ut.. Men klatreutstyr er bra om det er variert, eller om man har et lite utvalg! Behovet kommer kanskje an på forholdene... (?) :wink:

Uansett lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bruk brøytepinner av bambus, lettere og billigere!(gratis, spør vegvesenet om du ikke vil ta de som allerede er satt opp langs vegene....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler at dere tar med én snøanker vinterstid. Denne settes på lo-siden og man fester flest mulige barduner i den.

Ellers er antallet og kvaliteten på snøpluggene avhengige av om teltet har snømatter. Har den det er det ikke så nøye på hva man bruker av trepinner og bambus osv. Selvfølgelig bruker man alt man har av staver og ski. Husk bare å grav opp stavene og ikke bare dra den opp.

Dersom man forlater teltet på dagtid (tar med ski/staver) kan det være greit å ha noen ordentlige plugger. Ellers er min erfaring ski, staver, billige trepinner og en snøanker holder lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk brøytepinner av bambus, lettere og billigere

Tiltredes! :) Håper på tilgivelse for at jeg og kona ranet Fillefjellsvegen for slike da vi startet påsketuren 1983... (Vi tok hver 4...)

Du får også kjøpt slike som blomsterpinner i vellassorterte blomster- og gartneriutsalg. Lag et hakk nær toppen så ikke bardunen sklir av.

Stormmatter er must om vinteren. (Norrøna monterte gratis på mitt Ravneskar en gang i tida. Service! Synd de sluttet med telt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Heisann. Slenger inn et svar til tross for at denne tråden ikke er helt fersk... Er akkurat inne i samme problemstilling. Jeg valgte å ta utganspunkt i de pluggene som finnes på markedet. MEN i stedet for å bruk penger på dem, lager jeg dem heller selv. Sannsynligvis, om du blir nødt til å kjøpe aluminium, blir ikke dette noe særlig billigere. Men det er pokker så moro å kunne snekre sammen slike ting selv. I stedet for at jeg oppgir målene jeg brukte, kan man heller ta en nøyaktig kopi av de som blit solgt. Det finnes mange virksomheter som bruker alu. Det er bare å stikke innom,så ordner det seg som regel med no kapp de har liggende. Lag noen selv, så kan man eventuelt kjøpe ved siden av. Eventuelt stikk innom en vdg.skole med mekanisk linje. Da lager de det for deg, og de gjør det godt. Det er forresten et tips man kan ta med seg. Det gjelder om du trenger nye kutteblad til gressklipperen eller små dingser for å gjøre fjellturen lettere.

Ha en fin fin dag folkens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Jeg har hatt snøplugger 50 cm lange en del år. jeg har ikke prøvd de korte på 30cm, men de på 50 sitter iallefall godt. Er det veldig luftig snø er det fordel med de lange, i mer kompakt snø er sikkert de korte gode nok.

Jeg vil tro at det er svært ubehagelig hvis man har valgt de korte og teltet løsner en uværsnatt i fjellet. Men de er lettest å bære da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har aldri tatt i en snøplugg, og lever fremdeles. Selv etter å ha utfordret masse vær i telt. Ski og staver har man jo med uansett, og de stedene der det er aktuelt å forlate et oppsatt telt for å gå feks på topptur ligger man stort sett så lavt at man finner busker ol. som kan brukes. Er været virkelig dårlig, slik at man er redd for at det skal blåse bort, så går man jo sjelden fra det for å gå på topptur uansett. Men stasj er jo bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.