Gå til innhold
Fjelljentaaa

Garmin InReach Explorer+ erfaring? Eller anbefaling om en annen god gps?

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Men med tykke votter, kan det bli like bra som med knapper/joystick?

Skal ikke la dette bli en lang diskusjon, men det er ikke like enkelt som med bare fingrene selvfølgelig, men stort sett går det greit. Utfordringen er mest å se hvor du trykker. Men det er jo ikke alltid så enkelt med tykke votter og knapper heller, særlig ikke når knappene er små og sitter tett sammen (joystick har jeg ikke brukt noe særlig, annet enn på laptop, og der liker jeg det dårlig, men det blir sikkert noe helt annet). På MC-en min har jeg en annen GPS med helt tilsvarende skjerm. Den betjener jeg med tykke motorsykkelhansker - mens jeg kjører. Men det er klart, man trykker nok oftere feil med tykke hansker på enn man gjør med bare fingre. Ellers tror jeg dette blir individuelt. Noen liker mora mens andre liker dattera som det heter i ordtaket. Fordelen med berøringsskjerm er at det er mer plass til skjerm siden det ikke trengs noen plass til knapper. Men vil man ha en liten GPS er ikke Montana riktige GPSen. Den er ganske stor, men med ganske stor skjerm da. Og den bruker som sagt en del batteri i forhold til f. eks. Etrexen din. ☺️

Endret av Skogens Stønn
la til siste setning om batteri

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble nesten overbevist av svarene her, så jeg tok frem eTrexen og oppdaterte firmware. Det tok ikke lange tiden før jeg tok ut batteriene og kasserte den tilbake til hylla. Makan til treig og ubrukelig duppeditt 😂

Er moderne Garmin gps`er like raske som smarttelefoner, eller er de også utrolig trege i å oppdatere høydekurver og detaljer i terrenget? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 minutter siden, Fjellfilmeren skrev:

Ble nesten overbevist av svarene her, så jeg tok frem eTrexen og oppdaterte firmware. Det tok ikke lange tiden før jeg tok ut batteriene og kasserte den tilbake til hylla. Makan til treig og ubrukelig duppeditt 😂

Er moderne Garmin gps`er like raske som smarttelefoner, eller er de også utrolig trege i å oppdatere høydekurver og detaljer i terrenget? 

Når du kjenner svakhetene og ungår disse er det en utrolig bra og pålitelig enhet. Jeg bruker papirkart for oversikt og etrex for nøyaktig navigering. Det fungerer for eksempel dårlig å skrolle rundt i kartet når du har mange detaljer slått på. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
17 minutter siden, Anders_G skrev:

Når du kjenner svakhetene og ungår disse er det en utrolig bra og pålitelig enhet. Jeg bruker papirkart for oversikt og etrex for nøyaktig navigering. Det fungerer for eksempel dårlig å skrolle rundt i kartet når du har mange detaljer slått på. 

Enig i alt dette.

Det er svært hjelpsomt å lage ruter/veipunkt på forhånd (på pc, eller på enheten). Da finner man lett fram.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Fjellfilmeren skrev:

Har du så dårlig tid at oppdateringsfrekvensen på en GPS er problematisk på tur kan jeg anbefale å øke hyppigheten av kaffebål betraktelig...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukeropplevelsen er svært dårlig ja. Opplever det som frustrerende å måtte vente på at ting skal laste. Det er forskjell på utdatert teknologi, og et koselig bål man kan nyte. Hvis været er så dårlig at man må ta frem en god gammal gps, så er det også så dårlig vær at man ikke har lyst til å bruke lang tid med hanskene av.

Vi unge har jo vokst opp med å bare kunne sende en sms til jentene og få svar på kjærligheten med en gang. Man slapp å snakke med foreldrene hennes på fasttelefonen, eller å måtte vente til de kom hjem. Så det skulle bare mangle at vi har dårligere tålmodighet i dag enn for 20 år siden.

Så for meg vil det fortsatt være Garmin klokke med logging, smarttelefon, papirkart, kompass, og inreach til nøds.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 minutter siden, Fjellfilmeren skrev:

Brukeropplevelsen er svært dårlig ja. Opplever det som frustrerende å måtte vente på at ting skal laste. Det er forskjell på utdatert teknologi, og et koselig bål man kan nyte. Hvis været er så dårlig at man må ta frem en god gammal gps, så er det også så dårlig vær at man ikke har lyst til å bruke lang tid med hanskene av.

Vi unge har jo vokst opp med å bare kunne sende en sms til jentene og få svar på kjærligheten med en gang. Man slapp å snakke med foreldrene hennes på fasttelefonen, eller å måtte vente til de kom hjem. Så det skulle bare mangle at vi har dårligere tålmodighet i dag enn for 20 år siden.

Så for meg vil det fortsatt være Garmin klokke med logging, smarttelefon, papirkart, kompass, og inreach til nøds.

Jeg er enig med deg i noe. Disse tur GPSene er så sykt trege og utdaterte software og skjermmessig. (Har ikke prøvd de aller nyeste).

Men med en knappeGPS trenger man ikke å ta hanskene av.

Det er kun pga. robustheten, vanntetthete, batteritid, nøyaktighet, pålitelighet (også i kulde) og betjening med knapper jeg bruker Etrexen enda.

Bruk som nevnt veipunkter og ruter, så overlever du en del av svakhetene. Smarttelefonen har man jo med uansett, den kan være backupGPS. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klokka mi har veipunkter og ruter. Telefonen er vanntett, lades med batteribank, og er pålitelig i kulde.

Men hovedårsaken til at jeg har sluttet å bruke gps er nok det oversiktelige landskapet på nordvestlandet. Går du deg vill så går du bare nedoverbakke til du treffer på riksveien. Det er svært få steder hvor man kan loffe i dagevis her. Friluftskulturen her oppe er dagsturer, og alle fjellpass har en sti man treffer på.

Det var litt av en omstilling fra loffementaliteten vi kan nyte lenger sørpå med endeløse vidder og talløse fiskevann. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider