Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin InReach Explorer+ erfaring? Eller anbefaling om en annen god gps?


Anbefalte innlegg

Noen som vil fortelle om sin erfaring med Garmin InReach Explorer+? 

Skal kjøpe meg ny Gps. 

Den må ha godt batteri, grei størrelse, helst ikke over 5000 og den skulle helst ha gått an sendt mld med uten dekning for sikkerhet for meg som går mye alene i fjellet. 

Har sett på en Garmin InReach Explorer+, noen som har erfaring? Evt noen som har tips om en annen en? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker ikke i farta om jeg har Explorer eller Explorer +. Bruker den mest til å sende og motta meldinger, deriblant preprogrammerte meldinger til epost. Kan den nye modellen bruke nedlastbare topo - kart, evt på brikke? I så fall tror jeg den kan være fin som en slags komplett enhet. Min er en tidligere modell og kan ikke bruke andre kart enn de medfølgende, derfor bruker jeg den ikke primært som GPS men til kommunikasjon.

Eneste jeg har å utsette på min er at de medfølgende kartene er altfor dårlige, kan ikke måle seg med "ordentlige" topografiske kart. God batteritid, relativt enkel å ta i bruk, fin å sende / motta meldinger med. 

Endret av Lofoten-Møring
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Lofoten-Møring skrev:

Husker ikke i farta om jeg har Explorer eller Explorer +. Bruker den mest til å sende og motta meldinger, deriblant preprogrammerte meldinger til epost. Kan den nye modellen bruke nedlastbare topo - kart, evt på brikke? I så fall tror jeg den kan være fin som en slags komplett enhet. Min er en tidligere modell og kan ikke bruke andre kart enn de medfølgende, derfor bruker jeg den ikke primært som GPS men til kommunikasjon.

Eneste jeg har å utsette på min er at de medfølgende kartene er altfor dårlige, kan ikke måle seg med "ordentlige" topografiske kart. God batteritid, relativt enkel å ta i bruk, fin å sende / motta meldinger med. 

Takk for svar. Så ikke ut som denne modellen kunne bruke nedlastbare kart nei. Men skal undersøke bedre om jeg ikke får svar her da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Espen Ørud skrev:

Min personlige mening: 

 

Ikke bland sikkerhetsutstyr og navigeringsutstyr i 1 enhet...

 

 

Jeg har Inreach uten kartgreier. Og en separat Garmin 60 Cx til navigering... (Det får du brukt til ca 600 spenn)

 

 

Takk for tips! 

Hvordan er batterikapasiteten på Garmin 60 Cx? Min forrige Garmin, husker ikke nr, varer i 2 timer.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fjelljentaaa skrev:

Takk for tips! 

Hvordan er batterikapasiteten på Garmin 60 Cx? Min forrige Garmin, husker ikke nr, varer i 2 timer.. 

Har aldri testet tiden i praksis, men den varer et par/tre dager når vi f.eks fisker kveite sov. Da står den gjerne og logger 8 timer i slengen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også mener at du ikke bør blande navigasjonsutstyr og nød utstyr. Plutselig står du der uten begge deler...

Jeg har brukt en GPSmap 66st mye. Det er fortsatt endel bugs, men det kommer firmware oppdatering av og til, Men jeg sliter mest med at den krasjer når jeg holder på å navigere rundt i kartet. For meg ser det ut til at dette stort sett skjer når jeg bruker uorginalen kart. OSM, kartmannnen.no osv...

GPSmap 66i er vel stort sett samme enheten bare med innebygget inreach og batteri. Så det er ikke mulig å bare bytte batteri på 66i. Du må ha med en batteribank for å lade den opp istede for bare å ha noen AA batteri på innerlomma.

Endret av Dortase
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved eventuell kræsj på enheten går jeg sterkt ut fra at man har med seg kart og kompass. 

I en annen tråd fikk jeg forståelse av at mobiler ikke er avhengige av dekning for å kunne fungere som GPS, så da kan kanskje den fungere som backup navigasjon? 

Ellers synes jeg ideen om å skaffe seg en brukt GPS er fin, da kan man kanskje innenfor budsjettet skaffe seg begge deler. Om jeg skulle kjøpt meg GPS i dag ville jeg sjekket bruktmarkedet, når den gamle Etrex 30'en oppfyller kravene så vil man nok kunne få noe tilsvarende eller bedre for en billig penge. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.1.2020 den 15.30, Fjelljentaaa skrev:

Noen som vil fortelle om sin erfaring med Garmin InReach Explorer+? 

Skal kjøpe meg ny Gps. 

Den må ha godt batteri, grei størrelse, helst ikke over 5000 og den skulle helst ha gått an sendt mld med uten dekning for sikkerhet for meg som går mye alene i fjellet. 

Har sett på en Garmin InReach Explorer+, noen som har erfaring? Evt noen som har tips om en annen en? 

Jeg hadde tilsvarende utgangspunkt for en tid tilbake. Endte opp med å ikke blande sikkerhetskommunikasjon og navigasjon og skaffet inreach mini og egen GPS (garmin etrex32). Ett år etter er jeg fornøyd med valget. Dette gir god kontroll på batteriet til sikkerhetsenheten. Og gode kart på GPS-en, du får kjøpt orginalkart til GPS for hele Norge for en relativt rimelig penge. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bruker man egentlig en ordentlig GPS til i dag?

Jeg har Inreach til sikkerhet, også bruker jeg Garmin Fenix 5 til å logge ruter og treningseffekt, også på vandreturer. Har alle turene mine på Strava.

Bruker skikkelig kart til å planlegge ruter. Trenger jeg å peile lokasjonen min så drar jeg frem den vanntette mobilen min, som jeg sannsynligvis uansett bruker for å høre på lydbok mens jeg går. Har med batteribanker for å holde alt med strøm.

Bruker egentlig mobilen til alt jeg ellers ville brukt en GPS til. Erfaringsmessig så er Garmin langt bak på utviklingen, og GPS, klokker, og sykkelcomputere er treige, og softwaren er gammeldags sammenlignet med vanlige smarttelefoner.

Endret av Fjellfilmeren
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fjellfilmeren skrev:

Hva bruker man egentlig en ordentlig GPS til i dag?

Sjekk av grunner og andre strukturer under vann ved f.eks kveitefiske samt posisjonssjekk og kontroll av drift 
Sikkerhet på sjø og land når f.eks tåka kommer da det er enklere å navigere millimeterpresist ved hjelp av gps enn med kart/kompass
Navigering på turer og utflukter med pulk i mørket i Finnmark på vinteren. Ufattelig mye enklere enn navigering via kart og kompass når det er mørkt
Tidvis logging av turer og ruter for f.eks senere kunne følge disse blindt ved whiteouts og nattforflytninger. (Logging av enkelte turer som f.eks jakt og treningsturer gjør jeg for såvidt gjerne med mobilen i stedet.)

Mobilen har vi funnet som svært lite egnet til navigering i whiteout, snøkav, sludd, regn osv...

Klokke? Håndjern og andre frihetsberøvelser overlater jeg til politi og andre som har behov for avstraffelser...

 

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig samme funksjoner finnes på mobil, men jeg bruker den hovedsakelig til å sjekke egen posisjon, sjekke hvor langt det er igjen til neste definerte mål (for eksempel en DNT - hytte), navigering under vanskelige forhold (som beskrevet av Espen Ørud), samt at du kan "peke" i kartet slik at du vet ganske nøyaktig retningen til noe du ser på kartet. Den siste funksjonen er jeg usikker på om mobiler har. Greit når du ikke ser noe som helst og hytta, stien eller teltet er rett i nærheten.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Norgeskart til disse funksjonene på mobilen. Kan fint legge inn forhåndsdefinert GPX spor også, bruker det til terrengsykling når jeg skal finne en sti jeg oppdaget på Trailguide.net eller Strava.com

Har Inreach avslått og kun til SOS om nødvendig. Den ligger alltid i fotosekken klar til tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i mange år brukt Garmin Montana (i tillegg til inReach Mini som veier kun 100 g). Montanaen har akkurat stor nok skjerm til at den er grei å bruke. Den bruker en del batteri. Hvis man setter skjermspareren til å gå på etter kort tid (kartet er da fremdeles synlig, men uten lys) og så i tillegg skrur på strømsparefunksjonen (skjermen slår seg helt av), så varer Garmins litium-batteri typisk til en dagsetappe (har ikke målt nøyaktig, men 10 timer er i hvert fall ikke noe problem). Jeg har kjøpt ekstra batterier og tar med meg ett batteri pr dag jeg ikke får ladet opp GPSen. Da har jeg i tillegg god reservekapasitet i fall jeg skulle trenge det (typisk er det 20-40 % igjen i batteriet når jeg er framme). En annen mulighet er jo selvsagt kun å slå den på når du trenger oppdatert informasjon hvis det går timer mellom hver gang du trenger dette, f. eks. i enkelt fjellandskap. Montana-en har også mulighet til å bruke 3xAA batterier i stedet for Garmins egne batterier, både oppladbare og de vanlige.

Montanaen veier litt mer enn de andre tror jeg (ca. 300 g), men den er god å holde i handa og skjermen virker i alt fra iskald vinter, sludd, regn, varm sommer, sol, mørkt. Hansker/votter kan være en utfordring, særlig om de er av den skikkelig grove vintertypen. All betjening skjer gjennom skjermen, ingen knapper annet enn av/på-knapp. På den annen side er det sjelden jeg gjør annet enn å se på skjermen underveis. Jeg har også installert garmins veinavigasjonskart, så når jeg skal på tur bruker jeg den også som GPS i bilen til og fra.

Jeg brukte Montanaen hele veien når jeg gikk Jotunheimstien i fjor, og da logget jeg hele veien. Papirkartene og kompasset ble aldri tatt ut av sekken.

Endret av Skogens Stønn
skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.1.2020 den 9.16, Fjellfilmeren skrev:

Hva bruker man egentlig en ordentlig GPS til i dag?

 

Til å finne ut hvor man er, og hvor man skal.

En liten dedikert enhet, med lynraskt display, og knapper, som gjør at man kan betjene denne med votter, eller i kajakken med våte neoprenhansker mens bølgene skyller over dekk, som man kan skifte batteri på når den er tom er MYE bedre enn en mobil. Touch skjerm blir fort ubrukelig under våte og kalde forhold.

De er også mer nøyaktig enn mobiler (har sammenlignet med Samsung, som viste ganske mye feil).

Den jeg har (Garmin Etrex), er ekstremt robust og tåler det meste. Lang batteritid i kulden.

Men softwaren på GPS enheter er steinalder - der er ett stort forbedringspotensiale.

På sommeren under tørre forhold er en mobil bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius Engelsen skrev:

Touch skjerm blir fort ubrukelig under våte og kalde forhold.

Dette gjelder i hvert fall ikke Garmin Montana. Den kan du holde under vann og betjene via skjermen (ja, jeg har testet - du merker ikke forskjell fra om du har den over eller under vann). Du kan også betjene den med en trepinne som du finner i skogen om du måtte ønske det, eller med våte ullvotter, neoprenhansker eller gummivotter. Du sikter nok til kapasitive berøringsskjermer som er mest vanlig, særlig på mobiltelefoner og tablet-skjermer. Disse er følsomme for vann/snø og om du har på hansker/votter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Skogens Stønn skrev:

Dette gjelder i hvert fall ikke Garmin Montana. Den kan du holde under vann og betjene via skjermen (ja, jeg har testet - du merker ikke forskjell fra om du har den over eller under vann). Du kan også betjene den med en trepinne som du finner i skogen om du måtte ønske det, eller med våte ullvotter, neoprenhansker eller gummivotter. Du sikter nok til kapasitive berøringsskjermer som er mest vanlig, særlig på mobiltelefoner og tablet-skjermer. Disse er følsomme for vann/snø og om du har på hansker/votter.

En sånn har jeg ikke prøvd, så det høres bra ut.

Men med tykke votter, kan det bli like bra som med knapper/joystick? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.