Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus gassflaske opp ned. (Ventil)


Ignifer

Anbefalte innlegg

Driver og funderer på en liten patent til primusen min. 
Jeg har en Primus Spider. Denne har løs gassflaske med slange. Gassflaskene fungerer som kjent bedre i kaldt vær når de blir snudd opp ned. Men, grunnet designet på reguleringsventilen er det umulig å få flaska til å stå av seg selv. Har derfor laget en liten patent på dette, men ikke helt fornøyd. 
Byggehøyden på ventilen gjør att flaska blir stående ganske høyt. Det er egentlig ikke noe stort problem, men jeg skulle gjerne fått det bedre, og lavere. Både med tanke på stabilitet ved bruk, og enklere pakking i sekken. (Pakker alt ned i svartkjelen)

Så til spørsmålet:

Er det noen som vet om det finnes en annen type reguleringsventil fra Primus, eller om det er mulig å skifte ventil (med slange) til en annen produsent. 
 

Vedlagt bilde av Primus sin ventil, samt bilde av ønsket type ventil. 
 

5D9713B0-A74F-4F13-9F15-D059134A7FDB.jpeg

6FFA6453-64E8-41AF-BAA6-BDF96830C5B5.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, den har forvarmer. Som han skriver har han brukt boksen opp-ned uten problemer.

Min gassbrenner har samme ventilregulering, og av og til har jeg tenkt å mekke en slags støtte til boksen, men det er sjelden noe problem. Jeg plasserer boksen inntil en stein eller noe annet, slik at boksen står godt på skrå med ventilen ned - den trenger ikke å stå helt loddrett. Jeg ser i grunnen ikke på det som noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den har har forvarmer og fungerer utmerket opp ned.


Jeg har gjort det samme som deg, og det funker greit det, men etter som jeg har god tid i pissregn og jul har jeg begynt å fundere på dette. 
ser MSR har en fin løsning, men der er ventilen mere gunstig på det viset. 
 

Ikke bestandig like lett å finne steiner på vinterturer, så jeg leter etter en enkel, kjapp og stødig løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme "problem", løser det som oftest slik @Bjørn J beskriver, men har vurdert en annen løsning;

7023670020089_1_1.jpg.357efb036328e5a8a1213606b2dc3f68.jpg

Tilpasse en slik som kan stå nederst på boksen og lage en eller annen patent med 2 stk. festepunkter på motsatt side av hverandre som jeg kan bruke litt paracord el. til å surre fast i en trefot/tripd som jeg lager av noe kvist der jeg er. Ringen skal være gjenbrukbar og flyttes fra boks til boks, og tar nesten ikke plass når den sitter på boksen under turen/transport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den ideen er ikke den dumeste. Selv ville jeg lagd tre bein i passe stiv ståltråd. 
Så lenge det får plass inni svartkjelen er jeg fornøyd. Den må med uansett, så alt jeg får plass til der er «gratis» frakt. 
Litt av problemet er att det er forskjellig diameter på gassboksene. Selv om jeg strengt tatt bruker kun en str. om vinteren da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Ignifer skrev:

Ja, den ideen er ikke den dumeste. Selv ville jeg lagd tre bein i passe stiv ståltråd. 
Så lenge det får plass inni svartkjelen er jeg fornøyd. Den må med uansett, så alt jeg får plass til der er «gratis» frakt. 
Litt av problemet er att det er forskjellig diameter på gassboksene. Selv om jeg strengt tatt bruker kun en str. om vinteren da. 

Jeg trodde diameteren på boksene var den samme, at det bare var høyden på dem som endret seg...jaja, lærer noe nytt hele tiden.

En annen ide som ikke skal påvirkes av at diameteren på boksen endrer seg er kanskje en ring el. som man kunne plassere mellom ventilen på boksen og ventilen man skrur på, som man kunne festet 3 stk. tynne stålstenger til, noe ala disse "jalla" bardunpluggene, som er kuttet korte nok til å få plass oppi kjelen? Blir jo litt mekanisk mekking, men i metall skulle det bli holdbart og gjenbrukbart i lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googlet litt og kom over denne ideen;

img_0831.thumb.jpg.bc9864c1f21069f684fdc4f8b5f2b2d3.jpg

Clip-on vindskjerm, bare snu hele oppsettet opp ned. Denne er jo selvfølgelig altfor stor til det du ønsker, men skulle det ikke være mulig å lage en lignende patent med noe mindre som bunnen av en rund plastboks, lokket til en sprayflaske el? Noe som er litt stivt. Skulle vel være mulig å finne noe som dekker de kriteriene som samtidig går ned i svartkjelen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har sett den du viser Truant, og har laget noe som ligner denne, og det funker ok, men ikke optimalt. Enda. 
 

Har sett MSR sin patent, og den er fin. Ventilen til MSR er vinklet 90grader i forhold til Primus sin, så flaska kommer ikke like høyt. Utforminga på ventilen gjør det og enklere å feste føttene. 
 

Dette er egentlig ikke ett veldig stort problem, men jeg synes det er litt rart att Primus har valgt denne løsninga på ventilen. Alle, inkludert Prinus, vet att det er lurt å snu boksen når det er kaldt, men Primus sine ventiler er slett ikke optimale til dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bjørn J skrev:

Hmm, jeg likte den. Er det noe man får kjøpt løst?

https://www.xxl.no/optimus-optimus-windshield/p/1102294_1_style

Edit: Denne er ikke helt lik som den på bildet men fungerer likt. 

Edit 2: Den på  bildet er Primus sin men den er vel Ikke i salg lenger.

61TmOJE89BL._UY395_.jpg.7c11971c291099a99404d22a26694af1.jpg

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terka skrev:

https://www.xxl.no/optimus-optimus-windshield/p/1102294_1_style

Edit: Denne er ikke helt lik som den på bildet men fungerer likt. 

Edit 2: Den på  bildet er Primus sin men den er vel Ikke i salg lenger.

61TmOJE89BL._UY395_.jpg.7c11971c291099a99404d22a26694af1.jpg

Fant en forklaring på hvorfor den ikke er i salg lenger;

https://exploreitoutdoors.wordpress.com/2009/09/24/primus-windscreen-safety-notic/

 

Litt synd siden overoppheting ikke er et tema med den bruken som er tiltenkt her. Blir nok gjerne en fra Optimus her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Truant76 skrev:

Fant en forklaring på hvorfor den ikke er i salg lenger;

https://exploreitoutdoors.wordpress.com/2009/09/24/primus-windscreen-safety-notic/

 

Litt synd siden overoppheting ikke er et tema med den bruken som er tiltenkt her. Blir nok gjerne en fra Optimus her i huset.

En fiskebolleboks som du klipper til kan kanskje gjøre samme nytten i ditt tilfelle? Men kantene blir kanskje litt i overkant skarpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Tror han ønsker tilgang til ventilen for regulering, men den praktiske tilnærmingen her er kanon - liker sånn!

Tror det ja.

Men det må være bedre å bare løfte opp boksen for å justere ventilen, enn å lirke under to små fingre for å skru på ventilen mens den står i holderen? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger egentlig ikke tilgang til ventilen. Når flaska er opp ned vil ikke ventilen kunne justere flammen spesielt bra, siden det er veske som strømmer i slangen. 
Jeg likte egentlig den syrofoam-ideen veldig godt og har fundert litt på den. 
 

Har kommet i kontakt med en fyr som vil 3D-printe en holder for flaska. Venter og ser hvilket design og pris han kommer med.


Så da blir det nok enten syrofoam eller noe 3D printet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ignifer skrev:

Jeg trenger egentlig ikke tilgang til ventilen. Når flaska er opp ned vil ikke ventilen kunne justere flammen spesielt bra, siden det er veske som strømmer i slangen. 
Jeg likte egentlig den syrofoam-ideen veldig godt og har fundert litt på den. 
 

Har kommet i kontakt med en fyr som vil 3D-printe en holder for flaska. Venter og ser hvilket design og pris han kommer med.


Så da blir det nok enten syrofoam eller noe 3D printet. 

Jeg har en Easy Fuel 2 hvor ventilen fint kan regulere flammen når boksen er opp ned, det er riktignok en liten forsinkelse man må være obs på, men min erfaring er at man kan finjustere flammen bortimot akkurat like nøyaktig som med boksen vanlig vei. Konstruksjonen på din ligner veldig på den som er i mitt Eta Power sett bortsett fra at der festes brenneren i vindskjermen noe ala som på Trangia, den har jeg ikke forsøkt med boksen opp ned på, men prinsippene på disse brennerne skal jo være lik så jeg skjønner ikke helt hvorfor det ikke skal fungere på spider.

Jeg endte opp med å kjøpe en slik Optimus clip-on skjerm, og oppdaget i samme slengen at 12cm Billy can passer i den når den er montert til tiltenkt bruk, så nå må jeg jaggu ut å kjøpe en Pocket Rocket 2 eller tilsvarende... 

Det er jo helt håpløst å diskutere på dette forumet, ender jo opp med mer og mer utstyr pga. alle de gode ideene som dukker opp her. Det var jo enklere å slutte å røyke enn å la vær å kjøpe utstyr :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.