Gå til innhold
  • Bli medlem

Myggmiddel


Shivus

Anbefalte innlegg

Annonse

Bushman fungerer men vet ikke om den er å få kjøpt i Norge. Det er også et spørsmål om hvor du skal. I nord er myggen bittelitt værre enn sør i landet. Mot knott, små mygg og ikke fluene som biter kjøttstykker virker fortsatt store mengder eurax. 

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med icaridin (selges på apotek under navnet Autan). På meg virker det vel så bra som DEET, og det er mye mindre grisete. Alle midler med DEET jeg har prøvd er oljete i konsistens, og lager vanskelige flekker på klær.

Så det opprinnelige spørsmålet hvilket myggmiddel som er "best" er vanskelig å besvare - som alle slike "hva er best"-spørsmål.
Objektive tester viser at icaridin er like effektivt som DEET mot vanlige stikkmygg, mens DEET har bedre effekt mot flått, og icaridin hadde noe bedre effekt mot knott. Men det er sikkert individuelle forskjeller her, noen er som kjent mer attraktive for mygg enn andre, og det er godt mulig at et middel som virker godt på en person, ikke har like god effekt på en annen. Å gå med lyse (hvite) klær sies å hjelpe, og hatt med myggnetting er veldig effektivt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zyrtec glemte jeg. Den gjør det hele lettere å leve med. Zyrtec er en allergimedisin som du kjøper på vanlig dagligvarehandel. En liten tablett som du tar rett før du går på tur. Vet ikke om det mindre kløing eller om zyrtecen faktisk jager myggen. For meg er det et nytt turliv før og etter Zyrtec. Men det skal sies at jeg er på tur langt nord hvor myggen kan være ekstra plagsom. 

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, torese said:

Zyrtec glemte jeg. Den gjør det hele lettere å leve med. Zyrtec er en allergimedisin som du kjøper på vanlig dagligvarehandel. En liten tablett som du tar rett før du går på tur. Vet ikke om det mindre kløing eller om zyrtecen faktisk jager myggen. For meg er det et nytt turliv før og etter Zyrtec. Men det skal sies at jeg er på tur langt nord hvor myggen kan være ekstra plagsom. 

Tore

Zyrtec (eller Cetirizin som er det samme, bare billigere) hindrer ikke mygg i å stikke, men for de som får allergisk reaksjon av myggstikk hjelper den betraktelig. Jeg bruker den selv. Men du får ikke færre myggstikk, og myggen liker deg akkurat like godt som før :) . Men litt mindre kløe, ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "bor" stort sett ved en eller annen elv i Finnmark hele sommeren.

Jeg har brukt X100, Bushman eller andre alternativer med opp mot 100% DEET til å marinere capser, buffer osv med. Så har vi i tillegg brukt Autan på dusjeflasker. Dette har fungert så bra at jeg enda har til gode å bruke mygghatt med nett eller andre heldekkende ansiktsplagg. 20645094_10154563983380194_3697385829922025398_o.thumb.jpg.bf9f6b677c4f3723aa423af15dfef0c8.jpg

Det skal sies at vi gjerne på varme dager bruker myggskjorter fra Simms (Bugstopper),  Ex officio (Bugsaway) osv slik at vi slipper tykke jakker for å holde myggen fra å stikke på ryggen eller å bli gjennomstukket med tynne gensere...

Skal du først ha myggnett kan vi vel trygt anbefale https://leechstore.com/product/linsnatet-clear-lens-by-leech/ som er myggnett med integrert brille så man ser hva man holder på med. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mygg synes jeg de fleste midler med DEET hjelper. Men mot knott og klegg er det ofte verre. Synes Autan Tropical har fungert best mot klegg av de jeg har prøvd.
På mygg bruker jeg oftes US622, kjøper de i Sverige stort sett. Knott......den liker alle disse deo'ne har jeg inntrykk av. 
I områder med mye innsekter bruker jeg Cetirizin. Da slår ikke stikk ut og jeg trenger ikke grise meg ned med innsektmidler så mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bud  er jo å bruke klær med permetrin. Feks exofficio. Da slipper man å få myggstikk. De fungerer vanvittig bra. 
Blir det irriterende med mygg i nærheten er det myggmiddel som gjelder. 
Blir det VIRKELIG ille så er en thermacell helt genial å bruke. Måtte ty til den en gang i Finnmark i fjor og det var overraskende bra 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.