Gå til innhold
  • Bli medlem

Kano i Rago - verdt det?


Anbefalte innlegg

Sitter og vurderer å ta med Allyen på tur til nordnorge i sommer. Er det mulig å padle motstrøms inn Storskogelva? Ser det er noen stryk stedvis, men det går vel fort å bære forbi disse. Ser på Google at de hvite strykene er forholdsvis korte.

Endret av Fjellfilmeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine tanker om det er enkelt og greit nei. Ser for meg at det blir noen få hundre meter fin padling innimellom masse tunge bæringer, det er ikke uten grunn at begrepet en Ragomil har oppstått ;) Rago er et fantastisk fint område og Storskogelva er en utrolig klar og fin elv, men kan ikke huske at jeg noen gang tenkte at det hadde vært fornuftig å dra med en kano oppover der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fjellfilmeren skrev:

elvestrekket innringet her.

Rago.JPG

Nå har jeg riktig nok vært våken i veeeldig mange timer i dag, men det kartet der må det da være noe rart med, både med plassering av elva og høydekurvene, og skyggene, for lyset kommer jo fra flere retninger her...??

Hvis den dalen i Rago er slik ut som det vises på det kartet, så skal jeg aldri dra dit, og hvertfall IKKE i kano :logik::sick:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kristian J. Vabø skrev:

Nå har jeg riktig nok vært våken i veeeldig mange timer i dag, men det kartet der må det da være noe rart med, både med plassering av elva og høydekurvene, og skyggene, for lyset kommer jo fra flere retninger her...??

Det er det. Ser ikke sånn ut på annet kart jeg sjekket, heller ikke i virkeligheten. Elva bukter seg solig ganske flatt, så har du disse fossene her og der. Men ikke der man skulle tro av høydekurvene på dette kartet, Norgeskart er nærmere virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Fjellfilmeren skrev:

Jeg tenker mest på elvestrekket innringet her. Havner vel utenfor selve nasjonalparken, men ser helt fantastisk ut å gli rundt på elva der.

Men dalføret inn hit fra Lakshol er kanskje for bratt og ufremkommelig?

 

Rago.JPG

Sommeren 2018 var jeg på dagstur/badetur ned til elva, omtrent vis-a-vis Litlverivassfossen, og det *er* virkelig fint der:

P1010758.thumb.jpeg.5ce8866c81ace76acc6051c2a26e39b2.jpeg

Om det ikke går an å padle Storforsen, så er det nok for bratt og ulendt å ta seg forbi fossen. Fra kartet på ut.no:

324220209_Screenshot2020-01-10at22_24_38.thumb.png.6871a44c23b46cd6fa0a0debc6af6517.png

Endret av Luesveis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Luesveis skrev:

Sommeren 2018 var jeg på dagstur/badetur ned til elva, omtrent vis-a-vis Litlverivassfossen, og det *er* virkelig fint der

324220209_Screenshot2020-01-10at22_24_38.thumb.png.6871a44c23b46cd6fa0a0debc6af6517.png

Hvor ca gikk du for å komme dit? Jeg så det sto et telt der nede og funderte veldig på hvor lureste vei kunne være. Det var jo åpenbart mulig å komme seg dit, men ikke opplagt hvor hen de hadde gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Miamaria skrev:

Hvor ca gikk du for å komme dit? Jeg så det sto et telt der nede og funderte veldig på hvor lureste vei kunne være. Det var jo åpenbart mulig å komme seg dit, men ikke opplagt hvor hen de hadde gått.

Teltet sto på høyden over vannet øverst til høyre i kartutsnittet her.  Derfra gikk jeg forbi vann 178 (fantastisk fin teltplass der!), så ned til Tjønnmoa.  Det var småbratt, men ikke noe vanskelig å finne en farbar vei, og skogen var ganske åpen.  Tenker du på nok en packraft-tur i Rago?

739084609_Screenshot2020-01-11at12_17_39.png.e50958d0c17660fe23d32a1c9c2186f2.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Luesveis skrev:

Tenker du på nok en packraft-tur i Rago?

739084609_Screenshot2020-01-11at12_17_39.png.e50958d0c17660fe23d32a1c9c2186f2.png

Ja, det er klart. :) Det så jo veldig fint ut nedi dalen der også. Så jeg kunne tenke meg både å ta en tur der, og høyere opp i området enn jeg var. Det øverste området sparte jeg for å ha noe som kan friste meg nok tilbake selv om jeg husker hvor tung sekken var.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Miamaria skrev:

Hvor hen i Storskogelva har de båter til leie?

I Rago: Lisjverrivatnet, Storskogvatnet og Sølvskarvatnet.

 

Uten at jeg har testet: Kanoen må nok først bæres i en kilometer eller så. Så er det to stryk med knotete terreng rundt, det siste (på bilde ovenfor) har jeg en mistanke om ikke lar seg passere langs land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tickle skrev:

I Rago: Lisjverrivatnet, Storskogvatnet og Sølvskarvatnet.

Jeg ville i hvert fall ikke anbefale å leie båt i Storskogvatnet for å suse videre ned Storskogelva… ;) (Som var spørsmålet om kano egner seg.)  Kan bli steike tungt å få den opp igjen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Miamaria skrev:

Jeg ville i hvert fall ikke anbefale å leie båt i Storskogvatnet for å suse videre ned Storskogelva… ;) (Som var spørsmålet om kano egner seg.)  Kan bli steike tungt å få den opp igjen. 

 

Ville nok først og fremst tatt lang tid å samle opp restene av båten etter nedoverturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mimre mimre.. 😅

Som guttunger testet jeg og søskenbarnet mitt å ro en liten trebåt nærmest mulig en liten foss i utøpet av et vann vestpå. Det endte med ufrivillig dropp på et par meter, drukning av båt + to kliss våte gutter. Det var heldigvis et basseng rett nedenfor fossen. 😄 (Og en real overhøvling fra voksne etter på + tung jobb å få opp båten igjen for to gutter..)

Endret av Terka
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Rago i sommer og må si det trippet litt i packraft foten da vi gikk fra Lakshol og opp til Storskogvasshytta, og hadde vurdert muligheten i forkant av turen for at det skulle bli en packraft tur. Men elva er såpass kort at jeg tror det koster mer i slit enn belønning. Og etter å ha vandret i området en liten uke, så er jeg glad packraften ikke ble med. 

Om jeg hadde bodd i området med ikke så alt for lang kjøretur til Lakshol, så hadde elva vært en fin destinasjon for en kort dagstur, men for min del hadde det vært med packraft og ikke kano.

Som nevnt er det allerede båt på de store vannene som går an å få leid (vet ikke om det kun er for medlemmer av FSJFF?)

Fikk også kjenne hvordan en Rago mil kjennes på kroppen. :sweat:  (Selv om sekken bare var drøye 15 kg ved start)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Terka skrev:

Mimre mimre.. 😅

Som guttunger testet jeg og søskenbarnet mitt å ro en liten trebåt nærmest mulig en liten foss i utøpet av et vann vestpå. Det endte med ufrivillig dropp på et par meter, drukning av båt + to kliss våte gutter. Det var heldigvis et basseng rett nedenfor fossen. 😄 (Og en real overhøvling fra voksne etter på + tung jobb å få opp båten igjen for to gutter..)

Fantastisk 😂

Hadde håpet på en chill liten kanotur med familien nær villmarkens sus. Greit at vi har Fjellforum så man ikke står der i sjiten senere ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.