Gå til innhold
  • Bli medlem

Bladlengde på kniv etc - Utskilt fra "Den ultimate turkniv finnes den"


zimwalker

Anbefalte innlegg

På 28.12.2019 den 17.58, Nils Einar Ljosland skrev:

De eneste friluftsliv knivene jeg liker fra Fallkniven er F1 og LTC.

LTC står for "Legal to Carry" ser jeg. Om denne sier Fällkniven bl.a.:

Sitat

To conform to knife laws we have deliberately designed this folding knife to feature all the elements required to enable the user to carry the knife in most environments. This means that the aluminum handle lacks special grip surfaces, the blade lacks a conventional blade locking device (yet is still held in place by a steady spring), that the blade is short and narrow ( under 7.6cm – 3 inches) and that it cannot be unfolded with one hand. This results in the penknife being able to be used in public places at the owners discretion, apart from some sensitive areas such as airports, schools or pubs/nightclubs – check with the local police if you are unsure.

Kjekt med et lite knivblad som man kan ha lett tilgjengelig.  Nå er det så videt jeg vet ikke noe forbud i Norge som rammer det man med denne forsøker å styre utenom, men skal man utenlands så er dette noe å ha i bakhodet - at man sjekker de lokale lovene. Selv liker jeg å ha Fällknivens U2 (64mm blad) i lomma når jeg er på tur her hjemme, og U4 (53mm) i hverdagen. Begge med låsbart blad ("lock-back").

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lekte med Sveitserkniv og Kina kopi av den når jeg var liten. Jeg ser ikke egentlig nødvendigheten av lås på foldekniver. Selv om også jeg hadde en periode i livet, hvor jeg trodde at lås var en kjempe fordel. La gå at mange er keitete i bruken av sånne kniver.

 

Nå fisker jeg litt av og til. Da kan det være en fordel med kniv som kan renses skikkelig. Brusletto Femund med sort micarta skaft og også Fallkniven F1 kan dyppes i kokende vann. Det er vel de eneste knivene i vanlig salg i Norge som kan det. Ihvertfall som jeg synes er aktuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Nils Einar Ljosland skrev:

La gå at mange er keitete i bruken av sånne kniver.

.... jeg vil tro at noen velger låsbart blad fordi man ønsker en ekstra trygghet for at man beholder fingertuppene sine. Uoppmerksom i et øyeblikk kan jo noen og enhver være. :)

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, zimwalker skrev:

LTC står for "Legal to Carry" ser jeg. Om denne sier Fällkniven bl.a.:

Kjekt med et lite knivblad som man kan ha lett tilgjengelig.  Nå er det så videt jeg vet ikke noe forbud i Norge som rammer det man med denne forsøker å styre utenom, men skal man utenlands så er dette noe å ha i bakhodet - at man sjekker de lokale lovene. Selv liker jeg å ha Fällknivens U2 (64mm blad) i lomma når jeg er på tur her hjemme, og U4 (53mm) i hverdagen. Begge med låsbart blad ("lock-back").

Er vel ikke lov å bære noen former for kniv på offentlig plass uten at en har et aktverdig formål? 

https://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/§189

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Prebb skrev:

Er vel ikke lov å bære noen former for kniv på offentlig plass uten at en har et aktverdig formål? 

https://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/§189

Stemmer det, tenkte nok mer på at det fremdeles ikke er noe forbud mot låsbart blad på lommekniver - eller at bladlengden ikke kan overstige 3 tommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, Prebb said:

Er vel ikke lov å bære noen former for kniv på offentlig plass uten at en har et aktverdig formål? 

https://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/§189

At Fällkniven kaller den "legal to carry" kan skyldes at det i andre land enn Norge er lov å bære foldekniv med blad inntil en viss lengde (tror Danmark har 7 cm som grense). I Norge er det som du sier ingen minimumslengde. Det innebærer at det er forbudt å bære f.eks. skarpe metallbiter, tapetkniver, Leatherman med kniv, tappjern, syl, flatskrutrekker og annet "sskarpt redskap som er egnet til å påføre noen en kroppskrenkelse."
Et viktig unntak i loven er dette: "kniv eller annet redskap som brukes til, bæres eller medbringes i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller et annet aktverdig formål." Men det er et unntak som åpner for en skjønnsmessig vurdering, og om politiet som stopper deg liker trynet på deg eller ikke.

Hva om du er på en lengre fjelltur og kommer ned til bygda og går inn på den lokale butikken for å få deg mat, og du har glemt å ta av  kniven som henger i beltet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Bjørn J skrev:

Hva om du er på en lengre fjelltur og kommer ned til bygda og går inn på den lokale butikken for å få deg mat, og du har glemt å ta av  kniven som henger i beltet?

Det skal vel godt gjøres å argumentere for at du har pakket en sekk med turutstyr, og i tillegg ev. kan dokumentere at du har parkert bilen på andre siden av fjellet/reist kollektivt der/blitt kjørt av en bekjent el., så gått over fjellet for å komme til en butikk for å gjøre noe kriminelt med kniven din?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi kan risikere å få bladlengde grenser i Norge også. Ihvertfall på alt som ikke er kjøkkenkniver. Da tenker jeg på hva som er tillatt å eie. 12 cm på slirekniver er mitt stalltips. Det har de i Danmark. Det kommer nok til å bli unntak fra forbudet, men for vanlig dødelige blir det kanskje 12 cm. - Når forskriften til den nye våpenloven kommer. 

Det finnes mange land i verden som har bladlengde grenser. Noen land i Europa har 11 cm, andre 12 cm. Det kan ha stor betydning i forbindelse med rettssaker osv.

Markedsføringen av Femund knivene er underhånden slik, at Marinejegere og DEVGRU personell går god for at de kan selges til sivile som jakt og fiske kniver. Altså at eksperter mener at 11 cm bladlengde grense er bollocks. 11,5 cm er bladlengde på Femund knivene. Et lite forbehold om at jeg kan ha misoppfattet markedsføringen da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nils Einar Ljosland skrev:

Tror vi kan risikere å få bladlengde grenser i Norge også. Ihvertfall på alt som ikke er kjøkkenkniver. Da tenker jeg på hva som er tillatt å eie. 12 cm på slirekniver er mitt stalltips. Det har de i Danmark. Det kommer nok til å bli unntak fra forbudet, men for vanlig dødelige blir det kanskje 12 cm. - Når forskriften til den nye våpenloven kommer. 

Det finnes mange land i verden som har bladlengde grenser. Noen land i Europa har 11 cm, andre 12 cm. Det kan ha stor betydning i forbindelse med rettssaker osv.

Markedsføringen av Femund knivene er underhånden slik, at Marinejegere og DEVGRU personell går god for at de kan selges til sivile som jakt og fiske kniver. Altså at eksperter mener at 11 cm bladlengde grense er bollocks. 11,5 cm er bladlengde på Femund knivene. Et lite forbehold om at jeg kan ha misoppfattet markedsføringen da. 

Da spøker det for kniver som store samekniver, Brusletto Villmann og lignende. Alt mens de som virkelig misbruker kniv og andre våpen som vanlig gir beng i eventuelle forbud. Heia Norge..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, tubbs said:

Det arbeides med ett lovforslag på max bladlengde på 25cm.
Dette pga. at machete har blitt ett populært våpen i enkelte kriminelle kretser.
 

Jeg skjønner tankegangen som ligger bak, at en lang kniv/machete kan brukes til å hugge med. En makslengde på rundt 25cm har jeg i grunnen ikke noe problem med, få trenger en så lang kniv til praktisk bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bjørn J skrev:

Jeg skjønner tankegangen som ligger bak, at en lang kniv/machete kan brukes til å hugge med. En makslengde på rundt 25cm har jeg i grunnen ikke noe problem med, få trenger en så lang kniv til praktisk bruk.

Faktisk mange jegere jeg kjenner som bruker machete til å rydde rundt poster/skytegater.
Så for disse vil det være ett negativt lovforslag.
Lovforslaget blir litt i klasse med forbud av batangakniver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig skjønner jeg ikke helt dette med forbud mot machete. Machete er en stor kniv, og vi har allerede en forbud mot alle slags kniver på offentlig sted dersom de ikke bæres med "aktverdig formål". Er det forbudt å bære liten kniv er det jo selvsagt like forbudt å bære stor kniv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Prebb skrev:

Det er jeg enig i, men slike påstander kan ikke stå uimotsagt. Premisset for avsporingen er uansett en avsporing hvorvidt lovgivning rundt bladlengde kan bli endret. Således er jo det på sin plass å presisere at hvorfor et slik ev lovforslag er på trappene heller ikke er spesielt relevant i forhold til hvilken turkniv som er den ultimate. 

Helt umulig å få tråden inn igjen på riktig spor da, så da bare gjør jeg kort prosess. Har ryddet litt i tråden, vennligst hold dere til temaer som er relevant for fjellforum.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Bjørn J skrev:

Jeg skjønner tankegangen som ligger bak, at en lang kniv/machete kan brukes til å hugge med. En makslengde på rundt 25cm har jeg i grunnen ikke noe problem med, få trenger en så lang kniv til praktisk bruk.

Jeg har heller ikke noe problem med denne lengden. Men mange får problemer. Tømrere vil oppleve av isolasjonskniven deres blir ulovlig , gartnere og hage entusiaster vil oppleve at ryddekniven deres blir ulovlig og selvfølgelig , de som måtte ha en machete vil pr. definisjon bli kriminelle . Selv om de aldri har gjort noe kriminelt , eller planlegger å gjøre noe kriminelt. Mens gjengkrimininaliteten  vil fortsett som før.  Ingen eksisterende problemer blir altså løst , mens mange nye blir produsert.  Med andre ord ganske typisk politikerarbeid...

Endret av Robinson
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hege P. skrev:

Egentlig skjønner jeg ikke helt dette med forbud mot machete. Machete er en stor kniv, og vi har allerede en forbud mot alle slags kniver på offentlig sted dersom de ikke bæres med "aktverdig formål". Er det forbudt å bære liten kniv er det jo selvsagt like forbudt å bære stor kniv.

Det mange frykter er jo at lange kniver over 25 cm. blir forbudt, både å eie og kjøpe nye. Og i forslaget til ny lov er det vel forslått, å gi dette tilbakevirkende kraft. Hvis dette forslaget blir vedtatt, da vil det ikke bare være ulovlig å ha med på "byen", men også å eie og bruke.  :( 

Machete begrepet til politiet, er vel noe missvisende, men de mener tydeligvis alle kniv redskaper med blad over 25 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tiur3 skrev:

Det mange frykter er jo at lange kniver over 25 cm. blir forbudt, både å eie og kjøpe nye. Og i forslaget til ny lov er det vel forslått, å gi dette tilbakevirkende kraft. Hvis dette forslaget blir vedtatt, da vil det ikke bare være ulovlig å ha med på "byen", men også å eie og bruke.  :(

Machete begrepet til politiet, er vel noe missvisende, men de mener tydeligvis alle kniv redskaper med blad over 25 cm.

Og de kriminelle gir beng og gjør som de vil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hege P. skrev:

Og de kriminelle gir beng og gjør som de vil.

Utfordringen et at en del av befolkningen vil se på politikerne våre på samme måten om de ikke endrer lovene for å prøve å bøte på et "problem". Norge har noe slikt som 0.4 drap/100.000 innbygger, hvor de fleste begås med kniv, så da er det jo ikke så vanskelig å se hvilken vei det går når følelser er med i bildet.

Det spiller jo ingen rolle om 99.99999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999% av all knivbruk er legitim og aktverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • graham endret tittelen til Bladlengde på kniv etc - Utskilt fra "Den ultimate turkniv finnes den"

En slik lov har kun en hensikt, å vise oss at politikerne "gjør noe" og at de later som det betyr mye det de gjør når de skal forandre noe. Men det har egentlig ingenting å si, annet enn de negative ringvirkningene det drar med seg og at det går utover andre det egentlig ikke skulle berørt... Men de tør ikke å røre de mer sensitive sakene, mens andre småsaker går raskt igjennom og blir godkjent og vedtatt. Rart med det...
Det er jo bare å se programmet "Matsjokket" på NRK, på episoden der Knut Arild Hareide er med og de tar for seg sukkeravgiften, en avgift han selv har vært med å innføre. Der ser man å lite de egentlig tenker gjennom slikt.. Håpløst... :blink: Elsker kommentaren og latteren til Vedum, 21m30sek ute i episoden..:D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke drap i Norge er den store driveren av innføring av restriksjoner på eierskap og bruk av kniv. 

Andre land i Europa har strenge regler for eierskap av kniv. For eksempel Danmark. 

Myndighetene i andre europeiske land, som ser seg lei på at deres innbyggere kjøper kniver på postordre eller på ferie, er nok en større driver.

25 cm bladlengde grense på kniv ble nevnt. Tyskland har 22.5 cm i en eller annen sammenheng. Det er visst basert på TUV standard, som i mange sammenhenger regnes som en viktig teknisk standard i Norge.

Forresten, også i Tyskland regner de 12 cm som grense for en liten slirekniv i mange sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Nils Einar Ljosland skrev:

Jeg tror ikke drap i Norge er den store driveren av innføring av restriksjoner på eierskap og bruk av kniv. 

 

I artikkelen jeg leste der max 25cm langt blad er nevnt så gikk offentlig instans ut med at den lengden 
var satt bla. for å få bort store kniver alà macheter fra markedet. Da slike har fått en voldsom populæritet
i enkelte kriminelle miljøer de siste årene. 
Men du kan jo selvfølgelig tro hva du vil :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nils Einar Ljosland skrev:

Jeg tror ikke drap i Norge er den store driveren av innføring av restriksjoner på eierskap og bruk av kniv. 

Andre land i Europa har strenge regler for eierskap av kniv. For eksempel Danmark. 

Myndighetene i andre europeiske land, som ser seg lei på at deres innbyggere kjøper kniver på postordre eller på ferie, er nok en større driver.

25 cm bladlengde grense på kniv ble nevnt. Tyskland har 22.5 cm i en eller annen sammenheng. Det er visst basert på TUV standard, som i mange sammenhenger regnes som en viktig teknisk standard i Norge.

Forresten, også i Tyskland regner de 12 cm som grense for en liten slirekniv i mange sammenhenger.

Drap ble bare nevnt fordi det er ytterste konsekvens av legemsbeskadigelse, som antagelig er eneste logiske grunn til å innføre restriksjoner på kniv og kuttredskaper. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistikk over lite aktverdig bruk av kniv i Norge, hentet herfra: https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2019/02/15/195552027/politiet-har-sluttet-a-fore-statistikk-over-knivstikkinger

" Tall NTB har hentet inn fra Politidirektoratet viser at politiet håndterte 873 saker med trusler med kniv i 2018, en svak nedgang fra 892 året før. Sammenlignet med 2011 har det vært en oppgang på 18,3 prosent.

I fjor ble åtte personer drept med kniv og stikkvåpen i Norge. Tallet har variert en del de siste ti årene, og var høyest i 2013 (20), mens det laveste antallet knivdrap var i 2009 (7)."

Her står det også at politiet sluttet å føre statistikk over knivstikkinger i 2015 (drap med kniv unntatt, regner jeg med.)

I perioden 2008 til 2017 ble de fleste drap i Norge begått med kniv eller andre stikkvåpen. Og "Statistikk fra Kripos viser at hele 72 prosent av drapene fra 2008 til 2017 ble begått i offerets, gjerningspersonens eller deres felles hjem."

Om du blir drept med en 15 eller 30 cm lang kniv tror jeg ikke spiller så stor rolle, utfallet er det samme...

Endret av Bjørn J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bjørn J skrev:

I perioden 2008 til 2017 ble de fleste drap i Norge begått med kniv eller andre stikkvåpen. Og "Statistikk fra Kripos viser at hele 72 prosent av drapene fra 2008 til 2017 ble begått i offerets, gjerningspersonens eller deres felles hjem."

Det hadde vært interresant å se oversikt/statistikk for hvilke typer kniv som er benyttet. Er det kjøkkenkniver eller andre typer kniver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.