Gå til innhold
  • Bli medlem

Xtherm Large vs. Xtherm MAX Large?


Anbefalte innlegg

Den ene er rektangulær, den andre er mumieformet, men begge underlagene er 63 cm brede, og lange. Vil MAX føles mye større enn mumiefasongen? Vil en vinterpose lett havne utenfor mumiefasongen?

Det hele kommer vel an på hvor «aggressiv» mumiefasong det er på underlaget. Jeg klarer meg med kortere underlag, så jeg havner ikke med føttene på det smaleste, men bredden føler jeg er ett must.

Exped Winterlite MW synes jeg gikk akkurat greit størrelsesmessig. Hvordan er formen (bredden) på Xtherm sammenlignet?

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, Prebb skrev:

Jeg har xtherm large. Det føles mye smalere ut enn exped sitt lw. Spesielt nede. Har ikke målt bredden, men jeg ville ikke ligget på det på snø uten å ha noe annet under (bunnduk, bivybag, etc). Mulig de har målt bredden når det er uten luft i. 

Flott, takk.

Det avgjør egentlig saken. Det er ikke der jeg skal spare 70 gram ;)

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Ser prisen på Xtherm Max Large med speedvalve er helt hinsides, 3500kr!

Lillehammer sport hadde èn stk til 1999kr, akkurat summen jeg hadde til overs fra jul/bursdag å bruke :)

Lurer på om speedvalve var verdt 100 gram 🤔

Helt ville priser på det underlaget. Jeg synes ikke xtherm regular er så mye mindre og jeg har tilfeldigvis både reg og large. Så hvis vekt teller bruker jeg xtherm reg på vår/sommer/høst. Og kanskje til og med på vinter hvis jeg går på topptur med overnatting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Terka skrev:

Holdt tilfeldigvis på og pakke ned utstyr siden nyttårsturen ble parkert før avreise i dag morges.

Thermarest Neoair Xtherm Large (196 x 63 cm ligger oppå Downmat 9 LW (195x65 cm ) - cm mål ihht spec., ikke målt:

20191230_182003.thumb.jpg.d2d62980c686255407c266ea4b181691.jpg

20191230_181904.thumb.jpg.e79416f60b662d5a3cba368fdb2cb8ae.jpg

takk.

har hørt noen syter over at thermarest «kollapser» i kantene sammenlignet med exped som «holder deg på matta».

Nå finner jeg ut om det stemmer selv ;) 

 

1 time siden, Prebb skrev:

Helt ville priser på det underlaget. Jeg synes ikke xtherm regular er så mye mindre og jeg har tilfeldigvis både reg og large. Så hvis vekt teller bruker jeg xtherm reg på vår/sommer/høst. Og kanskje til og med på vinter hvis jeg går på topptur med overnatting. 

Jeg er såpass «fin» på underlaget, ellers finner jeg ikke roen. Så jeg kan egentlig ikke tenke vekt på underlaget, det må bare være varmt og komfortabelt. (Eller så har jeg synmat 7 UL MW om vekten blir kjempekritisk).

 

Jeg har egentlig underlaget med «perfekte» specs hjemme, Exped Synmat UL 9 M. Lett tykt og svært høy r-verdi! Men jeg blir ikke fortrolig med bredden 😕 Brukt kanskje 2 turer, og noen ganger av min datter ved siden av sengen på vårt soverom.

 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius Engelsen skrev:

Spørsmål: kan man oppbevare en Xtherm i pakkposen sin sammenrullet?

Eller bør man lagre den oppblåst, slik som med exped? 🤔

Det er vel ikke noe isolasjon som vil ta skade av å oppbevare det sammenrullet, men du bør fortsatt sørge for at fukt kommer ut før det eventuelt lagres sammenrullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thomas E skrev:

Det er vel ikke noe isolasjon som vil ta skade av å oppbevare det sammenrullet, men du bør fortsatt sørge for at fukt kommer ut før det eventuelt lagres sammenrullet.

Med speed valve, kan man vel trolig lufte det godt ved å henge det med stor åpning i toppen i noen dager, før man pakker det ned. Ser sånn ut ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri tømt mitt for fukt heller. Har ikke speedvalve, men det er begrenset hvor god tørk det blir av å ha den lille ventilen åpen. Bruker kun pumpesekk til å blåse opp da. (finnes forresten en enkel måte å lage et adapter fra exped pumpesekk) 

Mine har vært lagret rullet i flere år. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt OT, men i forhold til at føttene ramler utenfor underlaget synes jeg det hjelper godt å glide Arctic bedding eller fjellduk litt opp, slik at det låser soveposen / føttene i riktig posisjon nederst. Har selv et Downmat 9 M, var skeptisk til bredden men med føttene låst blir det en annen historie. Så om du besitter duk eller bedding kan dette være verdt å teste. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.