Gå til innhold
  • Bli medlem

Tett boks til oppbevaring/frakt av Trangia spritbrenner


Truant76

Anbefalte innlegg

Jeg har utvidet utstyrssamlingen og fått med en Bushbox LF og en Trangia spritbrenner, samt en 0.5L Trangia flaske for brennstoff. Etter en del lesing og youtube videoer ser jeg at det å tilpasse mengden drivstoff i brenneren til den aktuelle jobben ikke alltid er like lett, så jeg kan fort ende opp med å ha litt igjen i brenneren etter jobben er gjort. Ser ikke for meg at jeg kommer til å knote med å få dette tilbake i flasken så da kan jeg ende opp med å ha dette i brenneren til den skal brukes på nytt. Har også lest at man ikke kan stole helt på at brenneren holder 100% tett, så da er jeg på jakt etter en tett beholder som er så liten som mulig. Håpet er at det finnes noe standard der ute som jeg kan kjøpe, fortrinnsvis med rund form og skrulokk el.

Noen som vet om noe slikt? Drivstoff flasken og brenner i ev. beholder skal ikke pakkes ned i sekken men puttes i lommer på utsiden, for å være helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke husket at jeg har hatt lekkasje de gangene jeg gått med sprit i brenneren og lokket (med pakningen) på. Alternativ til det du søker er ha med en lite plastsprøyte som du får kjøpt på apoteket som du kan bruke til å suge opp (det meste av) spriten med. Se om dette f.eks her: 42959-flaske-til-rødsprit-til-forvarming/[...]#comment-442723   Et annet alternativ, ta med med en (litt tykk) brødpose av plast som du bare legger brenneren i når den er nedkjølt lokket med pakningen er skrudd på, og så bare knyter igjen. Så er det bare å være litt varsom når du pakker, at ikke noe river hull i posen der den ligger. Ev. også bruke dobbel pose. Veier jo ikke noe.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Kristian J. Vabø skrev:

Man får kjøpt Trangia spritbrenner som er loddet i overgangen mellom de sammenpressede delene nettopp pga problemet med lekkasje. Det går jo og an å få gjort dette selv, så bør jo problemet være løst(om gummipakningen også er 100% tett selvsagt..) :)

Har sett dette nevnt noen ganger på nett før, men aldri erfart det selv med mine de gangene jeg har gått med sprit i brenneren.  Men "normalt" tømmer jeg før jeg pakker ned. Og lekkasjen skjer jo bare "sometimes" skriver han hos Fireboxstove, med noen brennere altså -  ikke alle. Men ser man at det lekker der så er det bare å lodde i vei, eventuelt betale 21 dollar + frakt + moms /fortolling for  få en ferdig loddet posten hos han.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, zimwalker skrev:

Kan ikke husket at jeg har hatt lekkasje de gangene jeg gått med sprit i brenneren og lokket (med pakningen) på. Alternativ til det du søker er ha med en lite plastsprøyte som du får kjøpt på apoteket som du kan bruke til å suge opp (det meste av) spriten med. Se om dette f.eks her: 42959-flaske-til-rødsprit-til-forvarming/[...]#comment-442723   Et annet alternativ, ta med med en (litt tykk) brødpose av plast som du bare legger brenneren i når den er nedkjølt lokket med pakningen er skrudd på, og så bare knyter igjen. Så er det bare å være litt varsom når du pakker, at ikke noe river hull i posen der den ligger. Ev. også bruke dobbel pose. Veier jo ikke noe.

En slik sprøyte kunne være et alternativ, mye heller det enn en slik poseløsning. Litt av grunnen til det er at om jeg putter brenner/brennselflaske i en sidelomme på sekken så kommer brenneren på bunn med flasken oppå, og jeg ser ikke for meg at dette vil stå helt i ro når jeg går, noe som kan ende opp med at flasken gnager hull i posen over tid.

 

2 timer siden, Kristian J. Vabø skrev:

Man får kjøpt Trangia spritbrenner som er loddet i overgangen mellom de sammenpressede delene nettopp pga problemet med lekkasje. Det går jo og an å få gjort dette selv, så bør jo problemet være løst(om gummipakningen også er 100% tett selvsagt..) 
SolderSealed-1200x1200.jpeg

Skulle nok klare å lodde det selv, kanskje ikke like pent som på bildet... Litt av tanken med en slik boks jeg nevner er jo at den vil holde tett den dagen pakningen i lokker på brenneren ikke holder lenger.

 

Stort sett er jeg ikke fan av å få mye ekstra vekt bare for å få solid emballasje på tingene mine, men noen få ting ofrer jeg litt for at skal være så sikre som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Truant76 skrev:

Stort sett er jeg ikke fan av å få mye ekstra vekt bare for å få solid emballasje på tingene mine, men noen få ting ofrer jeg litt for at skal være så sikre som mulig. 

Selv har jeg en Evernew spritbrenner i titanium som har fast plass i en ziplock pose i en 750ml titanium kopp sammen med et Evernew DX stativ, litt stålull og fyrstikker . En slik kopp får du ned i sidelomma. Men når jeg tar med Trangia kjøkkenet, eller et grytesett i titanium, så flytter jeg som regel brenneren inn i en av disse (nå om vinteren ligger Evernew hjemme og Trangia sin blir med istedet med).  Anbefaler at du tar deg en runde i kjøkkenskapene og ser hva som står der med eller uten innhold, om noe kan "ofres". Trenger kanskje ikke være helt tett dersom du kombinerer det du finner med pose som beskrevet over. Men du  har kanskje alt tatt runden? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, zimwalker skrev:

Selv har jeg en Evernew spritbrenner i titanium som har fast plass i en ziplock pose i en 750ml titanium kopp sammen med et Evernew DX stativ, litt stålull og fyrstikker . En slik kopp får du ned i sidelomma. Men når jeg tar med Trangia kjøkkenet, eller et grytesett i titanium, så flytter jeg som regel brenneren inn i en av disse (nå om vinteren ligger Evernew hjemme og Trangia sin blir med istedet med).  Anbefaler at du tar deg en runde i kjøkkenskapene og ser hva som står der med eller uten innhold, om noe kan "ofres". Trenger kanskje ikke være helt tett dersom du kombinerer det du finner med pose som beskrevet over. Men du  har kanskje alt tatt runden? :)

Har nok tatt runden allerede, har funnet beholdere som er bred nok men de er så høye at man sikkert kunne fått 3 stk. brennere oppå hverandre, så de blir litt overkill.

Planen er jo primært å fyre med kvist i kvistbrenneren og har spritbrenneren som backup, litt av grunnen til at jeg kun kjøpte en 0.5L brenselflaske. Har ikke så veldig lyst til å ha brenneren inni noe jeg skal lage mat i, og det er egentlig bare for å gjøre det idiotsikkert, selv om det antagelig blir lenge mellom hver gang så kan det hende at jeg i et svakt øyeblikk ikke har skrudd lokket skikkelig til og at det er hull i ziplock posen som jeg ikke har oppdaget, så det skal bare ikke skje at jeg får rødsprit eller annen flytende brensel i kjelen, spesielt ikke siden jeg kan finne på å fylle den med mat for å utnytte volumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt til oppbevaring av Trangia spritbrenneren er de plastbegrene vi kjøper syltet ingefær i hos den lokale sushi-sjappa.

 

-De rommer spritbrenneren inklusive vintertilsats. 

-Har tett lokk og smetter akkurat ned i den lille kaffekjelen til 27-serien. 

-Med litt teknikk får du den ut av kjelen igjen også😉

 

Jeg har sett disse begrene andre steder også, til sauser, dip, oliven etc.

 

Eneste bilde jeg finner sånn i farta er dette.

8E8AFADF-FB4A-47B8-AE6A-2B939AE0DCAF.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig med sushi-sjapper der jeg bor, men jeg bruker å ta vare på ymse emballasje med tanke på gjenbruk. For eks passer Trangia brenneren ned i alle disse, men for et to av de går det to i høyden, så man må være litt kreativ og finne andre ting som kan fylle rommet....

Vanish i plastboks med skrulokk: www.vanish.no/produkter/pulver/vanish-oxi-action-pulver/
Kokosfett i plastboks med skrulokk: no.iherb.com/pr/jarrow-formulas-organic-coconut-oil-16-fl-oz-473-g/2506
Valnøtter i boks (åpenbart ikke tett, men beskytter jo): villahov.blogspot.com/2014/10/ikke-kast-boksen-del-2.html

Du (Naturfilosof) får fortelle oss om du finner noe lurt/mer optimalt, sikkert flere som kan ha interesse hva løsningen blir  .... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man burde jo etter hvert lære at det er sjefen i huset man bør snakke med om ting som skjer på kjøkkenet... så etter litt graving i plastavfallet etter tips fra fruen så fant jeg denne;

20191230_000603.thumb.jpg.02471880a53fede4f82c5a1742c4fb08.jpg

 

Litt slingring til sidene med perfekt høyde med null slingring. Riktignok ikke skrulokk slik jeg egentlig kunne tenke meg men det funker som en løsning inntil jeg kommer over noe som passer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen løsning er å gi slipp på 0,5 L trangiaflaska og gå for en Vargo flaske(r) isteden.

20190428_183259.jpg

Den har måleskala i Oz og med å teste på ditt oppsett så finner du ut hvor mye du bruker for å lage en kopp kaffe eksempelvis. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Blaser skrev:

En annen løsning er å gi slipp på 0,5 L trangiaflaska og gå for en Vargo flaske(r) isteden.

20190428_183259.jpg

Den har måleskala i Oz og med å teste på ditt oppsett så finner du ut hvor mye du bruker for å lage en kopp kaffe eksempelvis. 

 

 

Jeg har to Vargo flasker. Begge lekker.

Blir det litt trykk i de, eller de blir klemt på, pipler det ut fra korken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Blaser skrev:

En annen løsning er å gi slipp på 0,5 L trangiaflaska og gå for en Vargo flaske(r) isteden.

20190428_183259.jpg

Den har måleskala i Oz og med å teste på ditt oppsett så finner du ut hvor mye du bruker for å lage en kopp kaffe eksempelvis. 

Jeg skal forsøke en av flaskene som min far har væske til dampsigaretten sin i når den er tom, er jo ikke nødvendig med en 0.5L om man bare skal på en liten tur og vil koke noe kaffe f.eks. Såvidt jeg forstår skal de være rimelig tett, men det gjenstår å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.12.2019 den 0.13, Truant76 skrev:

Man burde jo etter hvert lære at det er sjefen i huset man bør snakke med om ting som skjer på kjøkkenet... så etter litt graving i plastavfallet etter tips fra fruen så fant jeg denne;

Fra pizza saus til salsa dip, jeg fant jeg fant:  kolonial.no/produkter/21211-kims-digg-salsa-dip-medium/  Som tom metallboks, 44g med plastlokk.  100% tett er den neppe, men stødig i bunn av sidelomma vil jeg tippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, zimwalker skrev:

Fra pizza saus til salsa dip, jeg fant jeg fant:  kolonial.no/produkter/21211-kims-digg-salsa-dip-medium/  Som tom metallboks, 44g med plastlokk.  100% tett er den neppe, men stødig i bunn av sidelomma vil jeg tippe.

Har tømt en del av de boksene der :angel:

Man får jo tak i div små alu.bokser med skrulokk, men ser ut til at de er akkurat litt for små/lave, eller så blir de for store.. Og eBay var jo en fin kilde for slikt til gi-bort-priser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Kristian J. Vabø skrev:

Man får jo tak i div små alu.bokser med skrulokk, men ser ut til at de er akkurat litt for små/lave, eller så blir de for store.. Og eBay var jo en fin kilde for slikt til gi-bort-priser...

Har min egen løsning, så ikke behov for slik boks selv, men jo  alltid kjekt å finne slike småting på Ebay. Men fyi vi har nå frem til 1.april før 350 kronersgrensa er historie, se: www.skatteetaten.no/en/presse/nyhetsrommet/350-kronersgrensen-avvikles/ 

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Trangia-brennaren din utett, eller er det bare noko du har lest på nettet?

Sjølv hadde eg med meg Trangia-brennar i plastpose i kaffekjelen, på dagsturar i årevis og det var aldri problem med lekkasje. Då hadde eg alltid raudsprit i brennaren, og aldri ekstra brenselflaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Skal bare... skrev:

Er Trangia-brennaren din utett, eller er det bare noko du har lest på nettet?

Sjølv hadde eg med meg Trangia-brennar i plastpose i kaffekjelen, på dagsturar i årevis og det var aldri problem med lekkasje. Då hadde eg alltid raudsprit i brennaren, og aldri ekstra brenselflaske.

Det vet jeg ikke enda, har ikke fått testet den. Jeg vil bare ikke ha flytende brensel i sekken eller i det jeg skal lage mat/koke kaffe i, uansett hvor tett det måtte være, derfor skal brenner og brenselflasken, som er Trangia sin egen, fraktes på utsiden av sekken. Jeg utnytter volumet i kjelen på andre måter i stedet, som oftest med tørrmat i poser som gryteretter ol, porsjonsposer med havregryn osv.

Spritbrenneren blir som en backup å regne, som nærmest er unødvendig. Var 18 dager i Rogen/Femunden med kun kvistbrenner i 2017 og da var det kun en eneste dag det ikke ble varm middag, men da bøttet det ned fra oven også, hele dagen. 

Men selvfølgelig, må jo innrømme at det er litt utstyrsdilla også, med 2 stk. kvistbrennere (en sammenleggbar og en solostove), gassprimus, spritbrenner og god erfaring med bål så er jeg nå så fleksibel at jeg dekker alle muligheter for den type turer som jeg drar på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyll tranigiaen med sprit. Rist, press, sett på hodet over natten og sjekk. Da vet du om den er tett.

En glidelåspose er sikkert ikke dumt uansett.

Trangiaflasken (den røde med dobbel tut) er bra. Men jeg skrudde av den røde korken, tok på en liten o-ring, og satt korken på igjen. Det er for å unngå at det drypper en dråpe rundt der når man heller. Men den er like tett når den er stengt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Blaser skrev:

Ellers så har vi en fin tråd her:

 

Her mitt oppsett;

yes, da har jeg UL oppsettet. Veier 210 gram. 

vindskjerm 30 gram, brenner 30 gram og kjele 150 gram.  samt en Vrago flaske med innhold.

image.png.5778418b6adf857dfe91d2e69551eb5f.png

Har sett den brenneren du har der på youtube, eller en som er veldig lik. Snasen sak som lettpakke oppsett, hadde kanskje vært et alternativ til Trangia selv i Bushbox'en, men nå er ikke lavest vekt mitt primære mål, hvis vi ser bort ifra vanlig bål så er de fleste små spritbrennere det mest kompakte og driftssikre backup alternativ til kvistbrenneren slik jeg ser det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.