Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekk eller sele, til og dra pulk


Even Værnes

Anbefalte innlegg

Annonse

En ulempe jeg opplever med sekk er at man kan oppleve at magebeltet blir dratt nedover fremme, da ryggsekkstroppene er festet bak. Dette er noe jeg opplever med tung pulk og når jeg må dra litt ekstra (opp en kneik osv).

Hvis du ikke får mulighet til å prøve før du kjøper, ville jeg gått for vanlig sele (jeg liker ekspedisjonsselen til fjellpulken best).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, TonePåTur skrev:

Ekspedisjonsselen til Fjellpulken er desidert den beste! IKKJE kjøp standard! Altfor dårlig stropper over skuldrane! Og eit lite polstra belte i forhold til ekspedisjonsselen! 

Jeg likte standarselen veldig godt. Hadde helt slakke skulderstropper og null vekt i de. De var der bare for å holde selen oppe. Kryssa de foran også for at de ikke skulle være i veien eller skli. Hadde strammere benløkker for å holde selen på hoftebeina og nedenfor. Men føret var lett for å dra pulk. 
 

Tror det er veldig individuelt hva som funker best. Men det er ikke alltid like lett å teste alt i alle forhold før man får kjøpt selv. Jeg har jo ikke testa ekspedisjonsselen enda. Kan være jeg liker den bedre enn standard. Men enn så lenge synes jeg standard er veldig god og gir god bevegelsesfrihet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sig Man skrev:

En ulempe jeg opplever med sekk er at man kan oppleve at magebeltet blir dratt nedover fremme, da ryggsekkstroppene er festet bak.

Det har jeg ikke tenkt på før, godt poeng.

Acapulka sin sekk har ett meget godt anatomisk hoftebelte. Jeg tror at kjangsen for at dette kan skje på den sekken er svær liten, men kan være avhengig av kroppsfasong til brukeren såklart.

Alernativt kan man bruke en sekk man liker fra før, som har ett godt hoftebelte, og sy fester på den. Koster lite å prøve.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gittiamo skrev:

Jeg likte standarselen veldig godt. Hadde helt slakke skulderstropper og null vekt i de. De var der bare for å holde selen oppe. Kryssa de foran også for at de ikke skulle være i veien eller skli. Hadde strammere benløkker for å holde selen på hoftebeina og nedenfor. Men føret var lett for å dra pulk. 
 

Tror det er veldig individuelt hva som funker best. Men det er ikke alltid like lett å teste alt i alle forhold før man får kjøpt selv. Jeg har jo ikke testa ekspedisjonsselen enda. Kan være jeg liker den bedre enn standard. Men enn så lenge synes jeg standard er veldig god og gir god bevegelsesfrihet. 

Ja det er helt klart ulikt kva som passer kvar enkelt. Ein må sjølvsagt prøve seg fram 😊 Sjølv har eg begge selene og eg bruker aldri standard lenger. Den er kun ein reservesele. Ekspedisjonsselen er bedre på skulderstroppene til meg; da eg har ganske breie skuldre og er avhengig av litt breidde på polstringa for at det skal vere behagelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte det samme nettopp selv. Landa på Fjellpulken sin 25l selesekk. Muligheten til å ha mat og drikke samt varm jakke lett tilgjengelig var avgjørende. I tillegg har man sekk for enkle turer i nærheten av basecamp hvis man ønsker det. Sekken føles komfortabel på rygg og hofter kombinert med Parispulk med stivt drag. 40l var ikke aktuell da faren for å fylle denne eller gå med en halvfull sekk er unødvendig. Ulempen er klammere rygg enn med rent selesystem. 

Endret av Brennern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius Engelsen skrev:

 

Acapulka sin sekk har ett meget godt anatomisk hoftebelte. Jeg tror at kjangsen for at dette kan skje på den sekken er svær liten, men kan være avhengig av kroppsfasong til brukeren såklart.

 

Jeg har denne, og synes den er helt ok, men det er vell en grunn til at den er designet slik at man kan fjerne magebeltet og montere en av selene til acapulka i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Sig Man skrev:

Jeg har denne, og synes den er helt ok, men det er vell en grunn til at den er designet slik at man kan fjerne magebeltet og montere en av selene til acapulka i stedet.

Så man kan det ja? Skulle tro man kanskje kunne ta ett par stropper fra hempene foran og opp til forsiden av skulderstroppene og da, så slipper man at den siger, hvis man har det problemet?

Jeg har gått med pulk og kun hoftebeltet, når jeg  ville prøve med sekken på pulken. Fint på flatene, men jeg opplevde da at den skled litt ned og klemte på hoften inimellom. Men ikke med sekken montert på.

Til generelt skibruk og toppturer synes jeg sekken er fatastisk! Jeg har lettere sekker, men det er alltid denne som er med på tur. Gode løsninger, Robust, og vottevennlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger merke til at Trådstarter vurderer å kjøpe pulk, har altså ikke fra før. Ofte vil man få den beste Fjellpulken - dealen på pakker hvor standardsele og drag er inkludert. Da har du muligheten til å sjekke om standardselen er noe for deg, og evt vurdere selesekk senere. En OK sekk du har fra før vil funke helt fint å ha utenpå selen. Personlig opplever jeg at skulderstroppene holder seg bedre på plass med dagstursekken utenpå. 

Kanskje ikke 100% svar på spørsmålet ditt, men sjekk gjerne etter pakke - dealer så kan du spare noen kroner hvis du synes standardselen evt med en løs sekk utenpå funker bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fjellpulken sekk, ekspedisjonssela og standardsela. 

Standardsela bruker jeg knapt mer. 

Pleier på lange og seige turer fjellpulkensekken. Den er det desidert beste med tung pulk. 

Pleier ofte å demontere sekken og kun ha meisen på (sekken havner i pulken). Foretrekker å ha trekksela innafor jakka. 

Har da full tilgang til alle lommer og luftemuligheter. Å presse goretexanorakken inntil kroppen liker jeg ikke. 

Ekspedisjons sela er midt mellom sekk og standardsela. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, In reach skrev:

Har da full tilgang til alle lommer og luftemuligheter. Å presse goretexanorakken inntil kroppen liker jeg ikke. 

Bare spørsmål herfra for jeg har ikke testa noe annet. Men da hadde det vel vært like greit med standarselen? Den ligger jo kun rundt hoftene og lommer og lufting er tilgjengelig. 
 

Trekker dere med skuldrene også? 
 

Har som sagt bare trukket med hoftene og ikke hatt noe press noen andre steder fra selen og ergo masse bevegelsesfrihet. Men som sagt tidligere, bare trukket i lett terreng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, In reach skrev:

Har fjellpulken sekk, ekspedisjonssela og standardsela. 

Standardsela bruker jeg knapt mer. 

Pleier på lange og seige turer fjellpulkensekken. Den er det desidert beste med tung pulk. 

Pleier ofte å demontere sekken og kun ha meisen på (sekken havner i pulken). Foretrekker å ha trekksela innafor jakka. 

Har da full tilgang til alle lommer og luftemuligheter. Å presse goretexanorakken inntil kroppen liker jeg ikke. 

Ekspedisjons sela er midt mellom sekk og standardsela. 

 

Jeg har 25l Fjellpulkensekken, men ikke foran meg nå. Forstod jeg deg riktig at sekken kan demonteres og bruke kun seletøyet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, In reach skrev:

Trekker med seler og belte Spesielt med tung pulk. 60-80kg.

Takk for svar 🙂 har bare trukket 40-50 kg i lett terreng så da har det jo gått greit. 
Jeg må skaffe meg egen sele nå og vil ha standard. Blir aldri den tyngste pulken uansett. Men har lyst å prøve full sele for å se om det er OK.  Testa såvidt akapulka sin hele sele og den ga meg klaustrofobi 😳 følte meg svinebundet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Odd-Arne skrev (32 minutter siden):

Nokon som veit kva som er poenget med dei to stroppene på sidene? Til å ha rundt beina eller noko slikt? Har ikkje sett nokon bruke dei.

 

 

Jeg bruker de heller ikke. Men det er lyske stropper, hindrer at selen sklir oppover men det er ikke noe stort problem når man går med pulk, da trekkes den ned og stoppes av skuldrestroppene.

Men jeg bruker lyske stropper hvis jeg snørekjører med hund. Da hindrer de at belte sklir oppover og havner i feil posisjon. 

Endret av Kristoffer Sandnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (11 minutter siden):

Jeg bruker de heller ikke. Men det er lyske stropper, hindrer at selen sklir oppover men det er ikke noe stort problem når man går med pulk, da trekkes den ned og stoppes av skuldrestroppene.

Men jeg bruker lyske stropper hvis jeg snørekjører med hund. Da hindrer de at belte sklir oppover og havner i feil posisjon. 

 

Takkar.

Då havnar nok dei i ein pose på hylla inntil videre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • graham endret tittelen til Sekk eller sele, til og dra pulk

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.