Gå til innhold
  • Bli medlem

Pressening vs tarp


Tittei

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei, 

drister meg til å svare " egentlig ikke noe" på pørsmålet ditt. 

Presenning får du kjøpt på de utroligste plasser, både mat butikker, bensinstasjoner og jernvare forretninger. Og de gjør stort sett den samme jobben som en tarp, dvs holde vann eller vind unna leiren din. De kommer ikke med barduner så dette må en ordne selv, vekten kan nok være noe tyngre en de letteste tarpene, men jeg har ikke veid noen av disse lett presenningene. Får man ett hull er ikke dette så lett å fikse og duken kan revne mer i feks vind.

Tarp selges på sportsutstyrs butikker evnt nettet. De kommer stort sett ferdige med barduner og de dyreste veier lite. Du får dem også i mange størrelser. Innfestingen til bardunene er ofte forsterket, og kan være lettere å spenne opp siden stoffet er formet med lenger/mer stoff ut mot bardunfestet. Stoffet er ofte laget i ripstopp som hindrer ett evnt hull i å bli større.

 

Men, man trenger ikke ruinere seg for en dyr tarp for å komme seg på tur og lage seg en hyggelig camp. Man bruker det man har avhengig av bruk, vekt og behov. 
 

latitude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig nyttig å gjøre seg noen erfaringer om oppsett og ideell størrelse med billig presenning til 50 kr før man kjøper dyr tarp. Det er greit å lære seg nødvendig avstand til sprakende granbål i tilfelle det blåser opp uten at det koster skjorta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, foroll skrev:

Veldig nyttig å gjøre seg noen erfaringer om oppsett og ideell størrelse med billig presenning til 50 kr før man kjøper dyr tarp. Det er greit å lære seg nødvendig avstand til sprakende granbål i tilfelle det blåser opp uten at det koster skjorta.

Tenkte det samme. Men vil helst ikke lære på den harde måten, så dette er faktisk noe jeg gruer meg til å teste 🙈. På samme måte som jeg gruer meg til å teste bensin. Livredd for å gjøre noe galt eller søle. Hva i alle dager gjør jeg da, om jeg søler? 😱 Husker jeg var livredd for gassen, men den er jeg ikke redd lenger heldigvis. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte en presenning til 60kr fra biltema et par turer før jeg kjøpte 3F tarpen fra Aliexpress. Skulle jeg gått tilbake i tid ville jeg bare kjøpt fra magasinet først som sist. Ikke noe galt med 3F, fikk bare dårlig samvittighet for å bestille fra kina. Og har ikke fått teken på å pakke den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Tittei skrev:

Tenkte det samme. Men vil helst ikke lære på den harde måten, så dette er faktisk noe jeg gruer meg til å teste 🙈. På samme måte som jeg gruer meg til å teste bensin. Livredd for å gjøre noe galt eller søle. Hva i alle dager gjør jeg da, om jeg søler? 😱 Husker jeg var livredd for gassen, men den er jeg ikke redd lenger heldigvis. 

Bensinen du søler vil raskt dunste bort. Det hender det poffer litt ved opptenning, derfor liker jeg å bruke tennstål slik at hendene kommer litt vekk fra flammene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anders_G skrev:

Bensinen du søler vil raskt dunste bort. Det hender det poffer litt ved opptenning, derfor liker jeg å bruke tennstål slik at hendene kommer litt vekk fra flammene. 

Ok takk. Høres ut som det vil eksplodere når jeg googler 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et bilde av min HelSport tarp satt opp som et spisstelt. Jeg fikk satt i noen ekstra huller langs kanten på den slik at jeg kunne sette den opp på denne måten med flere plugger. Dette gjorde HelSport helt gratis. (Her var det bare fjell så det ble stein i stedet for plugger.) Her brukte jeg en av stengene som følger med, men du kan like gjerne bruke en pinne eller en teleskopisk skistav / gåstav. Sett stangen litt på skrå inn i teltet og lag åpningen litt mindre så står den uten bardun i front.

post-4220-0-68220600-1345156754.jpg.2d252ad526732178a01ab6c8f26e640a.jpg

Endret av REs
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.