Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av liggeunderlag, exped sim comfort


Tonje Muan

Anbefalte innlegg

Er nå i den ville jungelen av liggeunderlag, til bruk på vinterstid. Er frossenpinne, og trenger noe som varmer godt. Ser på dette underlaget nå: https://www.hektapatur.no/exped-sim-comfort-10-lw

Men finner lite brukserfaringer, hvertfall fra norge. Grunnen til at dette vurderes er at det virker godt og varmt (ser at det er relativt tungt, men skal brukes i evt pulk så det er greit), at det er delvis selvoppblåsbart (vil helst slippe å styre med pumpepose) og at prisen er ok siden det er på salg. Hva tenker erfarne friluftsfolk om dette? 

Har kikket på andre modeller fra exped og, men som sagt: hadde vært kjekt med noe som blåses opp av seg selv når man ruller ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker det holder lenge med downmat eller synmat jeg da. Siden du skal ha pulk så blåser du gjerne opp underlaget før turen og etterpumper kun med den integrerte pumpa. 

Det står at pumpepose anbefales. Vet ikke om den er mye mer selvoppblåsbar enn de andre underlagene? 🤔 

Var noen netter ute nå med pulk og da hadde jeg bamse Extreme under en downmat. Brukte bedding. Var -14 ene natta og underlagene isolerte veldig godt. Var varmt nedi posen. Får ikke bedre seng enn det der 😍 

Vil du ha mye varme så kan du heller ta med reinsdyrskinn? Varmer veldig godt og veier ikke for mye. Men pakker stort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Tonje Muan skrev:

Er nå i den ville jungelen av liggeunderlag, til bruk på vinterstid. Er frossenpinne, og trenger noe som varmer godt. Ser på dette underlaget nå: https://www.hektapatur.no/exped-sim-comfort-10-lw

Men finner lite brukserfaringer, hvertfall fra norge. Grunnen til at dette vurderes er at det virker godt og varmt (ser at det er relativt tungt, men skal brukes i evt pulk så det er greit), at det er delvis selvoppblåsbart (vil helst slippe å styre med pumpepose) og at prisen er ok siden det er på salg. Hva tenker erfarne friluftsfolk om dette? 

Har kikket på andre modeller fra exped og, men som sagt: hadde vært kjekt med noe som blåses opp av seg selv når man ruller ut. 

Min kone har MegaMat 10. Det er en madrass, ferdig snakket. Blåst passelig opp er den meget bra! Dette du ser på er vel i samme banen. Tar like stor plass som ett bamseunderlsg sammenrullet.

Fint på Kanotur, du kan glemme å få det nedi kajakken. Har du en stor pulk og skal gå flatt hvor vekten ikke er viktig, og prioriterer komfort framfor alt, er dette trolig underlaget for deg.

Det ER selvoppblåsbart, men du kan etterfylle med pumpen om du vil ha det fastere. Min kone liker myk madrass, og synes den er perfekt om den er blåst opp av seg selv.

Exped har også en 12 cm versjon som er MYE mindre og lettere sammenpakket, men jeg synes ikke den så mye mer konfortabel enn andre 7-9 cm matter.

Vurder også thermarest, prøv noen hvis du kan.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke dette underlaget så så galt ut, med tanke på hva du skal bruke det til. Det veier litt, og er på størrelse med et bamseunderlag, men med R-verdi på 9,5 tror jeg man fint kan klare seg uten å ha med bamseunderlag i tillegg.

Om det er verdt å drasse med seg  den ekstra vekten for å få ekstra komfort må du nesten vurdere selv... Har sett litt vurderinger av det, og det virker som det er gjengs oppfatning blant dem som har det at det er verdt det... men slik er det jo ofte med alle ting. Man fremsnakker det man har og er fornøyd med selv...

Hvis tanken er å også bruke underlaget til annet friluftsliv, så ville jeg heller valgt et som er lettere... f.eks downmat 9. Om man er litt tålmodig, eller ikke må ha LW utgaven så kommer det ganske ofte tilbud på disse..

Eller bare klinke til og betale rundt to pappalapper for å få det med en gang = pay once - cry once :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.12.2019 den 13.55, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

Synes ikke dette underlaget så så galt ut, med tanke på hva du skal bruke det til. Det veier litt, og er på størrelse med et bamseunderlag, men med R-verdi på 9,5 tror jeg man fint kan klare seg uten å ha med bamseunderlag i tillegg.

Om det er verdt å drasse med seg  den ekstra vekten for å få ekstra komfort må du nesten vurdere selv... Har sett litt vurderinger av det, og det virker som det er gjengs oppfatning blant dem som har det at det er verdt det... men slik er det jo ofte med alle ting. Man fremsnakker det man har og er fornøyd med selv...

Hvis tanken er å også bruke underlaget til annet friluftsliv, så ville jeg heller valgt et som er lettere... f.eks downmat 9. Om man er litt tålmodig, eller ikke må ha LW utgaven så kommer det ganske ofte tilbud på disse..

Eller bare klinke til og betale rundt to pappalapper for å få det med en gang = pay once - cry once :-)

 

Fant ut at jeg kan gjerne prøve noe lettere, og har nå bestilt meg Exped downmat 9, og gleder meg til å teste ut 😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.