Gå til innhold
  • Bli medlem

Sommeren 2020 med barn 5 & 9


fredrikf

Anbefalte innlegg

Vi har lyst til å gå en uke eller to på fjellet i sommerferien 2020 med barn våre. Barna er 5 & 9 år og noe tur vandt. Det skal ikke være noe drøy ekspedisjon, men mye kos og familietid. Akkurat tur lengden er ikke så nøye, men vi har lyst til å oppleve flott norsk natur 🙂 Vi er bosatt i Tønsberg og har lyst til å oppleve noe sør for Trondheim. Er det noen som har forslag til turer ? 
Vi trenger innspill enten om det er Sunnmørsalpene, padling i Femunden eller vandring på Hardangervidda fra hytte til hytte. Det viktigste føler jeg må være at det er turer/plasser barna synes er spennende. 

Kom med forslag 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. 

Vi var en uke med kano i jyltningsmarka i fjor sommer. Det var kjempestas. Startet i sør av vannsystemene og padlet rundt i alle kriker og kroker. Vi berget unna med to tre korte næringer. Femundsmarka light. Ungene fikk en del fisk også. Og vannene var varme så de badet en del. Anbefales. 

Men! Dere er ikke alene og må regne med å møte en del folk. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lytter lige med. Vores børn er 8 og 10 år næste sommer og de er jo danske, så ikke helt så turvante som norske :-) Vi har kigget på Hardangervidda fordi vi havde en god tur til Rjukan i 2018 og vi vil gerne tilbage. Jeg synes bare at mange hytter ligger med lang afstand til små børn. Jeg fandt nogle hytter omkring Dyranut med afstand i 10 - 15 km's klassen, men jeg håber at andre har god inspiration, så jeg kigger lige med :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig å ta med barn, til og med forholdsvis små barn, på fjelltur, eller mer korrekt, på hytte til hytte tur i Frafjordheiene. Her ligger det ubetjente/Selvbetjente hytter bare omtrent 8 kilometer fra hverandre. Start i Hunnedalen og da ligger det tre hytter og venter. En tur på fire dager, med ekstra opphold på en eller to hytter kan turen lett strekkes til en uke.

Min erfaring med egne barn og sist med barnebarn, er at det ikke trenger å være stor utfordringer for å være kjekt. Snarere tvert i mot. Oppholdet på hyttene, sammen med andre unger, er noe som huskes i ettertid. På samme måte som timene ute i terrenget, sammen med foreldre - uten andre ting å gjøre enn å bli "kjent" - få tid sammen, "kvalitetstid".

Mine barn og barnebarn - og jeg, syntes det er noe av det flotteste ved å ha ungene med på tur.

 

I sommer var mine barnebarn på bytur til London, de var på vanlig "sydenferie" og de var noen dager på en selvbetjent hytte. (Sammen med foreldre, bestyrerinnen og meg). De var helt klare på at dagene i heia - på en selvbetjent hytta, var kjekkest.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta meg meg jentene mine på Hardangervidda neste sommer. De vil da være 9 og 11, og jeg må gråtkvalt bekjenne at de ikke er så turvante som det mannlige opphavet (jeg) trodde de ville være da de ble født... Jeg legger derfor opp til en rolig tur. Start på Halne, båten over Halnefjorden og gå til Heinseter. Dag to går vi til Rauhellerem. Dag tre blir enten retur til Halnefjorden og båt ut, alternativt fortsetter vi til Stigstuv hvis formen er god, været godt og humøret på topp. I så fall blir dag fire retur til Halne. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar 🙂 Jeg trodde det kom til å hagle inn mange flere, men folk bruker kanskje andre forumer, eller så er folk mye mer hemmelighetsfulle. 
 

jytningsmarka så spennende ut, Skal sjekke den mer ut! 
Hunnedalen har jeg hørt om, men hvordan er terrenget oppover dalen der? 
Hardangervidda ble jeg også tipset om av noen andre i julen, de snakket om Mårbu og området rundt der. 
 

Vi har kikket mer på å padle Femunden, så skal prøve å finne noen som har vært der med barn for å komme med tips 🙂

Finnes det andre forumer hvor man kan spørre om tur tips? Sommeren kommer fort, vil være godt forberedt 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke det at jeg er så hemmelighetsfull av meg, men det er litt vanskelig å komme med konkrete tips. Jeg har ei jente som snart er 13, og vi har vært på tur siden hun var veldig liten. Vi liker oss best i telt, og da er jo mulighetene uendelige. Etappene kan bli akkurat så lange eller korte som man vil, og man kan legge opp dagene helt etter egen rytme. Jeg synes hytter ofte er litt slitsom, for mye folk, vanskelig å få barnet til å sove tidsnok, osv. Men igjen, det er mine preferanser. Jeg liker meg best på steder der det verken er merket sti eller hytter, og 

Sommerstid har vi oftest tatt de lengste turene lenger nord enn Trondheim, men vi da noen turer både på Hardangervidda og i skogene nærmere Oslo. Da D var 6 år gikk vi fra Haugastøl over Hallingskarvet ved Lordehytta og deretter Raggsteindalen forbi Geiterygghytta og ned Aurlandsdalen. Det var en fin tur for oss, men etappene var såpass lange at jeg ikke helt uten videre anbefaler den til andre i samme alder. Går selvfølgelig an å bruke mer tid enn vi gjorde og bruke hyttene til overnatting, mulig det vil fungere da. 

Et annet fint område er jo Rondane, litt mer spennende topper der enn på Hardangervidda, og bra med hytter for den som ønsker det. Jotunheimen har selvsagt enda mer topper og kan være veldig spektakulær. Men dette blir bare genrelle områder er jeg redd, og ikke akkurat det du spør etter.  

Ønsker deg lykke til med å finne sommerens drømmetur! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, fredrikf skrev:

Takk for svar 🙂 Jeg trodde det kom til å hagle inn mange flere, men folk bruker kanskje andre forumer, eller så er folk mye mer hemmelighetsfulle. 
 

jytningsmarka så spennende ut, Skal sjekke den mer ut! 
Hunnedalen har jeg hørt om, men hvordan er terrenget oppover dalen der? 
Hardangervidda ble jeg også tipset om av noen andre i julen, de snakket om Mårbu og området rundt der. 
 

Vi har kikket mer på å padle Femunden, så skal prøve å finne noen som har vært der med barn for å komme med tips 🙂

Finnes det andre forumer hvor man kan spørre om tur tips? Sommeren kommer fort, vil være godt forberedt 🙂

Tenker du Femundsmarka eller femunden som i innsjøen? 

Om det er sistnevnte så anbefaler jeg deg ikke. Det er stor sjø som brått kan få voldsomt med sjø. Og kan ha det i dagesvis. Da er ikke dette noe plass å vase rundt i kano. Spesielt ikke med unger. En av grunnene til at vi valgte jyltningsmarka. 

Femundsmarka er fint å padle i. Dog mere bæringer, stryk etc. Sammenlignet med jyltningsmarka. 

Andre turtips. Snøhetta kan jo være et tema

Ellers :, Dovrefjell. Rondane. Trollheimen. Forollhogna. Lett gått om man vil. Mange fine plasser. Jotunheimen. Det er jo strengt tatt bare å plukke en plass der været ser best ut å bare dra. Bra opplevelse for ungene blir det nok uansett. Finn et område med litt fiske mulighet og evt bade mulighet , kanskje en liten topptur. Utover det er min erfaring at ungene trives uansett så lenge været er fint. Blir det mange dager med regn synker stemningen brått. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og ungene bruker mye tid i Børgefjell, rundt Røyrvik, Skorovas og inn mot Sverige - anbefales om man vil ha mange fiskevann samt slippe å treffe på alt for mye folk. Det er jo et stykke lengre nord enn Trondheim, men virkelig et variert og barnevennlig turområde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ksverd skrev:

Jeg og ungene bruker mye tid i Børgefjell, rundt Røyrvik, Skorovas og inn mot Sverige - anbefales om man vil ha mange fiskevann samt slippe å treffe på alt for mye folk. Det er jo et stykke lengre nord enn Trondheim, men virkelig et variert og barnevennlig turområde. 

Vi tenkte oss i skorovass området til sommeren. Noen plasser der som du kan anbefale? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Vi har 2 turer med kano i Femundsmarka med barn som no er 7 og 10. Første gang når ungene var 5 og 8, og sist i 2019. 
Vi har også gått hytte til hytte i Tafjordfjella når ungene var 3 og 6. Da satt yngstemann tidvis i bæremeis, og undertegnede fikk dermed en sekk som vart ganske tung. Sjølv om man går hytte til hytte, så må man ha klær, skift, mat, stormkjøkken osv om det er litt distanse mellom hyttene. 
Kano i Femundsmarka er på mange måter bedre når ungene er små; Bagasjen bærer seg stort sett sjølv, utenom når man må fra et vatn til et anna. Ungene kan gå på land når dei vil det, og kvile i kanoen når dei blir sliten. I tillegg er det ingenting i veien for å la kanoen ligge en dag, mens man tar en fottur.

Det ligger nok ann til Femundsmarka i 2020 også 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde med fire barn i Jyltingsmarka i sommer. Det er lavterskel villmark, med vei helt fram til vannene og nesten ikke bæring av kano. Samtidig er det den samme flotte furuskogen som i nasjonalparken, og en rekke vann, småelver og kanaler som kan padles. Enkelte av kanalene er knapt bredere enn kanoen, og gir en spennende oppdagelsesferd for barna. Dette er dog ikke stedet og dra for et fantastisk fiske, men ellers er det et fint turområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Kristian Osvik skrev:

Vi har 2 turer med kano i Femundsmarka med barn som no er 7 og 10. Første gang når ungene var 5 og 8, og sist i 2019. 
Vi har også gått hytte til hytte i Tafjordfjella når ungene var 3 og 6. Da satt yngstemann tidvis i bæremeis, og undertegnede fikk dermed en sekk som vart ganske tung. Sjølv om man går hytte til hytte, så må man ha klær, skift, mat, stormkjøkken osv om det er litt distanse mellom hyttene. 
Kano i Femundsmarka er på mange måter bedre når ungene er små; Bagasjen bærer seg stort sett sjølv, utenom når man må fra et vatn til et anna. Ungene kan gå på land når dei vil det, og kvile i kanoen når dei blir sliten. I tillegg er det ingenting i veien for å la kanoen ligge en dag, mens man tar en fottur.

Det ligger nok ann til Femundsmarka i 2020 også 🙂

Hei! Jeg ser selv på søken etter fine steder å ta med familien og ally-kanoen til. Tar gjerne tips til hvor man kan parkere å sette ut kano osv. i Femundsmarka. Har jo sett Monsen sine turer dit, men er ikke keen på å padle femunden eller line kano og slikt med barn :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, mortdal skrev:

Hei! Jeg ser selv på søken etter fine steder å ta med familien og ally-kanoen til. Tar gjerne tips til hvor man kan parkere å sette ut kano osv. i Femundsmarka. Har jo sett Monsen sine turer dit, men er ikke keen på å padle femunden eller line kano og slikt med barn :-).

Vi har gått opp fra Femunden, og vi har komt inn via Sverige. Sistnevnte er heilt klart å foretrekke 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.12.2019 den 10.54, Snutemor skrev:

Langsua nasjonalpark. Lettgått terreng og ikke langt mellom hyttene.

Ellers mange fine turer beskrevet her:

Norges beste hytte-til-hytteturer av Marius Nergård Pettersen

 

 

Stemmer på for denne!
I Langsua (Gausdal Vestfjell) er alt langt unna, men fortsatt nære. Her finner dere alt fra snaue fjell til fine skogsområder og flotte kanovann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.