Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppsett Hilleberg Unna.


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt en del av Hilleberg Unna sekten 👹 Sikkert noen som har snappet det opp.

Jeg har brukt teltet noen ganger, både til overnatting og på dagsturer uten innertelt. Teltet er helt supert, også til bruk i snøen!

MEN, jeg synes ikke teltet er så enkelt å slå opp som mange skal ha det til. Å sette inn første stangen går som forventet helt fint, selv om stengene ikke glir like lett inn i kanalene som på ett fjellreventelt. Men den andre stangen hekter seg alltid fast i den første stangen, under topphatten, alltid. Er det forskjell på 2008 modell og nyere, eller skjer dette alltid under topphatten?

Jeg ser for meg at kanskje det ikke er verdens enkleste telt å sette opp i kuling, selv om det sikkert ikke er umulig.

2C5422A6-D212-4EDD-B8AE-8215DA7FD2C1.jpeg

128CABA1-2A3B-4820-B44B-0555A0BA0A2C.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har jo ikke Unna, men en bedre versjon = Helsport MLT-1.....

 

Her er trikset mitt:

1. Sette inn stengene med silikon ( kjøpt på biltema)

2.  Sette inn den stangen som er underst i kryssningspunktet

3.  Så sette stengene i stangkoppen og stramme.

4.  Bardunere/Plugge

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det samme på de fleste telt med hele, kryssende stangkanaler. Først og fremst bør topphatten være løs. Det enkleste er nok bare å klipse den av hver gang man pakker ned. Så, om mulig, plugg ned den siden av teltet som har stanglommer. Da kan du dra i duken så kanalen retter seg når du trer inn stengene. Tre begge stengene helt inn før du setter dem i stangkoppene. Tror det var det hele :)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Blaser skrev:1. Sette inn stengene med silikon ( kjøpt på biltema)

 

23 minutter siden, Blaser skrev:

 

1. Sette inn stengene med silikon ( kjøpt på biltema)

2.  Sette inn den stangen som er underst i kryssningspunktet

1: Akkurat dette spurte jeg Hilleberg om. Man skal IKKE smøre duk eller stenger med silicon. De sa ikke grunnen, men jeg antar det er fordi siliconspray inneholder løsemiddelet til siliconen i duken 🤷‍♂️

2: Underst først er sikkert ikke dumt. Jeg får teste det ut, og merke stangkanalene 👍

 

6 minutter siden, Humbug skrev:

Det er det samme på de fleste telt med hele, kryssende stangkanaler. Først og fremst bør topphatten være løs. Det enkleste er nok bare å klipse den av hver gang man pakker ned. Så, om mulig, plugg ned den siden av teltet som har stanglommer. Da kan du dra i duken så kanalen retter seg når du trer inn stengene. Tre begge stengene helt inn før du setter dem i stangkoppene. Tror det var det hele :)


Ja, det er jo bare å løsne to av festene på topphatten, enkelt.

Jeg har sett de plugger ned enden av teltet for oppsett i vind, jeg har ikke tenkt på at dette også kan lette på å trekke i stangkanalene 👍

———————————————

Til tross for dette lille problemet, klarte jeg med fint med å KUN feste 4 barduner og uten kuldegrop. Med tunelltelt blir det mange flere fester og obligatorisk kuldegrop. Det synes jeg er for mye styr når jeg er på tur med alt i sekken, og bruker teltet som overnatting før topptur dagen etterpå.

Jeg står opp om morgenen, tar toppturen på ski, og når jeg kommer ned til teltet pakker jeg alt i sekken og drar ned til bilen. Perfekt med ett så lite og greit telt, som ikke trenger en haug med vinterplugger.

Jeg hadde med 4 Helsport snøanker, skulle jeg tatt ned teltet hadde jeg klart meg med bare ski og staver. Eller siden teltet står under tregrensen, kunne jeg bare funnet 4 kvister 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anders Eriksen skrev:

Jeg ønsker meg et Hilleberg unna (og packraft) til jul🙏 Jeg har vært super snill, så her må nissefaen kjenne sin besøkelsestid😁

Jeg har sett på solotelt i flere år. Og som den forteltsmannen og tunelltelmannen jeg er, har Unna overrasket positivt på alle områder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blaser skrev:

Har jo ikke Unna, men en bedre versjon = Helsport MLT-1.....

Vel, akkurat den påstanden kjøper jeg ikke ;)

Ett telt som er betydelig mindre og lavere (og enduks!?), som veier det samme eller mer, er ikke en bedre versjon i alles øyne ;) 

I unna har jeg rikelig plass til å ligge i soveposen og koke frokost i innerteltet, eller med åpent innertelt og «utbardunert yttertelt» om jeg vil ha enda bedre plass.

Samtidig kan man ligge i soveposen og åpne hele teltveggen, uten å krype ut og støtte seg i ett yttertelt.

 

29B00952-EA6C-4E89-B420-E2D3D4C189C1.jpeg

91D99C2E-8352-4C5B-AB1E-6C357127BC2D.jpeg

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg fungerer det fint dersom jeg plugger av topphatten etter hver bruk og trer inn den nederste stangen først når jeg skal slå teltet opp igjen. Jeg fører ikke den første/nederste stangen helt inn, kun rett forbi der stangkanalene møtes, deretter trer jeg den andre stangen inn. Da unngår man at den første stangen lager mye spenn i duken, og den andre hekter seg ikke like lett.

 

Er mer krunglete enn jeg opplevde med Soulo, men verdt det etter min mening:) Veldig fornøyd med Unna

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Blaser, i samme båt som deg.... hadde jeg ikke hatt Soulo hadde jeg hatt Unna. Lot meg nesten overbevise til å bytte av Unna-sekten her inne når diskusjonen var på det mest intense for en stund siden. Men stod imot og skal ha Soulo i en stund ennå før jeg evt bytter....  Unna har noen klare fordeler fremfor Soulo, og vs. Bruksområdet overlapper en del, men de er spisset mot forskjellige type turer, så da er det type tur man bruker det for som avgjør valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, fjellkaren skrev:

Unna har noen klare fordeler fremfor Soulo, og vs. Bruksområdet overlapper en del, men de er spisset mot forskjellige type turer, så da er det type tur man bruker det for som avgjør valget.

 

Hva legger du i «spisset mot forskjellige turer»? Jeg trodde heller teltene er beregnet til samme bruk, men forskjellen ligger i om man foretrekker den ene eller andre løsningen? Begge deler er red label selvstående solo-telt.

Dog. Solou er nok naturligvis mer vindstabilt pga. en ekstra stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius Engelsen, tenker at Soulo er mer vindstabilt som du sier, kanskje mer rettet mot høyfjell og høst og vinter, lettere å sette opp i vind. Soulo har dårligere luftemuligheter og mindre dører, som kanskje gjør Unna mer spisset mot sommer. Soulo ville jeg foretrekke som lite vintertelt i fjellet fremfor Unna, men ville foretrekke Unna om sommeren/vår/høst i fjell og lavland om jeg hadde begge. Sier ikke at Unna ikke kan brukes på fjellet om vinteren, eller at Soulo ikke egner seg om sommeren i lavland, men at Soulo kanskje er mer passende til noe mer røffe forhold. Dette er det jeg tenker på når jeg sier at de er spisset mot noe ulikt bruk, men vet ikke om du er enig - jeg har tross alt bare brukt Soulo og har ingen brukserfaring med Unna. Det var dette jeg vektla når jeg valgte Soulo fremfor Unna for mange år siden... Ville jo helst hatt begge og valgt det som passer best til turen jeg skal på i øyeblikket ut fra preferansene jeg har 😀.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bala også litt med oppsettet i starten, men har funnet ut at den greieste fremgangsmåten for meg er som beskrevet nedenfor. Jeg bryr meg ikke om å ta av topphatten, og det er også vilkårlig om nedre eller øvre stang settes inn først. Men jeg setter som regel inn pluggene i enden der stanglommene er hvis det er litt vind.

- tre inn stang 1 til litt forbi midten/krysset

- tre inn stang 2 helt ned i stanglommen, men uten å spenne opp duken

- tre stang 1 helt inn i stanglommen, spenne opp duken, og sette stanga i stangkoppen

- spenne opp stang 2, sette den i stangkoppen og stramme til

- stramme til stang 1

Det blir noe løping frem-og-tilbake mellom stengende, men dette kan gjøres på automatikk i dårlig lys og i blåst.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ketilring skrev:

 

- tre inn stang 1 til litt forbi midten/krysset

- tre inn stang 2 helt ned i stanglommen, men uten å spenne opp duken-

Gjorde det slik i stuen i går selv, det gikk greit uten at det ble krøll i krysset 👍

Jeg satt opp teltet for å klippe av alle «dinglerne» av metall på glidelåsvongnene, og erstatte de med tynnere barndunsnor. Sparer vekt, ingen lyd, og de som jeg trenger å få tak i fra soveposen er litt lengre for å rekke de bedre. Så blir de ikke like kalde å ta på om vinteren.

Glidelåsen til ytterteltet har selvlåsende vogner, så de lot jeg de stå, men tok bardunsor på «metalldigleren» som er inni teltet. Lettere å finne fra soveposen. Men jeg tror man kan bruke snor i disse også, jeg mener snoren åpner vognen når du drar i den. Jeg skal prøve på en vogn først, før jeg evt tar resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.