Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsvarets "bruksanvisning" for fjellduk


Kjetil E.

Anbefalte innlegg

Annonse
28 minutter siden, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

I kjent stil, bruker forvaret ganske mye tid, på å forklare ganske lite..

Ja, mye tid på å klemme inn ting info hos Forsvaret.
Når det er sagt så sitter slik info utrolig godt selv når man er komasliten.
Automatikken slår inn når ting er "idiot-terpet" som vi kalte det.
Jeg hadde ikke satt veneflon på nesten 30 år men når jeg snakka med niese om det
så kunne jeg faktisk med litt plunder fått det til :)
Så lenge leve enkel info ;) 
 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, tubbs skrev:

Så lenge leve enkel info

Joda... Det er vel kjent at repetisjon funker bra om man skal få noe til å sitte...

Men det er ikke til å stikke under en stol at Forsvaret har en egen evne til å overkomplisere de enkleste ting...

som eksempel nevnes punkt 7.2.3 i sikkerhetsinstruksen hvor de bruker fem sider på å forklare hvordan man skal bade :-)

image.png.d125f495763d245e5296acfd7f7a8152.png

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TheSleepwalker skrev:

Mener at instruksen for fall på ski og sykkel i felthåndboken var å rope "hjelp, hjelp, jeg faller!" høyt og tydelig 3 ganger før man falt rolig og kontrollert over på høyre side av vegen. 

Har hørt om varianter av denne denne jeg også, men det er nok ganske mange år siden det blei fjernet fra instruksen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TheSleepwalker skrev:

Mener at instruksen for fall på ski og sykkel i felthåndboken var å rope "hjelp, hjelp, jeg faller!" høyt og tydelig 3 ganger før man falt rolig og kontrollert over på høyre side av vegen. 

 

1 minutt siden, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

Har hørt om varianter av denne denne jeg også, men det er nok ganske mange år siden det blei fjernet fra instruksen...

Vet dere om bedre måte å falle på...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

Har hørt om varianter av denne denne jeg også, men det er nok ganske mange år siden det blei fjernet fra instruksen...

Var inne i sjø 2010-2011. 

Vi hadde til og med en instruksjon i hvordan gå på do i felt. Sett deg ned, trøkk, tørk sånn og sånn, ta opp posen, sug ut lufta, kast. 

Endret av TheSleepwalker
Skriveleif
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
  • 2 år senere...
Blindgjenger skrev (På 14.12.2020 den 15.20):

Disse videosnuttene er nå fjerna, ser det ut til. Er ikke så mange måneder siden jeg så dem - men de innså kanskje at det var litt dristig å legge ut statshemmeligheter på Youtube på denne måten :D

Er nok et stykke unna å være statshemmeligheter, all den tid både UD 2-1 og mer av Forsvarets opplæringsmateriell ligger åpent tilgjengelig på nett ;)

Jeg tror nok heller det hadde med leverandørbytte fra Jerven til Friluftsmagasinet å gjøre. Forsvaret fikk vel litt andre/flere typer duker i forbindelse med anskaffelsen, og de har laget nye videoer som ligger ute på YouTube. Så tenker at det heller hadde med at videoene var «utdaterte» å gjøre, og at de derfor ble fjerna. Avtalen ble inngått i 2019, og det kan virke som det var rundt den tida at videoene forsvant, før de nye dukka opp mot slutten av 2020 :)

Så for de som eventuelt skulle kommer over denne tråden nå etter at de gamle videoene er fjernet, så ligger de nye videoene i denne spillelista fra Forsvaret (pluss litt annet):

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.