Gå til innhold
  • Bli medlem

Huawei P20lite, oppløsning


Tittei

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å forstørre opp noen bilder som jeg tar på turene til ganske stort. Noen som kan mene noe om hvor smertegrensen går på når mobilkameraet ikke fungerer lenger, altså gir bra bilder når det er forstørret opp. Skal være høyt oppe på en vegg, så tenker noe slikt som 60x100cm (max). Trenger å vite om jeg bør låne et kamera til akkurat disse tre bildene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg printet nylig ut noen bilder i 40x50 cm tatt med en Huawei Mate 20Pro - altså en telefon med et MYE bedre kamera enn P20 Lite. Bl.a. er bildebrikken over dobbelt så stor, det betyr en hel del.
Bildene ble helt greie med en del etterbehandling i Photoshop, men i den størrelsen - 40x50cm - ser man helt tydelig begrensingene i selv såpass gode mobilkameraer. Forskjellen mot bilder tatt med et skikkelig kamera med stor sensor og god optikk er direkte dramatisk. Og ditt kamera er altså betydelig dårligere enn Mate 20Pro som jeg brukte.

Så mitt svar er et klart nei, bilder tatt med P20Lite blir ikke bra i 60x100cm

Men så er det mange som mener at det blir "godt nok" uansett, og det er mulig at du vil synes det. Om det er god kvalitet eller ikke er en subjektiv vurdering, og det som for noen er helt elendig, kan andre synes er aldeles flott.

Et tips: P20Lite har mulighet for å ta bilder i råformat, det gir potensielt mye bedre kvalitet enn de komprimerte jpg-bildene som kameraet lager som standard. Men bilder i råformat krever at de etterbehandles i et bildebehandlingsprogram, og at du har litt erfaring i bruken av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk fir svar. Nå ble jeg veldig mye klokere. Om jeg har erfaring med bilderedigering? Vel, jeg har litt erfaring, men nada med tålmodighet eller vilje til å redigere. 

Men hvor stort tror du mitt kamera «tåler før det blir så dårlig at jeg (amatør, men det må være verd pengene jeg legger i å forstørre) ser det ca 2-2,5 meter opp på veggen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Tittei said:

Tusen takk fir svar. Nå ble jeg veldig mye klokere. Om jeg har erfaring med bilderedigering? Vel, jeg har litt erfaring, men nada med tålmodighet eller vilje til å redigere. 

Men hvor stort tror du mitt kamera «tåler før det blir så dårlig at jeg (amatør, men det må være verd pengene jeg legger i å forstørre) ser det ca 2-2,5 meter opp på veggen? 

Det er umulig å svare på siden det er en så subjektiv vurdering. Du må nesten bare prøve og se om du synes det blir "godt nok" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.