Gå til innhold
  • Bli medlem

Inspirer meg! Skal endelig lage utstyrsbod! :D


turboms

Anbefalte innlegg

Hei! 

Til våren går jeg i gang med å bygge nytt hus, og har tegnet inn en 8 kvm bod som er øremerket friluftsutstyr. 
Jeg driver både med lange ekspedisjoner, packrafting, fiske og alt som hører med, så det ser ut som Skittfiske har kastet opp i utstyrsboden jeg har nå. 

Har sett litt på ulike løsninger og føler jeg trenger litt inspirasjon. Fant heller ingen gode tråder om dette på forumet, så ... 

Er det noen som har knekt noen koder her på geniale løsninger for lagring av utstyre som har lyst å dele? :)

Endret av Anders Holt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IKEA sin PAX-serie er genial. Bukseopphengere funker fint til soveposer og liggeunderlag.  Sekkene henger på S-kroker på en vanlig stang. Skuffene har skuffeinndelere så jeg sorterer plugger, hodelykter, kart, stenger osv. Belysning inni er også genialt. Jeg undersøkte mye, og spør du meg er det ingenting som slår denne løsningen :)

Jeg vet ikke hvordan du har tegnet boden, men størrelsene på IKEA PAX er 50, 75 eller 100 cm i bredden. Under her har jeg 3 * 100.

IMG_0352.thumb.JPG.a41b601ecf8a0873ddbe0

 

Endret av Thomas E
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Thomas E skrev:

IKEA sin PAX-serie er genial. Bukseopphengere funker fint til soveposer og liggeunderlag.  Sekkene henger på S-kroker på en vanlig stang. Skuffene har skuffeinndelere så jeg sorterer plugger, hodelykter, kart, stenger osv. Belysning inni er også genialt. Jeg undersøkte mye, og spør du meg er det ingenting som slår denne løsningen :)

IMG_0352.thumb.JPG.a41b601ecf8a0873ddbe0

 

Genialt! 
Har sett på løsningene til både Ikea og Clas, men av en eller annen grunn har det ikke slått meg å bruke PAX. 
Og lys er jo absolutt en bonus her! Skal undersøke litt nærmere. Boden min vil se slik ut: 
image.png.2426aede01d85f8597d1bfbe499b57aa.png

Så ser for meg en skikkelig skapløsning på den øverste veggen der, stangholdere i taket + en vegg for organisering av sekker på nederste veggen. 
 

Endret av Anders Holt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Omnilite skrev:

Skyvedørene til Pax er geniale når de har kommet på plass.

I en dedikert bod ville jeg bare droppet alt av dører egentlig. 

31 minutter siden, Anders Holt skrev:

Boden min vil se slik ut: 

OK, får ikke helt feeling på den bredden der, men tegn det inn i PAX-verktøyet til IKEA og sett i gang og lek deg :)  Umiddelbart tenker jeg PAX på vest og nord-veggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Thomas E wow! 😍

Om man har trangt om plassen, er det kanskje lettere å utnytte alt volum om man bruker plastkasser i hyller? 🤔 Men dette så skikkelig bra ut, om man har litt ekstra plass 👍

@Anders Holt , er det mulig å få en ytterdør på boden også? Da kan du slenge alt innenfor, uten at du trenger å dra det gjennom huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius Engelsen skrev:

@Thomas E wow! 😍

Om man har trangt om plassen, er det kanskje lettere å utnytte alt volum om man bruker plastkasser i hyller? 🤔 Men dette så skikkelig bra ut, om man har litt ekstra plass 👍

@Anders Holt , er det mulig å få en ytterdør på boden også? Da kan du slenge alt innenfor, uten at du trenger å dra det gjennom huset.

Nei, ikke her dessverre. Det er en innebod nede. Har derimot et vaskerom oppe, så når jeg kommer hjem med grisete vadesko etc så kan jeg både spyle av ute eller rett innenfor døra. Men når det skal lagres, så benyttes dette rommet jeg har bilde av over 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anders Holt skrev:

Nei, ikke her dessverre. Det er en innebod nede. Har derimot et vaskerom oppe, så når jeg kommer hjem med grisete vadesko etc så kan jeg både spyle av ute eller rett innenfor døra. Men når det skal lagres, så benyttes dette rommet jeg har bilde av over 

Heldiggris! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Lompa skrev:

Heldiggris! :)

Det var nøye gjennomtenkt når vi tegnet huset :P Her skal ting på plass! 

Tror forøvrig jeg går videre med en PAX-løsning her. Skal undersøke det nærmere når vi kommer i gang med byggingen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Lompa skrev:

Angående den hengeordningen for soveposer. Jeg har mine soveposer liggende åpne i trådkurver. Trodde ikke det var anbefalt å la dem henge? Man kan risikere litt mye dun i bunnen av kanalene.

Det er vel ikke så mange gram dun i hvert kammer. Jeg tror ikke dunet i bunnen av kamrene blir komprimert/ødelagt av å henge, hvis det var det du tenkte på?

Før bruk rister man posen litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Lompa skrev:

 Trodde ikke det var anbefalt å la dem henge? Man kan risikere litt mye dun i bunnen av kanalene.

Det er ikke noe problem. Samtlige av soveposene mine har hemper nettopp for å kunne henge de. Jeg liker å behandle utstyret mitt forsiktig, men det med at en minimal mengde ekstra dun blir pushet til bunnen er en så ubetydelig faktor at det ikke er noe å tenke på. Soveposene har for øvrig også tversgående kanaler ikke langsgående. Men heller ikke på quilten som har delvis langsgående kanaler merker jeg noe til det.

 

For øvrig en kjapp liten tanke angående dunposer og oppbevaring: Husk at dunet har vært i komprimert form i ukesvis/månedsvis når det ble transportert fra dunprodusent til grossist/soveposeprodusent. Flere butikker(både nett og vanlig) lagrer også posene komprimerte på lager. Dun tåler mer enn vi tror. Det viktigste man kan gjøre er ordentlig lufting og tørking. Man bør også unngå ekstrem komprimering, særlig over tid. Verken henging eller "ligging" er noe problem i så måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hempene for oppbevaring eller er de for tørking? Man skal jo henge soveposen for å få den tørr, men det er ikke dermed sagt at den skal henge for langtidsoppbevaring. Visst går det å la både dunjakker og soveposer henge, men det er mindre sjanse for at dun klumper seg når det ligger på et luftig sted. Det er ikke tilfeldig at dunposer kommer med den store, luftige oppbevaringsposen.

Jeg er spesielt nøye med Down Mat-en. Den har langsgående kanaler, og mister mye isolasjon om ikke dunet er jevnt fordelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Lompa skrev:

Er hempene for oppbevaring eller er de for tørking? Man skal jo henge soveposen for å få den tørr, men det er ikke dermed sagt at den skal henge for langtidsoppbevaring. Visst går det å la både dunjakker og soveposer henge, men det er mindre sjanse for at dun klumper seg når det ligger på et luftig sted. Det er ikke tilfeldig at dunposer kommer med den store, luftige oppbevaringsposen.

De er for oppbevaring i flg produsenten. Det er absolutt ingen problem å henge soveposen.

Jeg er også mer forsiktig med downmaten, men her har det etter min erfaring mye mer å si om man har rullet den i forkant eller ikke. Selv rullingen har ikke vært noe problem for meg i 95% av tilfellene, men jeg har merket 2 ganger at jeg da har presset dunet i en av endene. Veldig enkelt å fikse, men det veldig merkbart at downmaten har betydelig mer luft i kanalene enn hva en sovepose har. Den blir derfor litt mer utsatt for at dunet lettere kan flytte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et gjesterom rett innenfor inngangsdøra som også har endt opp med å bli oppbevaringsrom for utstyr til friluftsaktiviteter.

Bruker skap, hylle, reol og komoder til oppbevaring av utstyr.

257726553_Gjesterom2.jpg.2f541d547c4b7ec18fd4a374335481b2.jpg

367997384_Gjesterom1.jpg.b2d73b68625bdfa5201bef33f2ce7790.jpg

580189305_Gjesterom3.jpg.1c8fdbeb20868ef0757da14fe5df2101.jpg

Har planer om å få inn kjøkkeninnredning på hele langveggen under vinduene med benk oppå for pakking/rigging og vedlikeholde, samt hylle i topp av skaphøyde skal fortsette på innerste kortvegg.

Skisser vs realitet er alltid greit.. Per nå et det litt kaos på rommet ifbm nært forestående tur. 🙈

20191220_124000.thumb.jpg.46c42501bf9a7253b42a9f5f3a473e01.jpg

Det funker ihvertfall bra med hylla dom forsetter i fra toppen av skapene til å lagre sekker og soveposer, mens klatreutstyr henger under hylla.

20191220_124149.thumb.jpg.156d5f87640dc3d8899b8c54be66aaa1.jpg

Pulkene lagres vanligvis i kjelleren når de ikke skal brukes, og ski i garasjen når de ikke brukes regelmessig, da står de i  gangen. (gangavstand til skianlegg).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt en alvorlig opprydding i garasjen selv, jeg går ut og rydder hver gang jeg ser en slik tråd som dette 😂

Laget for noen år siden hyller med plastkasse med lokk. Man får veldig god plassutnyttelse, og oversikten blir helt ok. Men det er litt sånn arbeid å trekke ut kassen, av/på med lokk, og gå gjennom neste kasse. Støvbeslyttelsen blir bra.

Har begynt å gå over til modultrau, jeg synes det er mer oversiktlig enn kasser: https://www.biltema.no/verktoy/verkstedutstyr/modulbakker/modultrau-2000041702

Man får ikke utnyttet plassen like bra, men oversikten blir bedre og det er lettere å rydde inn/ut av :)  Man trenger flere, siden de er mindre.

 

 

95E3A283-580A-4910-B5DA-E73B19ECBAC9.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Imp skrev:

Er det ikke bedre med gjennomsiktige kasser? 

Søk på Pinterest, der ligger det mengder med inspirasjon til lagring. 

Det er jo det jeg sier. Jeg har byttet ut en del av de gjennomsiktige store kassene med lokk, fordi det gir bedre oversikt når ting ligger i åpne modultrau. Og så slipper man å trekke ut hver kasse for å ta ut de større tingene, man bare plukker tingene. 
 

Dette er i en garasje, så det utgår med sånn type PAX løsning.

Man må nesten bare prøve selv, jeg synes det er mye bedre enn å lete gjennom plastkasser. Jeg bruker nå begge deler. Akkurat nå har jeg kommet så langt:
CC535674-83DF-4834-8610-C441AA915200.thumb.jpeg.bbb85ccf17ff1745b6caa744ccadc0bd.jpeg

ryggsekkkene henger i taket, ski og staver henger på loftet.

exped underlag ligger halvveis oppblåst på loftet, det samme med teltene og syntetsoveposer (ligger i store hotellpute-poser med en pose silicagel).

Dunposene ligger i oppbevaringsposene i huset.

 

Nå skal jeg lage nye merkelapper. Brennertilbehør, vintertelting, skismørning, feller, hodelykt, msr, 111,  skibriller, kniv/øks, etc.

vet ikke hvor viktig merkelappene er, det er jo bare jeg som går der, men det føles godt i magen å ha lapper på 👍

Fikk kastet og solgt/gitt bort en del gammelt i samme slengen :) 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt i bruk en del RUP bokser kjøpt på Staples, de er på tilbud der fra tid til annen.

De kommer i mange forskjellige størrelser, 4l for eksempel er fin til skismurning, høyden er akkurat passe til at en voks kan stå oppreist oppi. På samme størrelse som en "rød smørekoffert", er det plass til veldig mye mer...

Opp til 64l kan de mindre boksene settes på tvers oppi. Jeg har f.eks en 64l til fiskeutstyr, oppi der har jeg 2x 9l der den ene er til dedikert ferskvannsutstyr og den andre er til saltvann. Annet fiskeutstyr er i bunnen.

Boksene er firkantet og skrår ikke, og kan stables. Er meget solide.

De har forsterkninger rundtom, denne gjør yttersiden litt større, det er kanskje et minus, men en skrå boks får også død plass. Dimensjonene på en 64l er følgende:
External: 710 x 440 x 310
Internal: 605 x 370 x 280
(length x width x depth in mm)range.jpg.5d2e037a78f6744f6c7a8064a7b8f4b2.jpg

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode forslag og for bod kan garderobesystem fungere topp. For garasjen har jeg rigget en vegg med Elfa vegghengt system, dvs bærelister fra gulv til tak og knekter og hobbyplater for hyller. Da er det enkelt å rigge om. Benytter gjennomsiktige plastkasser med lokk  - store og mellomstore. Der er ok system for å unngå støv, men alltid litt styr å finne frem saker selv om de er forsøkt sortert etter tema. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, PTG skrev:

Mange gode forslag og for bod kan garderobesystem fungere topp. For garasjen har jeg rigget en vegg med Elfa vegghengt system, dvs bærelister fra gulv til tak og knekter og hobbyplater for hyller. Da er det enkelt å rigge om. Benytter gjennomsiktige plastkasser med lokk  - store og mellomstore. Der er ok system for å unngå støv, men alltid litt styr å finne frem saker selv om de er forsøkt sortert etter tema. 

Ja, jeg endte opp med å legge tingene mellom kassene, «jeg rydder oppi de senere» 😝 (når da liksom?🤷‍♂️)

Med modultrau blir terskelen for å få ting på rett plass *kanskje* litt lavere ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.