Gå til innhold
  • Bli medlem

Innekomfort i telt på vinterstid


Brennern

Anbefalte innlegg

Var på første vinterovernatting i telt nettopp og det var mange ting som skulle prøves ut og erfares for første gang vinterstid. Jeg har et tresesongs Helsport Hardangervidda 3, valgte å benytte innerteltet. Fyra med primusen i ytterteltet og merket at det ble grei temperatur der, men ikke like mye i innerteltet. Har en mistanke om at mye av varmen forsvant rett opp i taket og bortover mellom innerteltet og ytterteltet i taket bortover, det er jo en glippe på 3-5cm bortover. Jeg er ikke veldig lysten på å dra primusen inn innerteltet så lenge det benyttes mtp sikkerhet. Tenkte å droppe innerteltet neste gang, men vil ha et gulv i teltet, tenkte på en pressening, hva bruker dere? Med et løst gulv har jeg også mulighet til å lage plass til primusen i hoveddelen og få bedre effekt i hoveddelen av teltet. Hadde og endel kondens i teltet på tross av begge lufteluker åpne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen kosefyring her heller. Bruker primus i yttertelt og sitter jeg i døråpningen er det greit nok. Tempen faller likevel til der den skal være, et par minutter etter at primusen er slukket. Og det bør den nok være, altså slukket, før en kryper i posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Vi kosefyrer ekstremt sjelden. Med varme nok klær og pose så trenger vi ikke. 

Opplever riktignok at det varmer i hele teltet når vi fyrer i fortettet eller lager mat, men det er en vrien balanse å ikke ha for mye lufting eller for lite.   Stormmatter som var godt dekket?

Har ikke noe stormmatter på utsiden av dette teltet. Teltet er vel ment i som bruk i de tre årstidene utenom vinter, men jeg la litt snø rundt teltet så det kom ikkenoe luft inn fra sidene rundt, snøvær og vind gjorde og sitt til at det ble tett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil alltid uansett merke at det er langt kaldere på den siden av kroppen som ikke er vendt mot brenner. 

Bruk heller andre triks for å holde varmen. Kle deg godt. Bra med underlag å sitte på. Og bruk evt varmeflasker om det blir veldig kaldt.

Man bør heller ikke bli for komfortabel når man fyrer. Da er faren stor for at man til slutt sovner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et 3 mans tunneltelt og barna har sitti i tshorte inne og -10 på utsiden... nøkkelen er nok størrelsen på telte og stormatter.ligner på fjellheimen 3. Kjøpt nytt telt nå pga "3 mans" som egentlig er 2 mans og grabbe inn i telt og dårlig natt søvn er kjedelig.... men er varmt når man fyrer ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.