Gå til innhold
  • Bli medlem

Nødpeilesender for tur i områder uten mobildekning


Fred Olav Svartdal

Anbefalte innlegg

Om man skulle brekke et bein eller bli akutt syk feks midt inne på Hardangervidda er det greit å vite at man kan tilkalle hjelp. Derfor har jeg de siste 5 årene alltid hatt med meg en "Fast-find" personlig nødpeilesender i sekken når jeg har vært på tur i områder uten mobildekning. Nå er det imidlertid snart på tide å bytte batterier og dette koster over 2000 kr.

Da kan det kanskje være lurt å se om det har dukket opp noe billigere og bedre i markedet i løpet av de siste åra. Lurer derfor på om noen har noen gode råd. Den må være billigere enn de 2000 et batteribytte koster på min gamle FasFind, ellers bytter jeg ikke. Hva bruker fjellfolket? 

Endret av Fred Olav Svartdal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
46 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Oceal Signal PLB. På størrelse med en fyrsstikkeske (omrent), og 7 års batteritid. 👍

Jeg har samme. Den er så liten at jeg faktisk har den med, både til lands og til vanns. Den er jo ikke billigere som engangssum, men den koster lite i året og ha videre etter den dyre engangskostnaden. (Som jeg egentlig ikke synes er så dyr, tatt i betraktning at det er det sikreste systemet og som kan brukes overalt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Miamaria skrev:

Den er så liten at jeg faktisk har den med, både til lands og til vanns.

Ja, og akkurat derfor kjøpte jeg den.

Den må være så liten, vanntett og robust at den alltid er med, og jeg må slippe å lade den. En dings som jeg må slippe å lade, hadde kun blitt med på «ekstremturene», ikke på «hverdagsturene».

Den henger fast på padlevesten min, og jeg setter den over på skulderstroppen på ryggsekken når jeg går på ski. 

En annen ting er at den må festes tilgjengelig på kroppen. Med hoften ute av ledd hjelper det lite om den ligger i sekken, og når man flyter i sjøen mens kajakken driver avgårde må den være plassert slik at jeg kan dra ut antennen og aktivere den med hansker på.

Her ser ser man hvor jeg har den plassert på padlevesten. Jeg skyver den opp på skulderen, og da er den over vann når den aktiveres. Jeg klarer ikke å merke at den er der, under rulling sklir den litt lengre opp mot haken.

 Men denne har du sett før, videoen er ment til å vise trådstarter hvor liten og grei den er.

 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ser en forhandler nå opplyser om følgende

Sitat

Vær OBS på at årsgebyret du betaler til Nkom på 450,- gjelder pr år, ikke pr 12 mnd. Hvis du eksempelvis kjøper PLB og søker i november, vil du få regning på 450,- for inneværende år, og ny regning på 450,- etter påfølgende nyttår.

Da blir det jo litt kostnader her også, men mye mindre enn SPOT?

Hva er grunnen til at det ikke snakkes så mye om denne løsningen (første gang jeg har lest/hørt om den på dette forumet)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det, ser det stort sett er samme karen som nevner den også, de gangene den har vært nevnt. Det kan hende det er så mange som setter pris på disse ekstratjenestene de andre enhetene har, så får det heller være at de ikke er riktig like sikre på nød-delen. Jeg vet ikke, selv var jeg ikke i tvil da jeg så hvor liten denne er.

Marius, hvor mye stoler du på at ikke den dingsen løsner fra festet på vesten? Ser flere har den festet sånn, men uten sikkerhetssnor så har jeg ikke turt foreløpig. Syntes ikke det så bombesikkert ut med den festemetoden, så jeg har den i flytefutteralet i lommen på vesten - men det er jo ikke helt ideelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, ArveS skrev:

Hva er grunnen til at det ikke snakkes så mye om denne løsningen (første gang jeg har lest/hørt om den på dette forumet)?

Er ikke sikker, men jeg har mine mistanker.

Kanskje pga. SPOT og InReach er kommersielt drevet, og kun er ute etter mest mulig profitt for tjenestene sine. De driver trolig en  en mye mer aggressiv markedsføring. 

Nettet nødpeilesender kommuniserer på er globalt og drevet av myndigheter (rett meg hvis jeg tar feil). De fleste større fartøyer er alle utstyrt med en nødpeilesender.

 

En annen fordel med en Nødpeilsender er at den alltid er aktivert og klar til bruk, og kan tas med når som helst. Spot og Inreach er kanskje ikke aktivert i de periodene de blir lite brukt, for at man skal spare penger på abonnementet.

En nødpeilesender gir også ut radiosignaler, slik at man blir funnet om man flytter seg etter man har sendt nødmelding, noen SPOT/InReach ikke gjør. Men du har kun enveiskommunikasjon, og det er noen som synes er en viktig ting. Det skjønner jeg godt. I tillegg til værmelding som man kan få.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, ArveS skrev:

Hva er grunnen til at det ikke snakkes så mye om denne løsningen (første gang jeg har lest/hørt om den på dette forumet)?

Jeg har inreach fordi jeg vil ha toveiskommunikasjon. Anser det som langt mer sannsynlig at jeg trenger å komme i kontakt med noen type, været er grusomt men vi sitter på hytte og har det bra eller jeg klarer ikke å komme ut på egenhånd, men det står ikke om livet enn at jeg trenger å aktivisere hele bøtteballetten for å komme å hente meg. Skulle jeg hatt noe kun for nødfunksjonen hadde jeg også muligens gått for nødpeilesenderen.    

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Nettet nødpeilesender kommuniserer på er globalt og drevet av myndigheter (rett meg hvis jeg tar feil). De fleste større fartøyer er alle utstyrt med en nødpeilesender.

 

En annen fordel med en Nødpeilsender er at den alltid er aktivert og klar til bruk, og kan tas med når som helst. Spot og Inreach er kanskje ikke aktivert i de periodene de blir lite brukt, for at man skal spare penger på abonnementet.

 

Men stemmer det som står om gebyret til staten for å stå registrert? Eller er det... "frivillig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.outdoorgearlab.com/topics/camping-and-hiking/best-personal-locator-beacon/buying-advice

https://lotsafreshair.com/2018/06/04/spot-vs-plb-vs-inreach-comparison/ 

image.png.61635c8a7b10827599c0ca147b2120eb.png

 

 

I tillegg til markedsføring som @Marius Engelsen nevner, tror jeg at noe av det som trigger kjøp av annet enn PLB er muligheten til å sende egendefinerte meldinger + annen funksjonalitet ut over å være en nødpeilesender. (Som da er ment for pårørende/andre som har behov for å holde seg oppdatert.)

image.png.9de53b7b6b79512778960a2a9e141420.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, ArveS skrev:

Men stemmer det som står om gebyret til staten for å stå registrert? Eller er det... "frivillig"?

For PLB er ikke dette "frivillig",  den må programmeres til en gitt bruker ved kjøp basert på godkjent lisens. Lisenskostnaden er årslig, men man betaler halv lisens om man oppretter lisens etter 1.juli.

EDÌT: https://www.nkom.no/teknisk/ekomutstyr/personlig-nødpeilesender/tillatelse-til-bruk-av-personlig-nødpeilesender

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Heriks skrev:

sannsynlig at jeg trenger å komme i kontakt med noen type, været er grusomt men vi sitter på hytte og har det bra eller jeg klarer ikke å komme ut på egenhånd,

Antakelig gjelder det ikke deg en gang, men noen du tilfeldigvis treffer.

Slik jeg har forstått det, så ender de fleste ettersøkingsaksjoner i fjellet med at de finner de ettersøkte sovende i en turistforening hytte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ArveS, @Terka har rett.

Når man kjøper nødpeilesenderen (PLB)må man fylle ut ett skjema fra Nkom (nasjonal kommunikasjonsmyndighet). Dette inneholder info om deg, og 3 andre nødkontakter. Dette skjemaet sendes til dem man kjøper PLB av. Etter den er programmert lages ett programmeringssetrifikat, som igjen skal kontrolleres av Nkom. Dette for at man skal være helt sikker på at alt er rett.

Batteri installeres, enheten trykktestes (vanntett ned til 200 meter, om jeg ikke husker feil), og dato for neste service og trykktest med batteriskift påstemples.

Jeg skjønner veldig godt man mange velger 2-veis kommunikasjon. Men da må enheten være oppladet og aktivert. Husk at de må være tilgjengelig festet på kroppen/vesten/selen/sekke for at den skal kunne redde deg når du trenger den.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående batteritid: Har dere alltid nødpeilesenderen påslått? Jeg har en Inreach og har aldri ladet den på tur, mye fordi den er avslått mye av tiden. Trenger jo ikke ha den på om natta og i hytta / teltet på kvelden. Er slett ikke alltid den er på om dagen heller. Om forholdene er fine og terrenget ufarlig, ligger den hos meg ofte avslått i ryggsekken (men da vet turkompisen hvor han / hun skal finne den om det skjer meg noe). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder TS sitt opprinnelige spørsmål rundt pris; har du sjekket bruktmarkedet? Nå er jeg relativt analfabet på elektronikk, men har inntrykk av at dette stort sett er enkel og pålitelig teknologi. Om batteriet er bra eller utskiftbar AA, kan dette kanskje være gode bruktkjøp. 

Endret av Lofoten-Møring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Lofoten-Møring skrev:

Angående batteritid: Har dere alltid nødpeilesenderen påslått? Jeg har en Inreach og har aldri ladet den på tur, mye fordi den er avslått mye av tiden. Trenger jo ikke ha den på om natta og i hytta / teltet på kvelden. Er slett ikke alltid den er på om dagen heller. Om forholdene er fine og terrenget ufarlig, ligger den hos meg ofte avslått i ryggsekken (men da vet turkompisen hvor han / hun skal finne den om det skjer meg noe). 

En «ekte nødpeilesender» (altså ikke Inreach og SPOT), er kun påslått under test og sending. Så den er alltid av, og bruker ikke batteri. Derfor man man garantere at den har nok batteri til å sende nødmelding til satelitt og radiosignal batteri i minst 7 år (gjelder ocean signal).

Test gjør man ihht bruksanvisningen. Ett par ganger i året trykker man på test, men det må gjøres mellom kl xx:00 og xx:05, fordi den sender ett kort nødsignal på nødfrekvensene. De 5 første minuttene i hver time er «satt av» til testing. Test også før ekspedisjoner.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Test gjør man ihht bruksanvisningen. Ett par ganger i året trykker man på test, men det må gjøres mellom kl xx:00 og xx:05, fordi den sender ett kort nødsignal på nødfrekvensene. De 5 første minuttene i hver time er «satt av» til testing. Test også før ekspedisjoner.

Hvordan får man respons tilbake på testen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hører på Kajakkpodden episode 3. De padlet norge på langs, turen tok 94 dager.

Han sier han har gått gjennom 6 Spot-sendere, og en gang sendte den ut nødsignal pga. svikt («kortslutning» sier han. Tåler tydeligvis ikke mye, eller er ikke vanntett.


Jeg har hatt min Ocean Signal festet på utsiden av padlevesten og på skulderstroppen på topptursekken i 1,5 år nå, og den virker fortsatt som den skal ved test og viser fullt batteri (garantert i 7 år). Ikke er den i veien, og ikke er jeg forsiktig med den. Festet på skulderen her, slik at jeg kan trekke ut antennen og aktivere den om jeg ligger i vannet:

 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.