Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste turplanlegger?


Joppis

Anbefalte innlegg

  • 2 måneder senere...
Annonse

Jeg bruker alltrails.com som er basert på openstreetmap - mye bedre en norsk "offisiell" kartdata. Ruteverktøyene på alltrails for å lage ruter er veldig greit å bruke :) samme kart som en-tur bruker forresten, som inneholder det meste av norsk offisiell data + mye mer.

Ellers er det lite som slår pekefinger, penn og papirkart!

 

/Trolltur

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var kjapt inne å sjekket, at kartgrunnlag på openstreetmap er bedre generelt en 1:25000 skala på norgeskart stemmer jo ikke. Norgeskart har overlegent mer detaljer en det man finner på openstreetmap, spesielt for norge. Har riktig nok ikke sjekket turplanlegger verktøy på den tjenesten men ser ut til å koste 2-3 dollar i måneden? Mulig Pro abonnement gir noe mer... ;)

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor-Erik-L-77 skrev (6 minutter siden):

Var kjapt inne å sjekket, at kartgrunnlag på openstreetmap er bedre generelt en 1:25000 skala på norgeskart stemmer jo ikke. Norgeskart har overlegent mer detaljer en det man finner på openstreetmap, spesielt for norge. Har riktig nok ikke sjekket turplanlegger verktøy på den tjenesten men ser ut til å koste 2-3 dollar i måneden? Mulig Pro abonnement gir noe mer... ;)

Alltrails er gratis, trykk "Start exploring for free" og opprett bruker og så logg inn, appen til smarttelefon er også gratis i appbutikkene. Vet ikke hva pro har som gratis ikke har.. bare brukt gratis, ser også at det er en del turer i mitt område som andre norske brukere har delt (de jeg går, stemmer jeg opp!)

Norgeskart/flyfoto vinner på skog, knaus og vann hvis det er det man er ute etter, spesielt greit med papir-utgave syntes jeg.
Openstreetmapdata som et teknisk kart for å lage egne, og planlegge på andres ruter med digitale-verktøy som f.eks alltrails finner jeg alltid mye mer, og mer presis data, gps spor, veier og stier og sånnt en jeg gjør i norgeskartene på samme måte. Jeg får med andre ord bedre turforslag med bussplanleggeren til entur en jeg får med ut.no i mitt friluftsnærområde og ulike nasjonalparker, man må jo selvfølgelig se på et kart med mer enn bare ruter for å planlegge en skikkelig trolltur.

Har du et forslag til verktøy for å planlegge ruter med norgeskart 1:250000 data nå som lommekjent er borte, noe annet en ut[datert].no? :)
 

/Trolltur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i det siste benyttet https://kso.etjanster.lantmateriet.se/# mye. Planlegger noen turer der i grensetraktene.

Det virker sømløst mellom sverige og Norge, og det kan åpnes fra hvilken som helst PC uten noe spesiell problem. Bare basic funksjoner, men har litt sansen for den svenske måten å sette opp kartene på.

For vanlig GPS bruk bruker jeg expertGPS med statkart sine kart. 

For øvrig - de som er likte Lommekjent sin løsning (følge stier etc), så hadde de en lisens fra Ride with GPS på sin nettside. Ride with GPS tror jeg ikke er så store i Norge, så om dette er et brukbart turplanleggingsverktøy for norske forhold vet jeg ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har laget en superenkel ruteplanlegger som jeg gjerne skulle hatt litt tilbakemeldinger på. Tanken var ganske enkel, det skulle være mulig å så enkelt som mulig tegne opp en rute som så skulle eksporteres som en gpx-fil. 

https://topokart.no/routeplanner/

Jeg har en app hvor flere brukere har ønsket muligheten til å tegne opp ruter på desktop for så å importere til appen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivan Lé Hjelmeland skrev (8 timer siden):

Eg har laget en superenkel ruteplanlegger som jeg gjerne skulle hatt litt tilbakemeldinger på. Tanken var ganske enkel, det skulle være mulig å så enkelt som mulig tegne opp en rute som så skulle eksporteres som en gpx-fil. 

Helt enkelt og grei den der. Kreves det mye mer innsats å få til en "følg sti" funksjonalitet, slik som lommekjent hadde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivan Lé Hjelmeland skrev (Akkurat nå):

Hei Kjell Iver, 

Forstår jeg rett om du da snakker om en funskjon som gjør at linjen man tegner opp "snapper" til sti? 

Mvh Ivan

Ja det stemmer. Lommekjent hadde denne funksjonaliteten, og man kunne der velge mellom modusene. Enten følge sti eller "fri-hånd".

Jeg mener de skrev et sted at de hadde lisens på den funksjonaliteten i fra "Ride with gps".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 3/15/2020 at 5:44 PM, Anders P said:

Eg bruker gamlemetoden. Kjøper eit kart over området og bruker kompass. 

Ja, enig med deg. Se bare på tråden her så mye problemer og mikkmakk disse digitale dingsene skaper.
Dessuten er papirkart og kompass morsomt og lærerikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bruker gjerne xgeo.no og/eller NVE sine kart, har en del bonus info som kan være kjekt å ha, samt norgeibilder.no om jeg skal sjekke om et vann er bre- eller ferskvann, eller «seneste» status på breene.

Men bruker da ikke detaljert-planlegging med å tegne inn ruter og slikt, «stien blir til» etterhvert som eg ser terrenget live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Vil slå et lite slag for BRouter, som benytter data fra OpenStreetMap.

Denne er beregnet på å lage ruter for bil, sykkel, moped, gange osv. og er derfor i hovedsak basert på inntegnede veier og stier. Altså kan man tegne inn et antall via-punkter, så lager denne en rute langs stier mellom disse punktene. Ruta kan så eksporteres til GPX-filer og lastes inn på mobil/GPS.

Min erfaring er dog at det er en del mangler på stier utenfor allfarvei i Norge, men jeg gjør mitt for å forsøke å oppdatere stier, bålplasser, gapahuker etc. i mine turområder på OpenStreetMap slik at det blir bedre med tiden :)

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (På 23.3.2020 den 8.11):

Ja det stemmer. Lommekjent hadde denne funksjonaliteten, og man kunne der velge mellom modusene. Enten følge sti eller "fri-hånd".

Jeg mener de skrev et sted at de hadde lisens på den funksjonaliteten i fra "Ride with gps".

Garmin Explore appen har også dette. Veldig nyttig. Inreach tok jeg med på Island-kryssing (pågående) mest for nødbruk, men jaggu har den ikke vist seg å være meget habil kombinert sammen med telefonen. Jeg vil ikke si at jeg angrer på å ha tatt med masse kart som veier en del (de er en god backup), men jeg ender som regel med å kun navigere og planlagge med telefonen i Garmin-appen for effektivitetens skyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.