Gå til innhold
  • Bli medlem

Olefjorden - trygg is? (Ski)


Terka

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring på når/hvor fort det legger seg trygg is på Olefjorden?

Værhistorikken viser stabilt minusgrader siden starten av November og en del kuldeperioder i Oktober. 

20191213_154710.thumb.jpg.0443c2ba11216f4ac1861578eb8679f9.jpg

(Historikken på Beitostølen målestasjon er det som kommer opp på Olefjorden (som ligger ca 40 meter høyere).)

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om isstatus på Olefjorden, men vindstille og kulde tidlig på vinteren er ikke noen garantist for at isen legger seg. Er vannet dypt vil ikke isen legge seg før hele vannmassen er "omrørt" slik at det kaldeste vannet ligger igjen øverst.

Tyin f.eks er pr. i dag isfritt, det er selvsagt et mye større vann og litt dypere (81m mot 62 i Olefjorden). Du kan muligens også skimte status på Bygdin ved å se på webkameraet på Eidsbugarden.

Så du kan dessverre ikke med sikkerhet gå ut fra at Olefjorden har farbare isforhold ut fra værstatistikken.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar @Omnilite! Bygdin er fortsatt åpen og trenger en del mer tid.

Du mener disse to vannene er såpass like at de følger noenlunde samme "fremdrift" ift islegging?

https://www.varsom.no/isskolen/istyper/hva-ma-til-for-at-isen-kan-legge-seg/?ref=mainmenu

Lite/lav vind i kombinasjon med kulde bør da altså være positivt ift  "høstfullsirkulasjon"?

20191213_192246.thumb.jpg.4e80f767911b9b8c0be19c74cf83a3f6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdin er litt lunefull med tanke på islegging, så jeg er ikke overrasket over at den er isfri. Men jeg ble litt overrasket over at Tyin var isfri, trodde den lange perioden med tilnærmet vindstille og lav temperatur skulle få isen til å legge seg der tidligere. Normalt legger isen seg på Tyin rundt jul/nyttårshelgen, men på grunn av været i november trodde jeg det skulle være tidligere i år. Olefjorden er en god del mindre og grunnere, men fortsatt ikke liten. Jeg vet ikke hvordan isleggingen pleier å være på Olefjorden, så det er godt mulig det er is der. Men været i november betyr ikke nødvendigvis at isleggingen har vært tidligere enn normalt. Så du bør også være forberedt på at det ikke er is.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RAS skrev:

Yes. Jeg vet om den. Og dette er det den sier per i dag:

image.png.09607c2e90f2307dd93ce47154a4d47e.png

Og tekstbasert: 

Isen i lavlandet har svekket seg sist uke, og det meste er ikke farbart. Høy vannføring har smeltet isen fra undersiden og gitt store variasjoner i istykkelsen og dårlig is langs land. Vannføringen er nå på vei ned. Mildvær har gitt en del overvann på allerede islagte vann opp til ca 700 moh. Over ca. 900 moh har det stort sett vært kuldegrader og mange mellomstore vann har islagt seg. Snø på isen forsinker isveksten, og gir overvann mange steder.

De største vannene er ennå stort sett isfrie, men i fjellet er mange grunne store vann islagt allerede. Det er stor variasjon i isdekningen da dype vann islegges senere enn grunne. Dette betyr også at du på samme vann kan ha farbar is på grunne deler av innsjøen, for så å gå gjennom når du kommer på et dypt p
arti.
 

Dvs denne infoen over er utganspunktet for at jeg spør, om noen som har efaring/info på akkurat Olefjorden siden jeg regner med at vi er litt tidlig ute enda. ;) 

image.png.af256c17ec2dea1f1e71fadf5d28b6f4.png

(https://www.iskart.no/)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olefjorden legger seg nok før Bygdin, men den er kraftig regulert, med overføring av vann fra Sendebottjernet og videre ned i Flensendin. De røde områdene er alltid greit å holde seg unna. Særlig ved dammen. Har ikke vært der inne i vinter. Hvis du skal inn til Yksendalsbu så går det greit å gå hele veien på sørsiden uten å gå på vannet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.12.2019 den 10.30, Terka skrev:

Greit terreng å gå med pulk mtp sidehelling ned mot vannet?

Tja, det var det da. Jeg har gått der med sekk og det er ganske slakt, men det er mulig det er litt bratt akkurat rundt en odde. Tør ikke gi noen garantier. Det er uansett brattere på andre siden. Det blir nok litt slit i løs snø på denne tiden. Hvor går dere fra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lompa skrev:

Det blir nok litt slit i løs snø på denne tiden. Hvor går dere fra? 

Bygdin Fjellhotell, nær Mugnestølen, eller Tyinkrysset. Startsted og rute avhenger avhenger forholda. Har åpning mellom 20. og 27.desember til å utforske området sør for Bygdin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et fint fjellområde. Du kan nok ikke kjøre opp til Mugnestølen på denne tiden av året. Parkering ved bommen nede ved Heenstølen i Rauddalen. Kan fort risikere å bli svett på ryggen opp kleivene.. :)

Jeg skal være på hytta i østenden av Slettefjell den samme perioden, men jeg når ikke så langt innover på mine dagsturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyinkrysset er jo et fint utgangspunkt. Alternativt går det an å starte i enden av Slettefjell (Bomvei opp fra sølvsmia til sirkel på kartet). Derfra kan man gå i oppkjørt løype til man er oppe på Slettefjellet. Da tar man stigningen veldig jevnt. Alternativt parkere ved skiheisen i Rauddalen (X) og ta trekket opp 300 høydemeter. Kan jo bli artig med pulken i rød løype ned igjen.. :)

 

Slettefjell.JPG.c22592daa805101ef87b95123edc88d7.JPG

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruta til Yksendalsbu er på sommeren (har ikke logg på vinteren). Det er normalt tørt mellom Steinbusjøen og Øyangen, så følges sporet langs kanten, er det mulig å krysse der den ruta krysser. Det er skutt/gravd ut to renner mellom de to "sjøene", de er kanskje max 2m brede, de ligger omtrent ved det søndre sporet.

Eidsiva Energi setter opp merking rundt den åpne råka som normalt er i Øyangen vinteren igjennom. Har de satt opp merkingen er isen trygg utenfor den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.