Gå til innhold
  • Bli medlem

Teipe sammen teltstenger for pakking i pulkpose


ketilring

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle prøve å pakke teltet (Keron 3) i en pulkpose (Hilleberg Sled Pack) og få dette ned i en XCountry 130. Jeg ser for meg at jeg bør teipe sammen teltstenger slik at de blir 3 deler?

Hvilken teip bør jeg bruke? Det må vel være noe som tåler fuktighet og kulde, men som kan tas av uten å etterlate limrester som vil gjøre det tungvint å bruke teltet på vanlig måte senere.

Er det noe annet jeg burde ha spurt om når jeg først er i gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg taper de så de er todelte til mitt Helsport Svea 4. 

Har brukt Nitto 225. Har sittet på i 4 år nuh uten problem. Tape som skal sitte utendørs KLIPPES av, den rives ikke av på rullen for da strekker du tapen og får dårligere feste. 

(Jeg bruker teltet utelukkende på pulkturer vinterstid, har andre telt til sommerbruk.)

15102214926_4095b9bbdf_o.jpgCalm after the storm by Espen Ørud, on Flickr

 

 

 

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen dum ide, alt blir lettere og raskere med tanke på å pakke ned og sette opp når du er på lengre turer med pulk. Men viktig å gjøre det rett,  hvis ikke kan stengene gå fyken, noe som skjedde meg ved første forsøk på dette.

Jeg tapet alle stengene i alle ledd, bortsett fra det midtre leddet med Gorilla tape. Min feil som gjorde at det midtre leddet (det eneste som ikke ble tapet) sprakk under oppsett, var at de ledd jeg tapet, ble tapet fullt rundt med full bredde på gorillatapen. I etterpåklokskapens ånd har jeg konkludert med at de tapede seksjonene ble altfor stive, og det ble for mye stress på det ene leddet som ikke ble tapet når stengene skal i. Når jeg da hadde tredd inn teltstanga og skulle begynne på neste, hørte jeg et snap. Tok ut stanga og fikk se sprekken i stanga (se bilde).

Løsningen har etter dette blitt å bare tape leddene halvveis rundt. På den måten får stanga nok fleksibilitet til å spenne seg slik den skal. Gorillatapen er knallsterk og har nok styrke til å fremdeles holde stanga sammen selv om jeg ikke taper helt rundt. Alternativt kan du nok fint tape hele runden rundt om du ikke taper med hele bredden av gorilla tape eller annen "ducktape", men deler den i tre deler.

Det som fremdeles irriterer meg, er at stengene ikke forblir nedi enden av stangkanalen under transport, så hver gang teltet skal opp, må jeg som regel over på andre siden å hjelpe stanga skikkelig ned i enden av stangkanalen. Dette er også et hilleberg keron telt, så mulig det er annerledes på andre fabrikanter. Ser noen tungbrukere av teltet har løst dette "problemet" med å drille et litte hull i enden av stanga og sy den ene siden av stanga inn i enden av stangkanalen slik at stanga forblir der. Dette er jeg veldig usikker på om jeg har lyst til å gjøre med tanke på hvor mye disse stengene koster om man trenger å erstatte de.

Men taping halvveis rundt med gorilla tape fungerer og kan anbefales :)

 

 

 

image001-2.jpg

Endret av Emanuel Desperados
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Emanuel Desperados skrev:

Jeg tapet alle stengene i alle ledd, bortsett fra det midtre leddet med Gorilla tape. Min feil som gjorde at det midtre leddet (det eneste som ikke ble tapet) sprakk under oppsett, var at jeg tapet rundt hele leddet. I etterpåklokskapens ånd har jeg konkludert med at de tapede seksjonene ble altfor stive, og det ble for mye stress på det ene leddet som ikke ble tapet når stengene skal i.

Takk for tips! Denne feilen hadde jeg nok gjort selv også. :) Kanskje det kan være lurt å teipe mens stanga står i stram bue?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par små kommentarer herfra;

Brudd ytterst på stangseksjonen kommer vel når stengene ikke er satt helt sammen og man får vinkel pga bøy etc.? 

20180603_092454.jpg.942bc92f1b7917df9c08474840e82288.thumb.jpg.389fe68c66c8e74d00f70c7df97f7a15.jpg

Flex/bøying kommer hovedsaklig på midtstykiet på stangseksjonene, og ikke i endene hvor endene har større diameter (=stivere) og i tillegg ligget dobbelt med innerrøret ( = veldig mye stivere).

20191212_192803.jpg.c570ee510c5ef4d4981558e6c07b4f8b.jpg

Satser ihvertfall fem øre herfra på at stengene ikke tar skade av å tape rundt hele stanga innenfor innerrørets (skjøtestykket) lengde.

Endret av Terka
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Terka skrev:

Satser ihvertfall fem øre herfra på at stengene ikke tar skade av å tape rundt hele stanga innenfor innerrørets (skjøtestykket) lengde.

Interessant med tanke på din første kommentar ang stangseksjon som ikke sitter fullstendig sammen og dermed sprekk. Kan være dette som har skjedd. Men samtidig er gorilla tapen dobbel i bredde i forhold til innerrøret på skjøtestykket, så vil ikke avfeie det ene eller det andre og bruker dermed minst mulig bredde på tapen på mine stenger så lenge det gjør jobben.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som over hodet ikke ser logikken/problemet med taping, ikke taping eller hva det nuh var igjen....??

 

Har 25 ganger forsøkt å finne logikk i følgende setning nuh: 

 

Sitat

Min feil som gjorde at det midtre leddet (det eneste som ikke ble tapet) sprakk under oppsett, var at jeg tapet rundt hele leddet.


(Fet tekst markert av meg)....
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolker det slik: 

  • Ett ledd var ikke tapet. 
  • Alle andre ledd var tapet hele veien rundt. 
  • Det eneste leddet som ikke var tapet, knakk. 
  • Dette ville sannsynligvis ikke ha skjedd dersom alle andre ledd ikke var tapet helt rundt. 

Nevnte jeg at jeg har jobbet 14 år som lærer, med en viss erfaring i å lete etter meninga bak utsagnet? ;-) 

 

Endret av Lofoten-Møring
  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolker det dithen at dette er hans mistanke; altså at de leddene som var tapet helt rundt ble såpass stive at det eneste leddet som ikke var tapet, fikk for stor belastning / bøy.

Hvorvidt mistanken er korrekt eller ikke, har jeg liten formening om.  Den eneste gangen jeg har opplevd brist i stangledd var leddet (sløvt nok) ikke 100 % sammenkoblet. 

Endret av Lofoten-Møring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Lofoten-Møring skrev:

Tolker det dithen at dette er hans mistanke; altså at de leddene som var tapet helt rundt ble såpass stive at det eneste leddet som ikke var tapet, fikk for stor belastning / bøy.

Hvorvidt mistanken er korrekt eller ikke, har jeg liten formening om.  Den eneste gangen jeg har opplevd brist i stangledd var leddet (sløvt nok) ikke 100 % sammenkoblet. 

Ja, det er nok det han mener.

 

jeg tror heller at det ene stangleddet ikke var helt sammenkoblet, men jeg var jo ikke der heller ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg også 99% sikker på at var grunnen. Har gjort det samme selv i snøføyka enda jeg var ganske så sikker på at stengene var koblet godt sammen. . 

(altså jeg er enig med Marius Engelsen, og at det er stangleddet som ikke var helt sammenkoblet, og mener det neppe har noe med tapen å gjøre)

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, SnorreL skrev:

Det er jeg også 99% sikker på at var grunnen. Har gjort det samme selv i snøføyka enda jeg var ganske så sikker på at stengene var koblet godt sammen. . 

Det eneste problemet jeg noen gang har hatt med teltstenger og tilsvarende sprekk var under oppsett i sterk vind på sommeren for mange år siden og en av skjøtene var ikke skikkelig sammensatt. Men kan skjønne at det kan oppleves at stengene blir stivere med tape uten strekk. Så det er greit at man har i bakhodet at skjøten skal tapes sammen, den skal ikke spjelkes ;-)

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Espen Ørud skrev:

Har 25 ganger forsøkt å finne logikk i følgende setning nuh: 

Ser at det har gått litt fort i svingene her og at det ble dårlig formulert. Faktisk såpass dårlig at jeg vil berømme @Lofoten-Møring for å klare å komme til bunns i det hele 😂

Har endret setningen nå til

Sitat

Min feil som gjorde at det midtre leddet (det eneste som ikke ble tapet) sprakk under oppsett, var at de ledd jeg tapet, ble tapet fullt rundt med full bredde på gorillatapen.

 

Håper du ikke grublet over dette langt ut i natta @Espen Ørud 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stangkanalen er formet som en bue, dette vil være med på å gi en jevn belastning på alle ledd. Både de som er tapet og de uten tape.

Hvis en legger to stenger ved siden av hverandre, en tapet som ved bruk av pulkpose og en helt uten tape.
Forsøk å bøye begge stengene i omtrent samme bue som de skal ha i stangkanalen, så ser du om det blir for mye stress på et punkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slår meg for øvrig at vi er kommet et stykke unna opprinnelig spørsmål i tråden 😂Jeg har selv en Xcountry 130, og den oppleves jo ikke spesielt lang. Med mindre du har Arctic bedding eller teltpose som du fester på draget, vil jeg anta at du må teipe 3-delt. Det gjør jeg på Nammatj 3 og turvenninna mi på Kaitum 3GT. En fordel med å teipe 3-delt er at du kan få teltposen under Arctic bedding. Høyt tyngdpunkt er et herk i kupert terreng... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang 3 delte stenger.

Hvis man tenker at disse tre delene ikke må være like lange, men den tredje delen bare trenger å være ett eller to ledd (de to andre delene like lange. Da får man enklere oppsett  og mer stang i kanalen når det ligger sammenpakket, enn om man skal ha 3 like deler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Terka skrev:

Stengene på Nammatj 3 blir 164 cm når de er delt i 2, det gir 17 cm forran og bak på Xcountry 130 (pluss bittelitt til ift teltduk/pakkpose), opplever du at det ikke funker på tur @Lofoten-Møring?

Funker helt sikkert, men liker å ha muligheten til å pakke teltet under beddingen, midt på pulken. Da kan man også få den under trekket / mellom veggene, hvis pulken ikke er full. Synes dette er positivt for tyngdepunktet. Kjedelig med stivt drag og pulkvelt. 

Med 2 like stenger er Nammatj 3 for øvrig  helt kurant å folde sammen stengene helt på. Nesten like fort gjort som å ha dem ferdigteipa, men er jo litt kjekt å ha dem delvis ferdig tredd. 

Endret av Lofoten-Møring
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.