Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte av bindinger på fjellski


ketilring

Anbefalte innlegg

Jeg har et par Madshus fjellski med stålkant som jeg tenkte å bytte binding på. Det sitter på en Rottefella BC auto nå, men jeg tenkte å flytte over et par Rottefella BC manuell-bindinger fra et annet par jeg har liggende. Kan jeg bare flytte disse over og igjenbruke de eksisterende skruehullene? Har disse forresten lik plassering av alle skruene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bytte fra Rottefella BC ..(ca. 1985) på Rottefella BC magnum (2011) og det var akkurat lik plassering av skruene. Det var bare nødvendig att rensa hullene lite, om det er lite plast av skiene på den er det lite luft mellan ski og bindingen og det skulle inte vara.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gå i samme skruehull.

Når jeg har remontert har jeg limt med Araldit standard. Dette er en epoxy med 24t herdetid. En hurtiglim vil begynne å herde før du rekker å få montert alt, dette svekker limingen, derfor 24t epoxy. Araldit'en er litt seig så du må massere den litt ned i hullene.

Når du setter ned skruen, vri den "baklengs" til du kjenner et knepp, så skrur du den ned. Da treffer du gjengene som er fra skruene som sto der før, og du river ikke opp nye gjenger. Bruk derfor håndmakt og ikke skrumaskin, så har du bedre føling med hvor hardt du kan stramme skruene.

Endret av Omnilite
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2019 den 11.30, Omnilite skrev:

Skal gå i samme skruehull.

Når jeg har remontert har jeg limt med Araldit standard. Dette er en epoxy med 24t herdetid. En hurtiglim vil begynne å herde før du rekker å få montert alt, dette svekker limingen, derfor 24t epoxy. Araldit'en er litt seig så du må massere den litt ned i hullene.

Når du setter ned skruen, vri den "baklengs" til du kjenner et knepp, så skrur du den ned. Da treffer du gjengene som er fra skruene som sto der før, og du river ikke opp nye gjenger. Bruk derfor håndmakt og ikke skrumaskin, så har du bedre føling med hvor hardt du kan stramme skruene.

Åsnes bruker PU-trelim på deres videoer på Instagram.

Jeg bare nevner det i tilfelle man skulle ha det liggende i boden, ikke fordi jeg tror det er bedre enn limen Omnilite foreslår :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en overraskelse da jeg gikk tilbake til butikken jeg kjøpte randoski nylig. De hadde satt en bakbinding litt skjevt, og måtte løsne skruene for å forskyve bindingen. De sa at limet de bruker egentlig ikke skal lime skruene helt fast, men for å tette slik at det ikke kommer noe fuktighet ned i skien. Selv har jeg limt med tokomponent epoxy tidligere. De mente dette ikke var så lurt fordi det sitter så godt at man kan ta med seg litt av materialet rundt skruen om den skal løsnes igjen. De bruker selv epoxy til å feste inserts, men altså ikke bindingskruer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.asnes.com/teknisk-info/

Har selv brukt utendørs trelim for å feste skruer ifbm bindinger uten problemer om det er den typen lim jeg har tilgjengelig. (gamle skruehull tetter jeg med epoxy)

Inserts skal festes med 2-komponent epoxylim, men inserts er ikke tema her.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Araldit når jeg har remontert og plugget hull. Gjenbrukes hull vil det kanskje være en fordel med lim som også har til formål å lime fast skruen, ikke bare tette hullet for fuktighet. 

Til inserts bruker jeg Hardman Epoxy (blå, double bubble). Eneste plass jeg har fått tak i den er på VPG eller Tromsø ski og sykkel.

MEN, Hardman Epoxy blir myk om den varmes opp, og dermed kan f.eks en insert taes ut ved å sette en skrue i  inserten og så varme opp skruen. Mykner limet vil ikke det rives ut noe materiale om inserten skal taes ut. (Det er heller ikke noe binding i veien)

Er bindingen montert med treskruer er det litt værre å varme opp skruen, da vil også bindingen sitte der (være litt i veien). Mulig det overføres nok varme til skruen om en skrutrekker settes i sporet og varmes opp. Jeg har ikke prøvd å varme opp noe som er limt med Araldit, men begge er epoxy så de skal ha samme egenskap.

Googling av "epoxy softening temperature" fant jeg en interessant artikkel og denne kurven: The-Glass-Transition-in-Epoxies-figure-1-FOC.jpg.c406cf4940698fb6070fa5fdf0bec3cc.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, er det egentlig så nøye?

Biltema har både 5min epoxy, og sakteherdende «superepoxy», europris og clas ohlson har loctite epoxy etc. Trelim og PU-trelim får man på byggvaren. Fungerer ikke alt godt nok? Hensikten er jo at det ikke skal komme fukt ned, og skruene skal ikke løsne.
 

Inserts skal sitte skikkelig for å ikke rotere når man skrur i de, så der må man nok ha noe sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På "ferske" hull vil det meste som er nevnt fungere, med unntak av 5min Epoxy. Den begynner i prinsippet å herde når du slutter å røre den sammen. Du rekker ikke å få den ned i alle skruehullene og skru alt fast før den har herdet for mye.

Ved gjenbruk av huller kan demonteringsprosessen svekke materialet rundt hullet, setter du ned igjen en annen skrue enn den opprinnelige, kan den nye ha en annen stigning på gjengene. Er du ikke nøye med å få skruen ned i de samme "gjengene" som før, river du opp nye i hullet. Derfor kan en lim som også limer skruen, og ikke bare tetter være en fordel ved gjenbruk av skruehull.

Endret av Omnilite
  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.