Gå til innhold
  • Bli medlem

Spontankjøp av telt


Dortase

Anbefalte innlegg

Jeg har spontankjøpte et Hilleberg Allak 2. Tenkte å bruke det når jeg skal ha med meg en av barna på tur eller når jeg er på tur alene.

Men jeg vet egentlig ikke noe om dette telte, Noen som har noe erfaring med Allak? det er jo ikke et billig telt så vil vel helst unngå et bommkjøp... Det er kanskje litt lite inngangspart?

Har et Bergans Wigo 4 fra før, som vi bruker når hele familien er på tur.

H15-AllakSnd-conversion-sRGBtag.jpg

Endret av Dortase
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Allak og har brukt det på både sommer- og vinterturer. Det er et fantastisk telt som er lett for én å sette opp under alle forhold, det gir god plass for én og grei plass for to om en ikke skal være lenge i teltet vinterstid. Det har ypperlig ventilasjon, og er veldig lunt, solid og stødig i vind. Mange foretrekker å bære lettere telt på soloturer, men det går helt greit. Du spør spesifikt om inngangsparti - fordelen er at det har to, dvs ett til hver (akkurat nok) eller ett til tom sekk/vått tøy og ett til matlaging etc. Det er *litt* lite til forvarming av bensinbrenner med døren igjen, og litt for lite til å få av seg alt av vått tøy før du går inn i innerteltet. Det gjelder nok de fleste telt uten camp/GT-fortelt med ekstra stangbue.

Se også denne;

 

Endret av ArveS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo litt an på bruken din hva som er passende telt, men for bruk som Allak passer for så er det et kjempetelt. Jeg har det til solotelt selv, og er godt fornøyd med mitt. Kjenner 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg Allak 3 tidligere i år da jeg regnet det som det mest allsidige teltet til mitt bruk. Jeg hadde først Hilleberg Nammatj men savnet muligheten for gjennomtrekk om sommeren med bare en åpning (det blir VARMT!). Valget mitt falt på Allak framfor tunneltelt med to innganger siden jeg så på selvstående konstruksjon som utrolig lettvint. De aller fleste gangene jeg er på tur så trenger jeg ikke engang å bardunere. I tillegg til dette har Allak 3 bedre takhøyde enn de fleste telt noe som gjør det behagelig å sitte i chair-kitet. Allak 2 har vel også bedre takhøyde enn de fleste tunneltelt i samme størrelse. Baksiden er jo naturligvis størrelse på fortelt og at det tar litt lengre tid å sette opp hvis man må bardunere. Hvis bruken hovedsaklig hadde vært vintertur på fjellet hadde jeg nok valgt tunnel pga mulighet for kuldegrop og at det er utrolig lett å sette opp fra pulk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer primært til å bruke telte på korte turer, året rundt. Jeg er den som liker å kose meg på tur. Så vekt er ikke noe stor bekymring da jeg ikke går så veldig langt. evt bruke sykkel eller kano.

Endret av Dortase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Dortase skrev:

Føler du det er behov for å bruke bunnduk for å beskytte telte? eller går det fint uten?

Gratulerer med flott telt!  Om du må sette opp teltet på underlag med skarpe steiner o.l, så gir bunnduk ekstra beskyttelse.   Bunnduk gir mindre rusk og rask og snø i innterteltet, og kan hjelpe mot kondens pga. fuktighet fra bakken.  Men bunnduken til Allak 2 veier hele 400 gram, så det er ikke alltid jeg gidder  sette den på.

Jeg har ikke opplevd at inngangspartiene er for små.  Det går an å klipse vekk deler av innerteltet for å få mer plass til yttertelt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2019 den 13.57, Dortase skrev:

Føler du det er behov for å bruke bunnduk for å beskytte telte? eller går det fint uten?

Hilleberg sier at bunnduk ikke er nødvendig på teltene deres, men siden det er noen som ønsker dette så tilbyr de bunnduk.

Evt. hull i bunnduken er verdens enkleste bagatell å fikse. Den er ikke siliconbehandlet, så en lapp tear aid vil holde like lenge som resten av teltet. Men som sagt, teltet skal tåle vanlig bruk uten bunnduk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2019 den 13.57, Dortase skrev:

Føler du det er behov for å bruke bunnduk for å beskytte telte? eller går det fint uten?

Det går fint uten. Jeg har bunnduk til mitt, fordi det passer både til Rogen og Allak. For meg som bruker det mye til padling og jevnlig overnatter ved strender, så er det kjekt spesielt når det blir fuktig. Det begrenser litt sandproblemene. Da kan jeg ta teltet ned med minimalt med sand, og ha bunnduken for seg, når det er ille. Pluss som det er nevnt før her at det er jo ikke ukjekt med gulv i forteltet heller, ofte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje Allak, men Staika. Det liknar litt, men er litt tyngre og litt større enn Allak 2. Det er OK romsleg for ein person, men ikkje noko særleg luksus. Eg har ikkje barn sjølv, men for ein voksen og to barn så framstår det som litt trangt. Det kjem jo an på om de skal befinne dykk i teltet over lengre tid, eller om teltet berre skal brukast for å sove i. 

Eg skulle til å anbefale Hilleberg Saitaris, men ser at du allereie har eit stort telt, og at du ønskjer eit telt som er heilt sjølvståande. 

Håper du blir nøgd :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.