Gå til innhold
  • Bli medlem

Skispor, truger og hund


Tittei

Anbefalte innlegg

Jeg vet jeg atter en gang spør teit. Jeg tenkte komme meg på tur etterhvert. Jeg har ikke ski, bare truger. Tenkte å ta meg en tur med pulk, truger og valp. Evt uten trugene om det er best. Men jeg hører så utrolig mye ille i media om folk som går ved skisporene. Det er jo skispor «overalt». Er det noe sted jeg kan ferdes uten å anskaffe meg ski i disse mnd med snø? Jeg har ingen planer om å ødelegge for noen, så derfor spør jeg i håp om litt råd fra dere som kan dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt usikker på hvor du holder til, men generelt kan skogsbilveier bringe deg raskt og greit langt innover i marka. Ser du noe fint fra veien så ta fram trugene og labb avsted. Du skal ikke langt vekk fra vei før du kan fyre primusen i fred og ro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og takk for link. Jeg tenkte igrunn på generelt, derfor skrev jeg ikke noe sted. Men primært er det snakk om Finnemarka, Blefjell, Skrim og der omkring. Men da føler jeg meg mye tryggere på hva jeg kan gjøre. Bare pleier å gå en runde rundt Årbogen i Krokstadelva, og der var det oppkjørte løyper (uten at jeg er 100% sikker). Det var da jeg ble usikker på om jeg kunne gå på siden av sporene eller noe nå som det er snø der. Vil jo ikke ødelegge for noen. Jeg forstår at pulken ikke er aktuell, så formulerte meg litt dårlig når jeg fikk tenkt meg om en gang til. 

 

Og med drt samme jeg har dere her, husker ikke om jeg har spurt om det før. Men kan jeg overnatte i telt ved typiske badeplasser på vinteren? Det er jo ikke noen som ligger og soler seg der nå. Ikke at jeg MÅ det, er bare nyskjerrig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil alltid være masse stier i skogen. Ikke bare skispor. Sjekk gjerne de blå sommerstiene. Er de populære så blir de tråkka opp av fotfolket på vinteren også. 
 

Om du krysser skispor så ikke tråkk oppi selve sporet. Det er plass til alle og de fleste er forståelsesfulle. Bare ikke gå i veien for lycramafiaen 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen. Da håper jeg det blir tur på meg neste uke. Kjenner det er en terskel å komme igang siden jeg aldri har vurdert en gang å være på overnattingstur på vinteren før dette året. Men jeg må jo bare hoppe i det, ellers vil jeg angre meg når vinteren er over. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke komme på noe som tilsier at du ikke kan overnatte på typiske badeplasser om vinteren. Er du heldig finner du kanskje noen fasiliteter som øker komforten et par hakk også, som benker, utedo eller kanskje en gapahuk. Allemannsretten gjelder også på populære steder, og når der er folketomt kan jeg ikke forestille meg at du plager noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Marius Engelsen said:

Dette med å trakke i skispor, handler vel bare om at man ikke ønsker at man unødvendig ødelegger de oppkjørte klassiske skisporene i løypen? 🤔

Jeg går ikke det skafte grann på ski, men jeg kan jo se at det er mulig å bli en smule frussa når du kommer i radig tempo i en nedoverbakke, i sporet, og på vei opp kommer det en kar med to bikkjer i bånd (altså meg) og det er litt dårlig plass på siden så jeg ikke bare kan smette unna. Det gjelder vel å være litt brusjan både den som går i sporet, og de som trår i sporet, evt prøve å gå utenom om mulig så ikke man ødelegger løypa.

Til TS; Jeg forstår spørsmålet ditt ett hundre prosent, fordi det er kålete å komme seg på tur ut, og det eneste du ser er løyper i alle retninger. Jeg endte opp i en løype en gang, og jeg hadde heller tatt Karl Johan dagen derpå i bare bokseren enn å havne i sporet igjen. Makan til skamfull noen skiløpere får en til å føle seg.

Endret av Roaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg gikk på ski så var det alt fra gående, akebrett, små barn, hester og hunder i sporer. Jeg likte nå mye heller å møte disse enn lycramafiaen. Men det var jaggu godt jeg gikk med fjellski med stålkanter for det var rimelig rufsete i sporet.
 

Det er fult mulig å gå like mye rundt i skogen på stier selv om det er skiløyper i området. Ridestier i skogen er supre å gå på. Ellers er faktisk de fleste bynære blåstier tråkka opp. Og med truger trenger du ikke engang noen sti. Da lager man sin egen. 
 

Så selv om lycramafiaen er ganske teite så har de også et poeng med det at man ikke trenger/bør gå i skisporet (er vel ikke en favoritt hos løypekjørerene heller). Men å krysse løyper i ny og ne er helt OK. 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, TomWithoutVom skrev:

Tror de stiplede linjene kan være stier på barmark og de blå og grå løypene ser ut som vinterløyper. De med gul prikk på er ofte lysløyper.  I think :-)

Det er altså en signaturforklaring til "Skisporet". Farge angir hvor lenge siden løypen er kjørt med tråkkemaskinen. Grå løyper = lenge siden dvs siste vinter. Gule prikker = lysløype. 

Som min gamle mattelærer sa til oss udugelige elever: "Man skal ikke tro, man skal vite"

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SOM @elgen skrev, fargekodingen har en betydning ift hvor nylig det er oppkjørt løyper:

Screenshot_20191212-065334_Chrome.thumb.jpg.7ccea7be11103d263d4d90f3c28a6565.jpg

Tanken med å vise til kartet var at du kan se hva du ønsker å unngå.

 

Om du bruker disse to sammen så kan du planlegge litt før tur.

https://ut.no/kart#10.18/59.8103/10.0367

https://skisporet.no/setView/60.1312898/10.6870768/7.93/wintermap

Sammenlign kartene og se hvor det er stier på barmark om du ønsker å følge dem, og samtidig unngå oppkjørte skiløyper.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Roaas skrev:

Jeg går ikke det skafte grann på ski, men jeg kan jo se at det er mulig å bli en smule frussa når du kommer i radig tempo i en nedoverbakke, i sporet, og på vei opp kommer det en kar med to bikkjer i bånd (altså meg) og det er litt dårlig plass på siden så jeg ikke bare kan smette unna. Det gjelder vel å være litt brusjan både den som går i sporet, og de som trår i sporet, evt prøve å gå utenom om mulig så ikke man ødelegger løypa.

Til TS; Jeg forstår spørsmålet ditt ett hundre prosent, fordi det er kålete å komme seg på tur ut, og det eneste du ser er løyper i alle retninger. Jeg endte opp i en løype en gang, og jeg hadde heller tatt Karl Johan dagen derpå i bare bokseren enn å havne i sporet igjen. Makan til skamfull noen skiløpere får en til å føle seg.

Jeg vet ikke hvordan situasjonen er på østlandet, men her på vestlandet har jeg inntrykk av at løypen er for alle og at dette aldri har vert ett problem. Men helst unngå å trakke unødvendig i klassisk-sporene (de to strekene skiene passer nedi). I resten av løypen gjør man som man vil. Noen steder brukes jo løypene som akebakke 🤷‍♂️

Jeg mente ikke at man ikke skulle gå i løypen, men unødvendig trakking i de to trikkeskinnene på siden er kanskje ikke det beste.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått på truger ( og ski ), med og uten pulk, på Stølefjell, litt øst for Styggemann på Skrim. Der har de ofte kjørt scooter uten å sette spor ( løypa ligger på skisporet.no ). Har parkert på parkeringa til Ivarsbu ved Lille Stølevann, kjører opp fra Passebekk. Kjempefint område både for tur og telt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for svar alle sammen. Tenkte å komme meg til Skrim. Trolig første uka i januar. I morgen tar jeg meg en tur til Spiralen og ser hvordan det ligger ann der. Planen er å ha med hele ungeflokken og hund på en overnatting der for å teste alt det nye utstyret vi har fått. Tenkte på en plass med litt utsikt og stor nok plass så jeg ikke lager skogbrann i jula 🙈. Tar med truger og får testet ut de også i samme sleng. 

Jeg hadde ingen planer om å gå midt i sporet, men på siden eller midt mellom trikkeskinnene. Men så kom jeg på at folk skøyter jo der, så da ble jeg utrolig usikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiralen stenger over nyttår for utbedring, så du kommer deg ikke opp der med bil (eller ned om de stenger mens du er på tur)...

Hva med å kjøre opp til Solbergveien P og gå oppover, eller om du drar forbi bommen og kjører opp til Nerdammen. På vestsiden av veien ved den øvre P plassen er det åpent og fint (omtrent retning der teksten Lokkeråsen står på kartet.1925912641_Screenshot_20191218-155443_SamsungInternet.thumb.jpg.ead9222f4b686367ec20e4c2925c9ef7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det har jeg ikke fått med meg. Tusen takk for at du ga beskjed! Men da rekker vi en tur i romjula. 

Tusen takk for tips om andre steder. Da skal jeg dra dit. Vet du om noen steder i Drammensmarka som det er få høydemetre fra parkering, og gjerne litt utsikt og uten bom som koster masse. Men det viktigste er disse bommene som er private. Blir dyrt i lengden og spesielt om jeg kun skal på en kort kveldstur. Ønsker å overnatte i telt og tenne bål. F.eks kunne jeg tenkt meg Glitrevann, men jeg kommer ikke langt når jeg kjører fra Årbogen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.