Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiskestang til sønnen på 4 år


Dortase

Anbefalte innlegg

Hei, sønnen min på 4 år elsker å fiske på hytta fra båt.

Jeg ønsker å ta han med på guttetur med telt og fiske i ferskvann., Men vi har bare båtfiskestenger. 

Tenker å kjøpt en fiskestang til han for ferskvann. Men jeg er helt blank på dette. noen som har tips med lenke? pris max 1000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
23 minutter siden, Nordover skrev:

Kanskje Berkley Phazer 7' (evt pro 2 travel) kan være noe? Greit at den ikke er så lang, og stanga er myk og morsom å kjøre fisk med. Pro 2 travel-varianten kan deles i fire deler og er lett å få både nedi og utenpå sekken. 

Takk for tips, ser den er på tilbud til skittfiske. Men det er vel bare stang, da må jeg vel ha snelle i tillegg. da må jeg ha tips om det også. Jeg er desverre helt blank....

Hva bør jeg velge som kastevekt?

 

Jeg burde kanskje velge ett ferdig sett istede...?

 

Endret av Dortase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Dortase skrev:

Takk for tips, ser den er på tilbud til skittfiske. Men det er vel bare stang, da må jeg vel ha snelle i tillegg. da må jeg ha tips om det også. Jeg er desverre helt blank....

Hva bør jeg velge som kastevekt?

 

Jeg burde kanskje velge ett ferdig sett istede...?

 

Ja, om du velger et sett til den så får du med en snelle som passer (og ikke er for stor og uhåndterlig for han). Jeg har ei relativt billig Cardinal-snelle som fulgte med, men den funker fint. Må bare passe på å ikke legge på for mye sene av gangen. Min er på 3-15g, men jeg har brukt den på sluker opp til 25g uten problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Dortase said:

Jeg burde kanskje velge ett ferdig sett istede...?

 

Ja, det tror jeg er en god idé. Men ikke kjøp det billigste settet til 99,90, da risikerer du å ødelegge fiskegleden til gutten :)

Vet ikke hvor vant han er med sneller, men for nybegynnere i så ung alder er ofte lukket haspelsnelle enklest å håndtere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to starta med ferdig sett for barn med lukket haspelsnelle og var såre fornøyd med det. Prøvde også andre typer sneller underveis men det ble mye styr/surr ift å kaste med før de ble større. (Fisker hovedsakelig i sjø når de fisker, og litt ferskvann).

Kanskje du finner litt info her også:

https://www.hooked.no/magasinet/gi-barna-en-fiskestang

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?/topic/74803-fiskestang-til-5-åring/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Terka skrev:

Mine to starta med ferdig sett for barn med lukket haspelsnelle og var såre fornøyd med det. Prøvde også andre typer sneller underveis men det ble mye styr/surr ift å kaste med før de ble større. (Fisker hovedsakelig i sjø når de fisker, og litt ferskvann).

Kanskje du finner litt info her også:

https://www.hooked.no/magasinet/gi-barna-en-fiskestang

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?/topic/74803-fiskestang-til-5-åring/

I den nederste linken er det en "tulling" som kaller seg TT som har en del tips. Vel verdt å lese!

Hilsen T(o)T

 

Endret av TOT
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 åringer at sjeldent problem med å lære seg å bruke åpen haspel. Problemet er som regel at de har for små hender til den typen sneller.
Det finnes fine lukka haspelsneller men stenger til lukket haspel er det vrient å finne 😕
En kompis leita lenge helt til han fant stang hos Skitt fiske og bestilte en lukket haspelsnelle fra utlandet til 3,5 åringen.
6 åringen fisker med åpen haspelsnelle i 1000 str. og 7 fot stang og kaster imponerende langt :)


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også og bruke litt ekstra tykk mono sene  på snella til ungene. Omlag 0.30mm mono bør man minst ha. Dette fordi snøre ofte er mer i kvist og kvast en i vannet 😊 Med litt tykk sene så tåler den endel juling!

En tykk mono sene skaper også langt mindre knuter, krøll og backlash!

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg valgte å kjøpe ett ferdig sett med barne stang og lukket snelle, der jeg byttet sen ganske kjapt. Ville ikke lagt mye penger i den første fiskestangen til en 4 åring. Før du vet ordet av det brukes stangen til noe helt annet en den er beregnet til, Typisk sverd eller spyd og den slags.

Fiskelykken er stor når en er en liten gutt på " ekspedisjon " med pappaen sin, men det blir fort lek og det må en også respektere, så mitt tips er ikke å legge så mye penger i det. Bruk heller tid og energien på å finne fisk til poden. 

Jeg fikk min til å hive ut kroken i en makrell stim ( skal mye til å ikke få noe da) uten at han viste det. Etter dette har han vært frelst og liker fiske :)

 

latitude

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, whistler skrev:

Abumatic Junior sett funket perfekt når jeg skulle lære meg å fiske for 30 år siden og det samme har jeg kjøpt til mine barn. Fungerer helt utmerket. Når ungene får litt mer erfaring kan de få et enkelt sett med åpen haspel 😊

Jeg har vært igjennom en del fiskesett (har 4 barn) og må si jeg har blitt ganske skuffet. De lukkede haspelsnellene som følger med disse settene, er stort sett bare ræl, uavhengig av produsent (ABU inkludert). Jeg ville gått for en kort haspelstang, helst ikke over 6 fot, og en liten haspelsnelle. En 4 åring trenger litt kastehjelp i begynnelsen uansett, men bør kunne sveive greit. Etter hvert kan han bruke en teknikk der det kastes med to hender, og der den ene hånda brukes til å holde snøret foran snella og slippe i utkastet.

Jeg bruker for øvrig (billig) braid (multisnøre) på snellene til barna. 0,30 mono funker sikkert det også, men bidrar jo ikke akkurat til å øke kastelengden ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En meget raskt titt på nett ga dette forslaget: https://www.skittfiske.no/okuma/212278/okuma-aria-6-10-30-aria-20-pakke-med-stang-snelle

Styr unna ABUs barnesett. Hvor tøft det settet enn måtte være, så er snella som følger med skikkelig rævva ….(jeg har forsøkt).  https://www.skittfiske.no/abu-garcia/182253/abu-garcia-ike-dude-6-kombo-7-20g-råtøft-åpent-sett-for-de-unge-fiskerne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, TOT skrev:

Jeg har vært igjennom en del fiskesett (har 4 barn) og må si jeg har blitt ganske skuffet. De lukkede haspelsnellene som følger med disse settene, er stort sett bare ræl, uavhengig av produsent (ABU inkludert). Jeg ville gått for en kort haspelstang, helst ikke over 6 fot, og en liten haspelsnelle. En 4 åring trenger litt kastehjelp i begynnelsen uansett, men bør kunne sveive greit. Etter hvert kan han bruke en teknikk der det kastes med to hender, og der den ene hånda brukes til å holde snøret foran snella og slippe i utkastet.

Jeg bruker for øvrig (billig) braid (multisnøre) på snellene til barna. 0,30 mono funker sikkert det også, men bidrar jo ikke akkurat til å øke kastelengden ... 

Har du testet settet jeg linket til eller andre som er designet for barn? Type Frost eller Kaptein Sabeltann? Sistnevnte typer er jeg enig er ræl, men ikke hatt problemer med det jeg linket til. 
Så skal det sies at ungene er så små enda at de stort sett fisker med mark og dupp, men de er jo kronisk utålmodige så det sveives og kastes i ett sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abumatic 120 er en kjempesnelle som barna kan vokse med. Jeg  startet med en slik og guttene mine fikk samme. Stanga de brukte var ikke like nøye. Den første fra et sabeltannsett. Stanga ble etterhvert byttet ut men snella brukte guttene til de var 10 - 12 år. Litt dyrere snelle men verdt hver krone. Nå har begge åpen haspel men det tok tid før de ble komfortable med den. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Droppen skrev:

Ungene her i huset bruker Daiwa silvercast. Den har fungert veldig bra. Var innom et billig barnesett først, men snella her fungerte veldig dårlig. Minstemann bruker fortsatt stanga fra det settet fordi den er kort og grei å håndtere, men da sammen med daiwa-snella.

Jeg likte denne, tenker at det er enklere å bruke når den er lukket. Spesielt for far som vil ha det så ukomplisert som mulig... Så finner jeg bare en gammel stang på hytta :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, whistler skrev:

Har du testet settet jeg linket til eller andre som er designet for barn? Type Frost eller Kaptein Sabeltann? Sistnevnte typer er jeg enig er ræl, men ikke hatt problemer med det jeg linket til. 
Så skal det sies at ungene er så små enda at de stort sett fisker med mark og dupp, men de er jo kronisk utålmodige så det sveives og kastes i ett sett. 

Jeg har i alle fall testet et par ABU-sett som ligner på det du linket til. Det ene fungerte vel ok en stund.

Gjennomgående synes jeg det er en tendens til at så fort målgruppen er barn og utstyret er "styla" i den retningen, så synker kvaliteten dramatisk. Jf. for eksempel det åpen haspel-settet til ABU jeg linket til over. Det finnes en haug med billige haspelsneller som er fullt ut brukbare, så hvorfor barnesnellene skal være søppel er en stor gåte.

Om man går for lukket haspel, ville jeg tatt samme tilnærmingen. Altså kjøpt noe som ikke er myntet direkte til barn. Den Daiwa-snellen det pekes på over, kan sikkert være verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, TOT skrev:

Jeg har i alle fall testet et par ABU-sett som ligner på det du linket til. Det ene fungerte vel ok en stund.

Gjennomgående synes jeg det er en tendens til at så fort målgruppen er barn og utstyret er "styla" i den retningen, så synker kvaliteten dramatisk. Jf. for eksempel det åpen haspel-settet til ABU jeg linket til over. Det finnes en haug med billige haspelsneller som er fullt ut brukbare, så hvorfor barnesnellene skal være søppel er en stor gåte.

Om man går for lukket haspel, ville jeg tatt samme tilnærmingen. Altså kjøpt noe som ikke er myntet direkte til barn. Den Daiwa-snellen det pekes på over, kan sikkert være verdt et forsøk.

Er helt enig med deg om kvalitet på utstyr til barn, men om man går for lukket haspel "for voksne" må man passe på at ikke tommelknappen kommer for høyt for ei lita barnehand. Da blir den umulig å kaste med. Man må kunne holde inne knappen samtidig som man griper rundt håndtaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg kjøpt en lukket haspel til ett barn så hadde jeg uten tvil gått for en Daiwa.
Eneste ABU snella jeg hadde kjøpt er Ambassadeur.
På åpen og lukket haspel så er kvaliteten på Daiwa mye høyere enn på ABU
(ABU har mistet MYE av kvaliteten etter at de ble kjøpt opp :( )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2019 den 23.19, Droppen skrev:

Ungene her i huset bruker Daiwa silvercast. Den har fungert veldig bra. Var innom et billig barnesett først, men snella her fungerte veldig dårlig. Minstemann bruker fortsatt stanga fra det settet fordi den er kort og grei å håndtere, men da sammen med daiwa-snella.

Har akkurat samme snelle til minstemann på 4 år. Er veldig fornøyd med den, ikke vært noen plunder og er veldig solid. 

Har kjøpt billigsett tidligere fra Abu og fra nordsjø(Europris). Holder ikke mål og er oppskrift på å drepe fiskelyst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Shimano leverer bra fiskestenger i alle prisklasser:

https://www.xxl.no/shimano-shimanosett-lett-ferskvann-6-6/p/1060062_1_style

Om han ødelegger denne er det vel ingen krise, men lær han grundig opp - spesielt å ikke slå stanga mot noe. Kanskje ikke dumt å sjekke glassfiberstang som alternativ: https://www.abru.no/stenger/haspelstenger-c-188-1.aspx

Men antar kjøpet allerede er gjort ;)

 

Endret av GeirMU
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, GeirMU skrev:

Shimano leverer bra fiskestenger i alle prisklasser:

https://www.xxl.no/shimano-shimanosett-lett-ferskvann-6-6/p/1060062_1_style

Om han ødelegger denne er det vel ingen krise, men lær han grundig opp - spesielt å ikke slå stanga mot noe. Kanskje ikke dumt å sjekke glassfiberstang som alternativ: https://www.abru.no/stenger/haspelstenger-c-188-1.aspx

Men antar kjøpet allerede er gjort ;)

Jeg endte opp med å kjøpe Daiwa silvercast snelle. Planen var å bruke denne på ei gammel fiskestang som jeg hadde. Men det var nok mer ei båtstang. Så den er nok ikke helt optimal. Så får se om jeg finner ei enkel stang også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.