Gå til innhold
  • Bli medlem

MSR XGK fortsetter å brenne


akselsen

Anbefalte innlegg

Jeg byttet nettopp ut min Primus Omnilite TI for en MSR XGK da jeg hadde mye problemer med primusen. Har prøvekjørt MSR noen ganger nå og merker meg at den fortsetter å blusse opp i opptil 5-10 minutter etter at jeg har stengt ventilen. Jeg sjekket ikke tiden eksakt men vil anslå at den var som et lite stearinlys i opptil 15-20 minutter etter jeg stengte ventilen i går kveld. Er dette normalt? Hvordan er det med kullos i denne perioden etter ventilen er stengt av? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
26 minutter siden, akselsen skrev:

Jeg byttet nettopp ut min Primus Omnilite TI for en MSR XGK da jeg hadde mye problemer med primusen. Har prøvekjørt MSR noen ganger nå og merker meg at den fortsetter å blusse opp i opptil 5-10 minutter etter at jeg har stengt ventilen. Jeg sjekket ikke tiden eksakt men vil anslå at den var som et lite stearinlys i opptil 15-20 minutter etter jeg stengte ventilen i går kveld. Er dette normalt? Hvordan er det med kullos i denne perioden etter ventilen er stengt av? 

Min XGKII gjør dette ett par minutter etter den er stengt. Det er pga. alt drivstoffet som ligger igjen i den tykke slangen.

Det høres ut som ventilen din ikke stenger helt, du må kanskje skru litt hardere igjen.

Men mulig det er de malte o-ringene som gir problemer, det har skjedd mange ganger før. Noen o-ringer har rød maling. Når malingen løsner gir dette lekkasjer. Løsningen er å demontere pumpen funnstendig, ta ut alle malte o-ringer, gnikke vekk all rødmaling på o-ringene, smøre opp og remontere. MSR har youtubefilmer til hvordan man demonterer pumpen.

De malte o-ringene tror jeg er fordi man lettere skal kunne skille dem fra hverandre i reservekit posen, men det er en helt tragisk løsning som bare fører til krøll når malingen løsner...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, akselsen skrev:

Er denne malingen enkel å skrape av eller er det bedre å bytte o-ring? Utrolig irriterende at jeg alltid må drive å mekke på disse multifuelbrennerne. Det var nettopp på grunn av dette jeg byttet ut primusen.. 

Bytter du o-ring, får du en ny med maling på, hvis ikke du finner rett dimensjon hos jernvaren da.

Er bare å ta den ut, og gnikke med litt olje på fingeren og tørke av. Er det o-ringen på spindelen er det ikke sikkert du trenger å ta o-ringen av selve spindelen, kanskje.

Dette er det eneste som har gitt meg problemer med denne brenneren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjer på min MSR Dragonfly og MSR Wisperlite. Det er bare å blåse ut den lille flammen så er problemet løst. Det ligger fortsatt bensin i slangen etter at du hat slått av primusen ved pumpen. Det er ingen trykk lenger i slangen så bensinen som er igjen renner sakta og det tar tid. Om du er i tvil om primusen fortsatt lekker bensin etter du har blåst ut flammen, kan du sette primusen oppå avispapir natten over.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blaser skrev:

vet ikke om det er mulig på xgk, men i alle fall på min Whisperlite så kan jeg snu/rotere  flasken og da tømmes den fort. 

Det er vel bare mulig på Whisperlite universal, hvor slangen har et ledd (slik at du kan rotere gassboks). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snur flasken nåe jeg bruker XGK'en (av gammel vane), da er slangen med "inntaket" øverst i flasken og etter vert dør flammen nesten ut (da der ikke er flytende bensin her og det bare er gasser som går i slangen til brenneren). Når den begynner å puffe, stenger jeg ventilen og flammen er forsvinner relativt raskt.


Men 5-10 min høres ut som mye, uten at jeg har tatt tiden selv og har nået å sammenligne med - trur også jeg hadde sjekket pakningene(o-ringer).

Endret av RAS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ofte å løfte opp flaska/legge flaska høyere enn brenneren slik at slangen tømmes for bensin, etter at jeg har stengt ventilen på pumpa. Da siver bensinen ned i brenneren og flammen blusser en stund opp, men bensinen i slangen tømmes fortere slik. Det hender at jeg flipper flaska over slik at flaska tømmes for luft og brenneren slukker, men jeg er noe usikker på om koblingen på slangen tåler slik rotasjon over tid🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjellis skrev:

Jeg bruker ofte å løfte opp flaska/legge flaska høyere enn brenneren slik at slangen tømmes for bensin, etter at jeg har stengt ventilen på pumpa. Da siver bensinen ned i brenneren og flammen blusser en stund opp, men bensinen i slangen tømmes fortere slik. Det hender at jeg flipper flaska over slik at flaska tømmes for luft og brenneren slukker, men jeg er noe usikker på om koblingen på slangen tåler slik rotasjon over tid🤔

Jeg har XGKII med stivt rør. Gjør av og til det samme som du gjør, løfter den opp etter Flasken at jeg har stengt den, så brenner bensinen fort opp.

Men vansligvis blåser jeg den ut om det er utendørs, eller lar den brenne ut om den brukes inni teltet. (Bensindamp stinker, best å la den brenne ut selv om det blir litt sot på flammesprederen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.