Gå til innhold
  • Bli medlem

Skitur fra Finse i Desember/Januar


NB

Anbefalte innlegg

Hei,

Har tenkt meg til Finse i jula- feire nyttår. Har med pulk og telt, kan bruke alt fra to til fem dager, men har som utgangspunkt fra 30 desember til 1 januar.

Det beste hadde vært om jeg kan gå fra A- B, f.eks fra Finse til Haugastøl eller ustaoset og ta toget hjem derfra.

Men usikker på om dette blir for langt, spesielt nå som det trolig ikke er kvistet løype. Er også usikker på snøforholdene på denne tiden, samt at det blir tidlig mørkt. 

Alternativt gå en runde og ende opp på Finse igjen.   Er ganske fjellvant og har bra utstyr, men ikke keen på å gå for langt eller finne på for mye sprell når jeg går alene.  

Har noen tips til en fin tur?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

F.eks. Finse - Ustaoset (via Krækkja) går fint på 2 dager om du er nogenlunde ski- og fjellvant. Til Haugastøl er det kortere, og rimelig flatt fra Krækkja

Er en del forslag på turer på ut.no, her er nevnte tur. https://ut.no/turforslag/115362/helgetur-fra-finse-til-ustaoset 

 

Vær obs på at på nevnte tur er det en bratte som kan være tung opp med pulk. Når jeg gikk der litt senere på sesongen i år så var den også en mix av is og skare. (Markert på karutsnittene nedenfor.) Vi hadde forresten storm natta før vi gikk fra Finse, og møtte dagen etter to karer hvor stengene i Helsport x-trem teltet deres knakk pga været. >> Sjekk værmeldinga. Sjekk også isvarsling for området: https://www.iskart.no/  Ellers en fin tur å gå. :) 

image.png.b1cca8d958d6c819dc77ff68fbd24c55.png

image.png.6d89d7460e5633eaf618089fb645d325.png

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lenge siden en lignende tråd ble postet - da var utgangspunktet tur i jul/romjulshelgen. Kan være greit å sjekke ut tips og advarsler fra den tråden:

Forøvrig er turen fra Finse til Ustaoset ikke så lang som @Terka skriver - Finse - Krækkja på en dag og en dag på resten. Men en trenger jo ikke å gå på for fullt, og en kan alltids campe på samme plass to dager på rad. Men med døgnlengden så blir det jo mye tid i teltet og lite ute på toppene (det er vel sterkt minkene måne i perioden også).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, NB skrev:

 Er også usikker på snøforholdene på denne tiden, samt at det blir tidlig mørkt.

Snø er det nok av, så det er ingen problem. Sjølv om det vert tidleg mørkt, er det likevel mange timar med lys, dersom du nyttar dagen.

Isen kan derimot vera litt lumsk så tidleg på sesongen, så ver forsiktig i forbindelse med kryssing av vatn, særleg i nærleiken av osar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for gode tips og innspill. Jeg satser på enten Haugastøl eller Ustaoset, får se an vær og vind. Litt kjedelig at togene ikke går så ofte fra Haugastøl- kan fort bli noen timer venting der..

Terka: er veldig klar over at det kan blir relativt dårlig vær- har selv fått ødelagt et Hilleberg telt på vidde i påsken fro noen år siden.

Men GPS spor virker jo helt genialt- ikke brukt dette tidligere. Har fått lastet ned på mobilen, men tror det beste er å få den over på gps'en. Har du tips til hvordan jeg gjør det? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fra telefon til gps, dette avhenger tilkoblingsmuligheter mellom telefon og gps, men om du har pc:

  1. Last ned filen til pc
  2. Koble GPS  til pc
  3. Åpne filleser, kopier/flytt filen over til gps (gps skal ligge som usbdisk i filleseren)

Evt. gjør du steg 2 først og angir gps som lokasjon hvor filen skal lagres når den lastes ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.