Gå til innhold
  • Bli medlem

Lavvo som pendlebolig!


Knott

Anbefalte innlegg

Hei!
 

Jeg er ny her på forumet, og kanskje dette emnet er luftet før!?

Til daglig så jobber jeg som skinnesveiser på jernbanen. Dette medfører endel reising rundt om i landet, hvor slike jobber trengs. Det er utarbeidet diett ordninger ved overnattinger når vi er langt fra hjemmet, men hvorfor bruke opp dietten på hotell når jeg utmerket kan sove i Lavvo ett steinkast fra arbeidsplassen å få full diett? 
 

Har dere noen gode tips til valg av Lavvo for ett par rallare som fungerer topp fra tidlig vår - sen høst? 
Budsjett rundt 15.000. 

Endret av Knott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helsport Finnmark! 

+ Helsport Vedovn

Lavvoen har helt innertelt, dvs innertelt og bunn i ett som gir et veldig godt og tørt inneklima med bare litt fyring. Har dette som bolig under mye av sommerens laksefiske og har vel regnet ut jeg har over 100 døgn i den nå. Hadde vært førstevalget som friluftsbolig hele året om det ikke hadde vært så tungt å bære.

Det er vel ikke en "Espenpost" uten et par illustrasjonsfoto ;-) 
 

 

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at du ikke blir tatt for skattesvindel 😛

Skattefri diett er ikke den samme om du bor på hotell eller på pensjonat eller privat. (Telt er ikke nevnt). Du kan sikkert få arbeidsgiver til å betale penger til deg i stedet for å dekke hotell + diett, men de må føre mesteparten av det som skattbar lønn.

Skinnesveisere er vel neppe like interessant for journalister som stortingspolitikere, men det er veldig populært å avsløre reiseregningjuks for tiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilleggstips om dere skal bruke den på vinteren:

Da bruker vi gjerne en masterboard plate til å ha ovnen på så den ikke smelter ned i snøen + en trekloss oppe på masterboarden med en grop i til å ha stengen på. 

Masterboard: https://www.elektroimportoren.no/fibersementplate-1200x600x6mm/BAC44106/Product.html?Referer=googleshopping&gclid=CjwKCAiA58fvBRAzEiwAQW-hzbZR1Z9iVYa3Foy2CVrnu1nVQ0MEdnKh61cBo0N1zIAGbRNjeoV1ixoCwOYQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&utm_campaign=googleshopping&utm_medium=na&utm_source=na

Bunnduken er stor med borrelåslukking, vi pleier splitte opp denne og grave en liten kuldegrop i inngangspartienden (det er inngang på to sider, men vi bruker gjerne den ene.) Om du ikke graver den for dyp så skal det gå an å ha duken lukket ned i gropen. Graver man den veldig dyp må man slitte opp duken i kuldegropen. I teorien ramler den kaldeste lufta innendørs ned i gropen. Mer praktisk er det en fordel at du har et sted der du får større avstand til taket som det er enklere å stå når man kler på seg f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.12.2019 den 12.20, Larsdx skrev:

Hvor mye tid bruker du på å sette opp og slå ned den der med litt trening @Espen Ørud

Lars P har svart over og jeg er enig. 

Vi bruker metoden at vi spenner ut bunnen ved hjelp av pluggene, setter så inn stanga og da spretter kanskje et par plugger opp om man har plugget for stramt, så justerer vi plugger og strammer opp med bardunene. 

Om det står vindutsatt til som på viddebildene over så bruker vi alle barduner. Om det står lunere til i skogen f.eks så bruker vi gjerne bare bardunene på flapsene. (De laveste bardunene). Dette løfter ut duken på midten og gir bedre plass innvendig, så anbefaler å bruke disse uansett hvor lunt det står....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Larsdx skrev:

Hvordan er det å slå opp en sånn lavvo alene?

Jeg syns det er ille lett. Bare bardunere noen få barduner på bunnen av duken først, og så sette opp stanga, for så å bardunere videre :) Funker gull selv i mye vind på vidda på vintern :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jobbe hvor jeg vil. Med bil tilgjengelig og nok batteripakker kan jeg klare meg ganske lenge. Kunne godt tenkt meg et liknende oppsett, med ovn. Har en Golite Shangrila 5 som nok kan konverteres til bruk med pipe, det eneste jeg lurer på et hvordan det da blir å bruke når ovn ikke skal med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Larsdx skrev:

Jeg kan jobbe hvor jeg vil. Med bil tilgjengelig og nok batteripakker kan jeg klare meg ganske lenge. Kunne godt tenkt meg et liknende oppsett, med ovn. Har en Golite Shangrila 5 som nok kan konverteres til bruk med pipe, det eneste jeg lurer på et hvordan det da blir å bruke når ovn ikke skal med

Jeg er langt ifra noen ekspert. Men om vinteren får du nok problemer med kondens på innsiden uten noe form for oppvarming. Du kan evt ha en liten UCO lykt kun for å ha litt varme slik at du ikke får problemer med kondens,

https://www.ucogear.com/candlelier-lantern-aluminum-c--a--std

Endret av Dortase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Dortase skrev:

Jeg er langt ifra noen ekspert. Men om vinteren får du nok problemer med kondens på innsiden uten noe form for oppvarming. Du kan evt ha en liten UCO lykt kun for å ha litt varme slik at du ikke får problemer med kondens,

 https://www.outnorth.no/uco/ljuslykta-candlelier-aluminium?gclid=EAIaIQobChMI6J_t66LE5gIVyoKyCh1zBwVUEAQYBSABEgIO0fD_BwE#Red

Skjønner ikke helt hva du mener, jeg snakker om bruk med pipeovn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Dortase skrev:

Trudde du spurte om hvordan det var når du IKKE skal ha med ovn jeg...

Ja, da tenker jeg på vanntetthet og sånn i forhold til luke. På vinterturer uten ovn blir det primus. Til jobbing må jeg ha ovn for nødvendig komfort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.