Gå til innhold
  • Bli medlem

Hæ? Vintergass?


Tittei

Anbefalte innlegg

Jeg dro på XXL for å finne noe jeg kunne bruke når det var noen minusgrader (tviler på jeg er ute i noe mer enn 10 minus). Der sa de at jeg  kun trengte noe de kalte «vintergass». Da trengte jeg ikke kjøpe noen ny brenner sa de og henvendte meg videre til Biltema ect. Men jeg er fremdeles forvirret. For når jeg søker opp vintergass, så står det at de kun holder til like under null, og da mister det litt poenget hos meg. Hvordan kan jeg gjøre dette billigst mulig om vi bare skal ut på en helgetur, koke vann, spise middag osv. Jeg har altså vanlig gassbeholder og brenner jeg setter på toppen av den. Bål og kvistbrenner er aktuelt, men nå var det ikke det som var temaet her nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt msr windburner i minus 10 hvor gassbeholderen stod ute hele natten (sov uten telt). Brukte msr sin egen gass. Det virket fint, men hadde kanskje vært enda bedre om jeg hadde lagt en varmepose inntil gassboksen. 

Windburner virker litt annerledes enn vanlige gassbrenner og varmer med glødenett og ikke direkte flamme. 

Storebroren msr reactor virker på samme måte, men har større effekt. Den brukes på høyfjells klatreekspedisjoner verden over. 

Selve gassblandingen har noe å si også. Ikke bare at det er et papir på toppen av gassen. 

Endret av Prebb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurtigsvar: Det fungerer sånn brukbart altså. 

Hvordan det fungerer med din brenner i kulde er det bare èn enkel måte å finne ut av: Ut i hagen og fyr opp en kaffekjele i kulda. 

Jeg driver med litt eksperimentering i å fylle gass fra halvtomme bokser over i andre bokser for å utnytte slumper bedre osv. Min klare erfaring til nå er at selv "billigblanding" som ikke er beregnet for vinter fungere bedre i de vinterboksene med papirfyll enn en boks uten.  

(Men fordi jeg har brennere som er laget for det og er mye på tur på vinteren så bruker jeg bensin eller parafin på de fleste turene på vinteren. Kanskje man skulle ofret litt tid og vekt på tur i vinter og ta med gassalternativ bare for å teste det ut skikkelig....)


Når det er sagt så funker det å få kokt litt vann osv på selv vanlige bokser så lenge det ikke er alt for kaldt ut. Her et par versjoner av suppekoking eller kaffekoking fra jakta i høst hvor det var ned mot -5 ca: 


99020951_2019-10-1313_41_23.thumb.jpg.f77102c2da23d82ca334c71121f09841.jpg

 

 

903545224_2019-10-0410_07_11.thumb.jpg.3f3f9162e978e8831d0e97f2d258ae39.jpg

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo populært å referere litt til han Randulf: https://randulfvalle.no/primus-winter-gas/

Mine egne erfaringer med gass på vinteren og vanlig gassbrenner (ikke MSR Reactor/Windburner) er at effekten uansett avtar utover kokinga når trykket i beholderen synker og beholderen kjøles  ned. Markant mer enn i plussgrader. På turer hvor deg ikke er høyt prioritert å pakke lett så velger jeg derfor alltid  bensinbrenner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gas er jo ikke bare gas. Må se hva typer gas, og mengde som er i boksen.

Primus sin vintergas har jeg brukt med MSR Reactor på flere vinterturer hvor vekt hat vert avgjørende og det fungerer fint til snøsmelting o.l.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt mye gass på vinteren på brenner med forvarmer-rør og det fungerer kjempegodt, men min erfaring er at drivgassen forsvinner først.

Så man MÅ snu boksen når brenneren er i gang. Om man ikke gjør det bare en gang så er drivgassen borte og gassen mister mye av futten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok til et punkt hvor det ikke fungerer da. Jeg ville ikke dratt på tur over Hardangervidda eller tilsvarende vinterstid med bare gass. Ved minus 15 hadde jeg nok tatt med bensin. Men det er jo en annen type tur. 

Gass bruker jeg først og fremst på korte turer på fjellet eller på sommeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Kjell Iver said:

Jeg har brukt mye gass på vinteren på brenner med forvarmer-rør og det fungerer kjempegodt, men min erfaring er at drivgassen forsvinner først.

Så man MÅ snu boksen når brenneren er i gang. Om man ikke gjør det bare en gang så er drivgassen borte og gassen mister mye av futten. 

Nå har trådstarter toppmontert brenner, og kan derfor ikke snu boksen.
Har man brenner tilpasset det, hjelper det som kjent godt å snu boksen når det er kaldt. Men hvis man bruker Primus sin vintergass - er det da noe poeng å snu boksen? Noen som har prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bjørn J skrev:

Nå har trådstarter toppmontert brenner, og kan derfor ikke snu boksen.
Har man brenner tilpasset det, hjelper det som kjent godt å snu boksen når det er kaldt. Men hvis man bruker Primus sin vintergass - er det da noe poeng å snu boksen? Noen som har prøvd?

Ja, Randulf Valle. 44% større effekt med vintergass enn powergas opp ned.

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Var vintergassen opp/ned, eller bare powergassen?

Essensen er som følger;

1 test med identiske bokser og brennere, vanlig vei, så en identisk test etter at både boks og brenner hadde stått ute i 6 timer i -17. vinter gav i snitt 55% mer effekt i første del, og 71% mer effekt etter 6 timer i kulden. Begge typene har veldig like kurver så de taper seg over tid relativt likt, det er bare vintergassen som ligger høyere i diagrammet.

 

I opp-ned testen er det likt, men der har begge gassene en mye flatere fall i kurven for effekt over tid, og vintergass ligger ca. 44% over power på effekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for svar. Må nok være litt mer våken om jeg skal konkludere hva jeg bør kjøpe. Fristende med be sin kjenner jeg. Er det slike jeg fyller opp selv? Evt hva trenger jeg av utstyr fir å bruke den der opp ed-metoden? Snakk om flere turer fra nå i juleferien og fremover. Østlandet, primært Blefjell, Skrim, Finnemarka ect. Max 2-3 netter i telt, primært med pulk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo som han skriver i artikkel at selv om effekt er høyere med vintergass så kan det ikke måle seg med en bensinbrenner når det er kaldt. Det er også egen erfaring selv om jeg sjelden har brukt gass når det er kaldt og ikke kaldere enn et par minus. Det gir ok effekt med en gang men det taper seg ganske fort. Siste halvdel av gassboksen blir lav effekt. Gir mer futt opp ned men foretrekker bensin.

Opp ned kan du gjøre med mange primuser så lenge det er primus med slange. Noen modeller er laget for det med ekstra støtte for bokse, som bl.a Optimus Vega og MSR Whisperlite Int.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at effekten ein kan få på brennaren er avhengig av trykk, og trykk er avhengig av temperatur (i boksen, ikkje nødvendigvis i lufta rundt), finnst det ikkje nokon bestemt temperaturgrense for når gass ikkje fungerer. Det fungerer dårlegare og dårlegare jo lågare temperaturen er, og med ein toppbrennar, vil temperaturen i boksen avta ganske raskt ved bruk.

Ein brennar med pumpe og parafin eller bensin på tanken, vil fungere med full effekt uansett temperatur (så lenge pakningar held tett og brennstoffet held seg flytande). Ja, ein slik brennar kostar ein del meir, men drivstoffet er billegare.

Sjølv om det går ann å få ein gassbrennar til å fungere i kulda, ville eg aldri reist på vintertur, der eg er avhengig av å smelte snø for drikke og matlaging, med bare ein gassbrennar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tittei skrev:

Er denne ok, eller finnes det noe billigere for en nybegynner? Og hva koster flasken? Kjekt å kunne bruke den samme til både gass og bensin er tanken, men ikke sikkert det er nødvendig. 

https://www.xxl.no/msr-whisperlite-universal-stove-multibrenner/p/1143329_1_style

Gassbrenner til gass og bensinbrenner til bensin (og jeg har funnet ut at det er enklest å bruke bare det selv om brenneren også klarer annet drivstoff), så slipper man å bytte dyser og herk. Fungerer finfint :) Her har du den med flaske inkludert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VPG har en "VPG nisse" som sender deg en rabattkode på 15%, utgangsprisen på Whisperlite universal er 1699,- og det ser ut som koden fungerer på den, og også på flasker. Med rabatten får du også med flaske til prisen på XXL uten.

Mulig du kan deale med XXL for å få prismatch så du får med flaske.

I utgangspunktet er kanskje 0.6 l flaske greit, og ikke for stor for småturer. Trenger du mer tar du med litersflasken drivstoffet kommer originalt i. Du lærer også hvor mye drivstoff du bruker så du kan beregne bedre hvor mye du trenger å ta med.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisene på disse er vel ganske like. 
Optimus Nova er et alternativ, brenner ikke gass.  1299 for brenner + 169 for flaske
Primus Omnifuel II. Brenner alt. 1659 med flaske
Soto Muka. Bare bensin. 1599 uten flaske.

Har selv brukt Primus Omnifuel i mange år. Veldig solid sak som ikke har skapt trøbbel. Brukt den både på bensin og gass. Begge deler fungerer fint men må bytte dyse(følger med). Dog synes jeg en dedikert gassbrenner fungerer bedre pga utforming i brennerhodet, så jeg bruker Omni til bensin og bruker annen brenner på sommern.

En rimelig gassbrenner til sommerbruk koster ikke så mye. f.eks denne fra Biltema. https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kokeapparat/gasskjokken-3-kw-2000042963

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.