Gå til innhold
  • Bli medlem

Turdop?


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Datoen er satt for padleturen min fra Ålesund til Bergen.

Jeg padler så mye til vanlig at jeg tenker dette skal gå fint uten noen vondter i kroppen. Men det hadde vert utrolig kjedelig å avlyse en tur pga. en skulder som verker etter lange dager, som kunne vert levelig med 2 ibux for dagen. Jeg tar kun ett par paracet i året hvis jeg får manfluensa, så jeg får veldig god virkning av slikt dop.

Jeg må ta med en pakke smertestillende på turen i tilfelle det trengs, men hvilke type fungerer best mot slike belastningssmerter man kan få i løpet av en slik tur? Apoteket her jo ett godt utvalg av paracet, ibux i forskjellige styrker, votarol etc.

(Smertestillende kremer har jeg ikke tro på, da det kun absorberes 1/100-del så mye i kroppen sammenlignet med en tablett: https://www.dagbladet.no/tema/smertestillende-med-minimal-effekt/62791852)

Noen som har greie på hva som fungerer best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, Marius Engelsen skrev:

(Smertestillende kremer har jeg ikke tro på, da det kun absorberes 1/100-del så mye i kroppen sammenlignet med en tablett: https://www.dagbladet.no/tema/smertestillende-med-minimal-effekt/62791852)

Det gjør det kanskje, men en sånn krem virker kanskje der den skal, istedenfor i hele kroppen? Det er i hvert fall det jeg velger hvis jeg for eksempel kjenner at jeg holder på å få senebetennelse i håndledd, siden jeg får smurt det rett på problemet. Har like mye tro på «punktbehandling» som å stappe kroppen full av tabletter, men har ikke akkurat vitenskapelig belegg for at det funker. (Men om det er placebo er det også greit nok, så lenge det funker.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Miamaria skrev:

Det gjør det kanskje, men en sånn krem virker kanskje der den skal, istedenfor i hele kroppen? Det er i hvert fall det jeg velger hvis jeg for eksempel kjenner at jeg holder på å få senebetennelse i håndledd, siden jeg får smurt det rett på problemet. Har like mye tro på «punktbehandling» som å stappe kroppen full av tabletter, men har ikke akkurat vitenskapelig belegg for at det funker. (Men om det er placebo er det også greit nok, så lenge det funker.)

I følge forskningen spiller det ingen rolle hvor på kroppen du smører kremen. En del av det som blir smurt på huden blir absorbert av blodet og transportert rundt i kroppen på samme måte som om du tar en tablett, men dosen blir mye mindre. Det finnes ikke noe holdepunkt for å si at kremen trenger inn i kroppen og og treffer ett skadested og kun behandler der. En evt. smertelindring kommer av det som blir tatt opp i blodbanen, og da kan man like godt smøre foten om man har vondt i ryggen.

Men jeg vet jo kun det jeg leser, jeg er ikke fagmann på området.

Magen er jeg aldri plaget med.

Men over til tabletter. Paracet, ibux, voltaren, eller noe annet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Marius Engelsen skrev:

Men over til tabletter. Paracet, ibux, voltaren, eller noe annet?

Reseptfritt tar vel aldri skikkelig "tak" om man begynner å få skikkelig med smerter.
Be fastlegen om resept på Pinex/Paralgin Forte og Voltaren/Brexidol. :)
Ibux og Voltaren (reseptfrie) kan fungere om man tar det med en gang man får plager og holder seg i ro.
Men skal man fortsette turen så holder ofte ikke reseptfrie tabletter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tubbs skrev:

Reseptfritt tar vel aldri skikkelig "tak" om man begynner å få skikkelig med smerter.
Be fastlegen om resept på Pinex/Paralgin Forte og Voltaren/Brexidol. :)
Ibux og Voltaren (reseptfrie) kan fungere om man tar det med en gang man får plager og holder seg i ro.
Men skal man fortsette turen så holder ofte ikke reseptfrie tabletter.

Hmm. Ja, hensikten er jo å fortsette turen, og heller ta det med ro når man er hjemme.

Jeg får nok resept på Relifex, for det har jeg brukt før ifm. senebetennelse i håndledd. Det er vel den mildeste av reseptbelagte NSAID-tablettene: http://www.meda.no/fileadmin/user_upload/NO/pdf/product_manager/Relifex/relifex-første-steg-ved-leddsmerter.pdf 
Har ikke blitt dårlig i magen av denne, så da slipper jeg ihvertfall hyppige dopauser i kajakken  :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med legen og fortell kva du skal og potensielle problem som kan oppstå, og få resept på relevant dop. 

Sjølv har eg alltid nokre Paralgin Forte på lur i medicen, 600 gr Ibumetin og paracet og evt noko kraftigere betennelsesdempende. 

Utover dette avheng medicen av kva og kvar eg skal. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voltaren skal vel bli reseptpliktig pga farlige bivirkninger. Ikke kjøpt denne. Forskjellen på Ibux og Paracet er at Ibux hører til gruppen «NSAID» (non steroidal anti-inflammatory drug), mens Paracet virker på en litt annen måte. Paracet har færre bivirkninger, mens NSAIDs (voltaren tilhører også denne gruppen) brukes mer som betennelsesdempende.

I utgangspunktet er det ikke en spesielt bærekraftig strategi å satse på smertelindring fremfor å ta bort årsaken, så du bør kanskje snakke med fastlegen, eller noen eksperter på reisemedisin/ekspedisjoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Prebb skrev:

I utgangspunktet er det ikke en spesielt bærekraftig strategi å satse på smertelindring fremfor å ta bort årsaken, så du bør kanskje snakke med fastlegen, eller noen eksperter på reisemedisin/ekspedisjoner.

Som skrevet i første innlegg, så padler jeg mye og tror ikke dette blir ett problem, og hadde jeg hatt bruk for turdop før ville jeg ikke trengt å høre om deres erfaringer. Men HVIS det skulle bli ett problem tar jeg heller ett par tabletter enn å avbryte turen. Jeg har aldri vert på padletur så lenge før (regner med å bruke 8 dager hvis alt går på skinner), og en gang må jo være den første, så får man ta med seg erfaringene man gjør til neste gang. (Jeg blir jo ikke yngre med årene heller...).

Best å være forberedt tenker jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Prebb skrev:

Voltaren skal vel bli reseptpliktig pga farlige bivirkninger. Ikke kjøpt denne.

Ja, det der er bivirkninger man ikke ønsker om det finnes bedre alternativ. Jeg tolker teksten slik at det gjelder bruk over lengre perioder, enn bare noen få dager. Men styrer unna allikevel.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Tessatroll skrev:

Snakk med legen og fortell kva du skal og potensielle problem som kan oppstå, og få resept på relevant dop. 

Høres ut som det beste ja.

Jeg trodde kanskje det bare var nok å dra på apoteket og ta med en pakke "hodepinetabletter", så var man rustet for det meste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Ja, det der er bivirkninger man ikke ønsker om det finnes bedre alternativ. Jeg tolker teksten slik at det gjelder bruk over lengre perioder, enn bare noen få dager. Men styrer unna allikevel.

Jeg måtte kutte ut Voltaren og Brexidol så fastlege skreiv ut resept på Vimovo 500mg.
Vimovo har esomeprazol også som skal forhindre magesår.
Ikke like mye futt i de som Brexidol og Voltaren men heller ikke så skadelig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil ikkje gi andre veldig spesifikke  råd ang medisin på tur, men har hatt tilknytt ekspedisjonslege og ekspedisjonsveteranar til tur tidlegare, og ein går innimellom til det skritt  å ta muskelavslappende forebyggende om det er mykje tungt arbeid, for å unngå at musklar "krampar opp" og arbeidar tyngre enn nødvendig.

"De ække dopingkontroll på breen" har eg fått høyre fleire gonger. Går ut frå det samme gjeld på sjøen. Så lenge du har ein avklara situasjon med din lege, veit kva du toler og ikkje toler og har tatt din helsebakgrunn med i reknestykket så er det etter mitt syn ein stor fordel å stille med ein rik medic-bag på langtur. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt med vanlige smertestillende og betennelsesdempende.

Om det kreves mer så betyr det de med rød trekant, og da er det heller ikke lurt å være ute i kajakk.

Om du bruker lite smertestillende til vanlig så vil jeg tro disse gir god nok effekt, og trenger du mer er det kanskje bedre å hvile eller avbryte  så det ikke blir noe permanent.

Høres ut som en veldig kul turplan da :-).

Det viktigste er forebyggende, så mange turer i kajakken i forkant, og unngå kalde håndledd etc.

I tillegg størrelse på åreblad, mindre flate for lettere gir, som er bra på langtur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, PTG skrev:

Ville tatt med vanlige smertestillende og betennelsesdempende.

Om det kreves mer så betyr det de med rød trekant, og da er det heller ikke lurt å være ute i kajakk.

Om du bruker lite smertestillende til vanlig så vil jeg tro disse gir god nok effekt, og trenger du mer er det kanskje bedre å hvile eller avbryte  så det ikke blir noe permanent.

Høres ut som en veldig kul turplan da :-).

Det viktigste er forebyggende, så mange turer i kajakken i forkant, og unngå kalde håndledd etc.

I tillegg størrelse på åreblad, mindre flate for lettere gir, som er bra på langtur.

Det er noe å tenke på, men jeg skal ikke være alene da i tilfelle jeg sovner i kajakken ;) Tror ikke Relifex har rød trekant.

-----------------------------------------

Når det gjelder årer, så har jeg laget en god del grønlandsårer etterhvert. Årer er gøy, små justeringer på årene kan gi store utslag i brukeropplevelsen!

Den siste åren ble til da jeg hadde laget en smal åre jeg synes var for lang (først 220, så 217), så jeg bare kappet den ned for å prøve. Åren endte opp med ett skaft på 51 cm, totallengde på 206, og 76mm bredde. Det kjennes ut som jeg padler med ett kosteskaft, nesten ingen motstand i vannet, men farten er knapt nok lavere enn med større årer. I kraftig vind har den omtrent ingen vindfang og den er utrolig rask så skifte side med for å spidde neste bølge - padlefrekvensen blir relativt høy med denne åren. En kjempegod turåre, men litt dårligere å rulle med (kan ha noe med den fyldige profilen å gjøre også, jeg kunne gjort den lettere med å sikle ned til mer diamantformet tverrsnitt).

Til trening bruker jeg en grønlandsåre med diamantformet tverrsnitt og skrape kanter. 210 lang, 98 mm bred på tuppen, og 54 cm loom. Denne tar skikkelig tak, og man får automatisk en høy åreføring med bredere skaft. Tyngre å padle med, men man kan "mate på" uten at åren sette begrensinger for farten.

Jeg har hatt årer på 206, 210, 212,5, 215, 217, 220, og 225. Det er definitivt de korte (206 og 210) som gir mest framdrift for kreftene, lengre blir bare tyngre uten mer fart. Med min kropp og kajakk tror jeg 208-210 er ganske ideelt, med bredde og skaftlengde som varierer etter bruksområde.

På turer på rundt 30km, synes jeg det er veldig behagelig å skifte åre underveis, når overkroppen begynner å bli "lei" av samme bevegelsene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, PTG skrev:

Om det kreves mer så betyr det de med rød trekant, og da er det heller ikke lurt å være ute i kajakk.

Det kan no likevel vere godt å ha noko med meir futt om ein til dømes må vente på hjelp, eller ta ein pause over dagar :)

Så lenge det er avklart med lege, både eiga helse og bruk, så er det etter mitt syn fornuftig med litt "hestedop" i bakhand. 

  • Liker 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tessatroll skrev:

Så lenge det er avklart med lege, både eiga helse og bruk, så er det etter mitt syn fornuftig med litt "hestedop" i bakhand. 

Absolutt !
Jeg eller kompiser gikk ofte med medic-pack på låret på "tur" og den inneholdt både morfin og fullt veneflonutstyr.
Lurt å ha med til det værste som kan skje på en tur. Man trenger jo ikke å bruke det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de skadene jeg har kan jeg få sterke akutte smerter. Mot dette bruker jeg to Paracet sammen med to Ketorax. Effekten av Ketorax er i samme område som morfin. Det er/kan være vanedannende. Det er vanskelig å få resept på dette, med veldig effektivt. Alt av smertestillende gir bivirkninger i større og mindre grad. Paracet kan gi leverskader mens Ibux kan gi nyreskader. Vær forsiktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt med parecet og voltarol evt Voltaren om du får tak i det.

Usikker på hvor enkelt det er å få tak i reseptbelagte legemidler til en slik tur. Jeg fikk ingenting av legen (eller dyrlegen) på forhånd før vi gikk NPL. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare skyte inn at ved akutte tilstander på muskler/skjelett, så tillater man Ibuprofen med døgndoser opp til 2400mg fordelt på 3-4 doser, og det kan jeg si med en gang, det fungerer mye bedre enn mange ønsker å tro. Oftest er det ett dosespørsmål, og de fleste tar ikke de dosene det "kreves". Problemene relatert er at har du rusk med nyrer eller ulcus i GI-trakt, er ikke dette tablettene for deg, hvert fall ikke i de dosene, men det gjelder for det meste av NSAID's. Du kan evt ta med deg en blister med Pantoprazol, så er du ganske godt gardert om det skulle være behov for mye NSAID's.

Dersom man har plager på det jevne kan du like gjerne ta Paracetamol fast ila døgnet, det vil også lindre greit, selv om mange ler av dette er det fordi at man tar det sporadisk og ikke fast. Utover det er det alltid god S å ha med krutt på innerlomma, f.eks Tramadol er effektivt, og du har litt slingringsmonn, du kan enten velge 50 mg x0-4 pr døgn ved behov eller 100mg depot x2 dersom smertene er på det jevne plagsomme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎12‎/‎9‎/‎2019 at 12:32 PM, Marius Engelsen said:

I følge forskningen spiller det ingen rolle hvor på kroppen du smører kremen. En del av det som blir smurt på huden blir absorbert av blodet og transportert rundt i kroppen på samme måte som om du tar en tablett, men dosen blir mye mindre. Det finnes ikke noe holdepunkt for å si at kremen trenger inn i kroppen og og treffer ett skadested og kun behandler der. En evt. smertelindring kommer av det som blir tatt opp i blodbanen, og da kan man like godt smøre foten om man har vondt i ryggen.

Hvilken forskning referer du til? Jeg ønsker gjerne å lese den, dette er faglig input jeg ønsker å lese mer om. Jeg har lest Dabladet sin artikkel, men det er ikke forskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.