Gå til innhold
  • Bli medlem

Randonee vs. fjellski i kupert skogsterreng


Laser Kake

Anbefalte innlegg

Hei, 

Tenker ei lita helgetur i Nordmarka nå i vinter. Noen som har erfaring med randoski framfor fjellski på korte turer med telt? Har forholdsvis lette rando ski og sko så tenkte at de var lettere å ferdes med i tildels ulendt skogsterreng.  Personlig har jeg dårlig erfaring med fjellski og ulendt skogsterreng da jeg har hilst på noen trær igjennom åra. 

Noen erfaringer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags terreng? Det er fordeler og ulemper med begge typer ski. Er det bare kupert terreng så er det vel fordel med fjellski, men er det mer koller og kontinuerlig høydemeter nedover så kan man låse helen på rando-ski innimellom.  

På randoneeski må man løse ut bindingen for å bytte fra kjøremodus til gåmodus (på noen platebindinger holder det å flippe låsen), jeg gjør ikke det og kjører heller småhellinger med løs hel. Jeg gikk f.eks. Finse-Krækkja-Ustaoset sammen med andre på fjellski uten å gidde å låse helen på mine "fjellski-randonee" i det hele tatt.

Type terreng (Kortere ski kan være enklere å manøvrere i tett skog, lange ski kan være bedre å gå langt med), snøkonsistens (vs bæreflate på ski), brukerens skiferdigheter (på de ulike skitypene), osv. Alt er med og påvirker hva som funker best for en gitt tur.

Ps. Når det er bra forhold så finnes det steder i Oslo marka som er godt egnet til randonee.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terka skrev:

 

På randoneeski må man løse ut bindingen for å bytte fra kjøremodus til gåmodus (på noen platebindinger holder det å flippe låsen),

 

Jeg ble vist ett par bindinger på Outdoor-Bergen som ikke var platebindinger, og man ikke trengte å løse ut hælen for å gå mellom gå og kjøremodus (husker ikke merket). Men man må ned med hånden, og det kan være styr nok i dyp snø med sekken på.

Det er faktisk ett godt argument for å bruke en 75mm binding eller en telemark-binding (eks voile switchback), om den slags frister.

Gikk du fra Finse til Ustaoset med Falketind 68 skiene? Hvordan funket det?

Til trådstarter kan jeg si at jeg personlig ikke har gode nok fjellskiferdigheter til å kjøre nedover i skogen med fjellski. Jeg gikk med en turleder fra Østerrike som gikk fra Finse til Ustaoset på Åsnes storetind og tech bindinger med smørning. Hun smurte hele skisålen èn gang, og gikk og rente hele veien på det 🤷‍♂️ Gikk jysla fint det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Gikk du fra Finse til Ustaoset med Falketind 68 skiene? Hvordan funket det?

Det funka knall det. Null problemer med å henge på dei andre på fjellski, var og oppe ein del i tet og tråkka spor for fjellskifolket. Einaste forholda som eg merka forskjell var på flatene over høgda mot Ustaoset. Der var det i isholke, og då hadde fjellski med smørelomme bedre kombo av feste og glid. (Antagelig østerriksk turlederløysing som hadde funka best under dei forholda?)

Greit å nevne at eg då går med sko på under kiloet som har 80° gåutslag og ikkje nedoverfokuserte topptursko.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å høre at noen har gått en sånn tur med de skiene. Mohair kortfeller?

Jeg synes nemlig disse skiene er meget gode å gå med kombinert med Scarpa T4 støvler. Mytt av året er at jeg har byttet ut voile traverse med switchback. Spent på hva som skjer med gåkomforten 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎08‎.‎12‎.‎2019 den 23.02, Shaleyshale skrev:

Hei, 

Tenker ei lita helgetur i Nordmarka nå i vinter. Noen som har erfaring med randoski framfor fjellski på korte turer med telt? Har forholdsvis lette rando ski og sko så tenkte at de var lettere å ferdes med i tildels ulendt skogsterreng.  Personlig har jeg dårlig erfaring med fjellski og ulendt skogsterreng da jeg har hilst på noen trær igjennom åra. 

Noen erfaringer?

Både plusser og minuser. Fint med ski som flyter godt, men å gå med randobinding er ganske uhåndterlig om man skal tråkke litt rundt. Det at bakskien uansett faller ned gjør at det blir vanskelig å ta et skritt bakover, noe som gjerne må til hvis man skal gå (og campe) i skogen, ikke minst om man har pulk.

Hvis turen legges slik at man går i eller langs løyper et godt stykke inn i marka før man går off piste, så ville jeg valgt fjellskiene.

Jeg er forøvrig nesten sikker på at jeg har kjørt samme trase som i videoen til Terka. Rando i Marka kan være veldig gøy, men tur med storsekk eller pulk blir noe annet enn dette. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.