Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt pose til pulk hvilken?


svingen

Anbefalte innlegg

Har alltid bare rulla telte på toppen av beddingen (Piteraq Arctic Bedding Hd)  men tenkte og kjøpe en pose til mitt nye Spitsbergen X-trem 3 får og kanskje ha de litt lengre :) Har en Fjellpulken Transporter 155. 

https://www.fjellpulken.no/products/fjellpulken-teltpose-150-gronn -> virker jo bra men for kort? Stengene på telte er 330cm kjekt med fest ordnning så kan feste de i ting (elsker karabin kroker så ting ikke blåser bort)

 

Hilleberg helsport ser rimelig like ut.

https://www.fjellsport.no/hilleberg-pulkpose-for-a-transportpakke-telt-i-pulk-eller-kano.html?channable=e80712.MTEzMjk1&gclid=CjwKCAiA27LvBRB0EiwAPc8XWX29nrB8_R6QtTPMtooAZhGo1XngAerKs7fWAf7LkaeWEnH5jrQHdhoCRF8QAvD_BwE

https://www.fjellsport.no/helsport-sled-bag-for-tent.html?channable=e80712.MTA5LTMwMzE&gclid=CjwKCAiA27LvBRB0EiwAPc8XWfWdnl3CNEdNIbqNc01PANxyNEXot5zJ02YqumL0KlMR5zlXv7pg7BoCbcsQAvD_BwE

Hva velger man? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
15 minutter siden, Boggabogg skrev:

Dersom du ikke tenker som de som kjøper billig gassgrill og pynter den med et Weber-trekk.

Vi har f.eks Helsportteltet vårt i en Hillebergpose...

Samme her, men Hillebergposen var veldig mye billigere en Helsport sin når jeg kjøpte. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tilgang på symaskin, så er dette det aller enkleste man kan begynne med å lage, og du får den størrelsen du vil ha.
Jeg laget min i PU-belagt ripstopnylon fra e-bay (fant ingen norsk forhandler). Teltet glir lett ned i posen, snorstramming for å unngå glidelås som kranger. Totalkostnaden havnet på en 50-lapp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius Engelsen skrev:

Hvis du har tilgang på symaskin, så er dette det aller enkleste man kan begynne med å lage, og du får den størrelsen du vil ha.
Jeg laget min i PU-belagt ripstopnylon fra e-bay (fant ingen norsk forhandler). Teltet glir lett ned i posen, snorstramming for å unngå glidelås som kranger. Totalkostnaden havnet på en 50-lapp.

Lagde dette selv, og det gikk åt skogen. Den var sydd etter alle kunstens regler, men den ble blåst i sønder og sammen i sterk vind på fjellet. Problemet mitt var at vekten på teltet, samt stengene presset såpass på sømmer og stoff at det tilslutt ble hull, og da revnet også stoffet. Selvfølgelig har dette mye å si med trådtykkelsen og alt det der, men det er lettere å bare kjøpe et ferdig trekk og samtidig ha reklamasjonsretten. Endte opp med et helsport-trekk fordi jeg fikk det til 200kr eller noe sånt i en tilbudskurv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Jeg laget min i PU-belagt ripstopnylon

Tenkte ikke stoffkvalitet i det heletatt når jeg handlet mitt, men etter å ha mottatt mitt fra Hilleberg, er dette definitivt det jeg setter størst pris på. Posen er laget i ripstop med et belegg som gjør at teltet sklir inn og ut av posen som flesk i smør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Emanuel Desperados skrev:

Tenkte ikke stoffkvalitet i det heletatt når jeg handlet mitt, men etter å ha mottatt mitt fra Hilleberg, er dette definitivt det jeg setter størst pris på. Posen er laget i ripstop med et belegg som gjør at teltet sklir inn og ut av posen som flesk i smør.

Høres ut som samme stoff jeg har brukt da 😊👍
Og jeg er helt enig. Det er suverent at teltet sklir rett inn og ut, ingen snø fester seg, og materialet trekker overhodet ingen fukt. Nesten som teltdukmateriale.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Prebb skrev:

Lagde dette selv, og det gikk åt skogen.

Kanskje jeg bare har hatt nybegynnerflaks, eller flaks med at jeg tilfeldigvis har kjøpt ett bra stoff. Har bare sydd div poser uten noe særlig peiling på hva jeg gjør, og det har blitt bra hver gang 🤷‍♂️ Virker veldig sterkt.
 

PU belagt ripstop nylon fra e-bay er ihvertfall ett billig, lett, sterkt og glatt materiale jeg kan anbefale til amatørprosjekter. (I mangel av norsk forhandler på stoffet).

Men får du posen til 200kr totalt, og du vet den passer, så er det ikke rare summen det heller.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Som rigotta skriver over, bruk skiposen. Jeg har kjøpt en billig (199,-) på xxl. Full sideåpning gjør at man lett får teltet inn og ut. Den er solid og kan faktisk også brukes som skipose...tro det eller ei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleksander Jacobsen skrev (20 timer siden):

Jeg ville vært skeptisk til skipose. Mye glidelås som vil være meget utsatt for ising. Og lett for å få duken inn i glidelåsen.

Min erfaring er at dette ikke er noe problem. Det å få duken inn i glidelåsen er vel som med alt annet? Man må være litt obs på hvordan man gjør ting. Ising av glidelås kan man lett unngå med siliconspray. Om man fortsatt er skeptisk til glidelås så driter man i å bruke den og lukker kun med de pakkstroppene som følger med posen eller kjøper ekstra stropper. Posen er uansett rommelig nok til å pakke teltet skikkelig inn og det er lettere å legge inn teltet med full sideåpning i pakkposen enn å tre den inn i ei pølse. 

Endret av Peppy
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
karfil skrev (1 time siden):

Fikk tak i en skipose med lengde 170 som jeg tenkte å bruke til et helsport fjellheimen 3.

https://www.xxl.no/xxl-ski-bag-xxl-xc-jr-170-cm-21-22-svart/p/1190800_1_style

I følge helsport sin side er lengste stanga på teltet 330.

Tror dere dette vil passe?

Jeg brukte en skipose fra G-max som var rundt 2 meter, den var alt for lang. Men 170 kan bli i det korteste laget. Går muligens om du deler den lengste stanga i 3 deler? Jeg kjørte doble stangsett på min fjellheimen 3 uten innertelt i min skipose fra g-max. Vær obs på at glidelåsen i skiposen kan feste seg i teltduken :-( Kjøpte inn helsport sin teltpose da jeg kjøpte ny og større pulk, Den får også plass til innerteltet. Men du kommer også langt med skipose :-) og du spare mye plass i pulken.

Endret av Dompappen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en K2 skipose, den er 190, det gikk fint til et telt der stengene er 328.

MEN, det er ikke sikkert stangleddene er sånn innordnet at stengene deles akkurat på midten.. Det jeg ville gjort var å sette sammen den lengste stangen, og så se hvor langt den blir delt.

Exped sin teltpose har rolltop lukking, så den kan enkelt rulles til optimal lengde til teltet.

Endret av Omnilite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanga deles rimelig på midten.

Den korteste delen er ca 2-3 cm kortere en den lengste.  

Mulig det går dersom jeg trer den korteste inn i teltet, og stangkoppen.....

Dersom dette går blir det et veldig thight løsning....

Vil det være fare for at noe gnager seg istykker inne i posen?

Hva tror dere?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også få Else på Sømhuset på Hosle til å sy en etter mål / eget ønske. De har alt av stoff, farger osv. 

Jeg gjorde dette og med et Sømhuset logo på bærer jeg stolt dette for å markedsføre denne fantastiske bedriften! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.