Gå til innhold
  • Bli medlem

Kajka 85l eller 100l


Ingapåtur

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ønsker å kjøpe meg en ny sekk. Har nå en arcteryx altra 75 liter og vært rimelig fornøyd med den men er til tider noe liten. Ønsker derfor en som er hakket større. Har derfor sett på fjellreven kajka 85l og 100l. Jeg er kvinne og ikke veldig lang i ryggen og er redd for at disse, spesielt den på 100l blir veldig høy over hodet. Men igjen er jeg redd at 85l ikke blir veldig mye større enn den jeg har fra før. Har noen damer erfaring med disse sekkene? Hvilken størrelse ville dere anbefalt? Eventuelt tips til andre sekker? 

Sekken kommer til å bli brukt på turer på maks en ukes tid på vår/sommer/høst med telt. Er glad i komfort så er ingen gramjeger. 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk fra en Bergans Trollheimen 75 l og en Arc’teryx Altra (65 l tror jeg) til Osprey Xenith 85 l. Jeg er 162 cm så større sekk en det blir for stort rett og slett. Men jeg får plass til mye. Fordelen er at det er lett å feste teltet utenpå om det skulle skjorte på plass i sekken. 
Likte Altra’n veldig godt men rygglengden var dessverre for lang for meg. 
 

Har du mulighet for å prøve sekken på ryggen så er det aller best. Og få den fylt opp med vektskiver og puter. Da får du en viss indikasjon på hvordan sekken funker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Gittiamo skrev:

Jeg gikk fra en Bergans Trollheimen 75 l og en Arc’teryx Altra (65 l tror jeg) til Osprey Xenith 85 l. Jeg er 162 cm så større sekk en det blir for stort rett og slett. Men jeg får plass til mye. Fordelen er at det er lett å feste teltet utenpå om det skulle skjorte på plass i sekken. 
Likte Altra’n veldig godt men rygglengden var dessverre for lang for meg. 
 

Har du mulighet for å prøve sekken på ryggen så er det aller best. Og få den fylt opp med vektskiver og puter. Da får du en viss indikasjon på hvordan sekken funker. 

Takk for svar! Er du fornøyd med Xenithen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Ingapåtur skrev:

Takk for svar! Er du fornøyd med Xenithen? 

Ja den er veldig lett å pakke i. Elsker den fleksible kengurulomma bak også. Og den har store sidelommer med god plass til Nalgene flasker. Og store lommer på hoftebelte. 
 

Hoftebeltet er også komfortabel. Men jeg synes skulderremmene er litt stive men satser på at det går seg til. Sekken er ny så kun fått testen på tre korte turer. 
 

Her er det 20 kg med telt og sovepose, vann og og mat samt klatreutstyr oppi sekken. Dette var når jeg kom hjem så det tyter litt ut her 😂 

A9C870AA-CD72-42E5-9812-AFEC7811BDB3.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt begge disse sekkene. Det ene spørsmålet ditt var om 100 literen kom til å bli veldig høy. Jeg synes den større modellen bygger mye mer jevnt over. En liten økning i diameter på sekkerommet gir mye volum. Så min erfaring var at den største ikke ble særlig høyere enn den lille. Er selv oppunder 175.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du liker luksus på tur, så kan kanskje 100l være kjekt, for man må jo ikke pakke den full. Men jeg valgte selv Kajka 85l nettopp fordi jeg ikke vil "overpakke" sekken og ha med for mye utstyr og vekt. Det er vanskelig å holde igjen, når man ser det er mer ledig plass i sekken :P 
Når jeg handlet sekken for noen år siden, så var faktisk 100l billigere enn 85l hos Fjellsport..


En kjekk detalj som er grei å vite er jo at man kan løfte topplokket på 85l (og 100l selvsagt) for å få mer plass, som vist på bildet her:
79398-org.jpg.ashx?w=1200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Kajka100L. jeg er lang, mens synes fortsatt at den blir ganske høy når den pakkes full til sammenlignet med andre storsekker jeg har og har prøvd.
Min samboer er 164 eller noe i den duren, og har brukt den på noen turer. Hun får fint til å justere rygglengden (så vidt det er). Men den blir enormt høy. Hun bruker til daglig en Lowe Alpine cerro torre 60:80. Den blir også ganske høy når hun pakker den full og hever lokket, men ikke nevneverdig høyere enn Kajka100L var uten å løfte lokket. 

Nå klarer jeg ikke å finne noen mål på den sekken du har, men Kajka100L er 90cm i tillegg til at du kan løfte lokket. 
Den største dame versjonen av Kajka er 75L, den er 80cm. Da kan du sammenligne med den sekken du allerede har.

Min er erfaring med sekken er at den er "grunnere" enn mange andre sekker, og derfor noe høyere.  Har også erfart at bæresystemet kan være litt enten eller. dvs. enten så sitter det som gull, eller så passer det overhodet ikke kroppen. Så ta deg en tur å prøv er vel beste tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Kajka 75l og laster den ofte godt "over bæreevne". Personlig synes jeg  ikke hoftebeltet på Kajkaen er velegnet til å bære noe særlig mer enn 25 kg's bør.  Selv ville jeg kikket på Arcteryx Bora, eller sekker fra andre produsenter dersom du tenker å bære  25kg +++. Det skal nevnes at til bør opp mot 20kg, så er jeg veldig fornøyd med Kajkaen min, og har brukt den på mange ukesturer hele året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.