Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Patagonia eller Lofoten x-trem??


TheHamre

Anbefalte innlegg

Hei, 

Trenger utstyrsråd!

Jeg eier per i dag ingen telt. Jeg pleier å dra på en helsport lavo (og ovn.) eller sover i telt som de andre har med. 

Jeg skal gå Amundsen solo over nyttår, og trenger derfor noe mer fornuftig som er lett å sette opp alene, som tåler drittvær. 

Jeg ser xxl selger Helsport Patagonia til ca 8250, og Fjellsport selger Helsport Lofoten x-trem til ca 7950 (med 25% rabatt). 

Hvilken ville dere valgt?

Jeg har en tendens til å tiltrekke lavtrykk hvor enn jeg befinner meg, så ALLE (ski)turene mine ender opp i storm, så jeg trenger et telt som tåler litt. 😣

Er fra vestlandet og går mest på turer i hardangervidda eller i jotunheimen. 

Sjelden mer enn 2 stk i hvert telt. 

Takker for råd,

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

jeg har sett på det teltet på outletten, men ble usikker. Dette er vel ikke et tunneltelt? Hvor lett det er å sette opp i stiv kuling, uten søvn med kalde hender og varmt hode? 

Det er tid/letthet på å sette opp som er pri 1 for øyeblikket. Er redd for å rote for mye hvis været blir gale. Jeg må ha med 40 kg uansett, så vekt blir det nok av. 

Det som jeg liker med tunneltelt er at det ligger helt ferdig opprullet på pulken, med alle stengene i. Bare å rulle det av pulken, og presse inn stengene ned i koppene, noen barduner så vips er du sovnet. 

Det er vel ikke like lett med kuppel? Jeg spør pga jeg har forsøkt å unngå kuppel, så har ikke like mye kjennskap til det. 

Når det gjelder størrelse, så har jeg tenkt 3, for da kan jeg gå på tur/trene før løpet sammen med en til. 

Misforstå meg rett, jeg planlegger også å bruke dette etter Amundsen også, så det er ikke 100% fokus bare på løpet, må tenke litt multi-use. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kun skal kjøpe ett telt og ha mulighet til å være to på vintertur også ville jeg heller sett på Fjellheimen X-trem eller enda bedre Spitsbergen X-trem. Spitsbergen er veldig enkelt å sette opp da alle stenger er like lange. Fordelen med Spitsbergen er to innganger og rette vegger i innertelt.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslag.

Er fjellheimen større/mye større enn Lofoten? 

Jeg har lest en del om den skrå endeveggen i fjellheimen og kort liggeflate som fører til våt sovepose. 

Spitsbergen lå ute til 7500, så har sett en del på den også. Jeg satt med inntrykk at den ble litt for stor, men kanskje ikke? 

Jeg plasserer som nevnt stengene inni kanalene i teltet før turen begynner, slik at det bare er å rulle det ut når jeg slår leir. Da har ikke like stenger så mye å si. Selvsagt greit å ha like deler så det er lettere å reparere å erstatte. 

Jeg tror ikke der er noen butikker i nærheten som har noen av disse inne, så det er vanskelig å se nærmere på de. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, TheHamre skrev:

Takk for forslag.

Er fjellheimen større/mye større enn Lofoten? 

Jeg har lest en del om den skrå endeveggen i fjellheimen og kort liggeflate som fører til våt sovepose. 

Spitsbergen lå ute til 7500, så har sett en del på den også. Jeg satt med inntrykk at den ble litt for stor, men kanskje ikke? 

Jeg plasserer som nevnt stengene inni kanalene i teltet før turen begynner, slik at det bare er å rulle det ut når jeg slår leir. Da har ikke like stenger så mye å si. Selvsagt greit å ha like deler så det er lettere å reparere å erstatte. 

Jeg tror ikke der er noen butikker i nærheten som har noen av disse inne, så det er vanskelig å se nærmere på de. 

 

Fjellheimen i ny utgave har mye romsligere innertelt enn Lofoten. Lofoten skrår veldig og har generelt lavere takhøyde. 
Det blir ikke for stort på vinteren. Jeg hadde helt klart valgt Spitsbergen om ikke du tenker å bruke det KUN til solobruk.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrå vegger og våt sovepose er kun problematisk ved turer som går over flere uker på steder der det ikke finnes tørkemuligheter. Jeg har i alle fall aldri opplevd våt sovepose på grunn av skrå vegger i hverken Nallo eller fjellheimen.

Likevel skulle jeg gjerne ha bytta fjellheimen xtrem I Keron eller Spitsbergen. Stor plass på vinteren er gull og vekt har mindre betydning. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, TheHamre said:

Hei, 

Trenger utstyrsråd!

Jeg eier per i dag ingen telt. Jeg pleier å dra på en helsport lavo (og ovn.) eller sover i telt som de andre har med. 

Jeg skal gå Amundsen solo over nyttår, og trenger derfor noe mer fornuftig som er lett å sette opp alene, som tåler drittvær. 

Jeg ser xxl selger Helsport Patagonia til ca 8250, og Fjellsport selger Helsport Lofoten x-trem til ca 7950 (med 25% rabatt). 

Hvilken ville dere valgt?

Jeg har en tendens til å tiltrekke lavtrykk hvor enn jeg befinner meg, så ALLE (ski)turene mine ender opp i storm, så jeg trenger et telt som tåler litt. 😣

Er fra vestlandet og går mest på turer i hardangervidda eller i jotunheimen. 

Sjelden mer enn 2 stk i hvert telt. 

Takker for råd,

 

 

 

hei, om du først skal bruke så mye penger på et telt, så ville jeg godt for et Hilleberg telt. Enten Keron GT version eller ett Tarra. Om du er mye ute i dårlig vær, så er vel hilleberg tarra det beste man kan få av telt.  

 

Endret av HviteVarde
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med skrå innerrvegg og våt sovepose avhenger vel av flere ting. Mine erfaringer er ihvertfall følgende. 

  • Lettere å spenne opp telt stramt på vinteren når man kan planere underlaget bra enn med ujevnt underlag på barmark som gjør at man ikke får spent ut skikkelig.
  • For oss som ikke er av den lange type brukere så er det ikke så stort problem
  • Telt med stor lengde på innertelt har mer rom ift bakvegg en en del andre, f.eks. Helsport Svalbard High 3 (240 cm lengde), Patagonia (235 cm lengde)
    • (Lofoten har 220 cm lengde på innertelt, og Fjellheimen 225 cm. Med skrå bakvegg. OG f.eks Nammatj og Nallo fra Hilleberg har også 220 cm lengde på innertelt.)

Jeg hadde et Helsport Svalbard High 3 som, jeg innimellom angrer på at jeg solgte. Syntes det var knall både solo og for 2 pers på vinteren.

Endret av Terka
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter @Terka Jeg har både Svalbard og Patagonia etter to gode kjøp. Sliter voldsomt med hva jeg skal sitte igjen med, men begge teltene har fin liggelengde for min del (190 cm). Det som taler for ift Patagonia er hvor lett det er å sette opp, mens Svalbard er et palass for soloturer👏.

Egentlig tror jeg du blir fornøyd med de meste av alternativene her. Men skulle jeg styrt etter eventuelle værforhold, så ville jeg iallfall valgt tunnel fremfor Svalbard. Lykke til med valget😊

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vekten og pakkvolumet ikke er viktig, og dere skal være to i teltet, ville jeg sløyfet telt som Lofoten med lavere stenger i endene pga. romfølelse og komfort innvendig.

Skal du bare bruke det alene får du en del ekstra vindstabilitet og litt enklere oppsett i vind ved å velge modeller som er lavere i endene, og nok plass. Jeg har erfaringer fra Fjellreven Abisko Shape 3 som tilsier at slike telt med lavere ender står som en bunkers i vind og snø. Det går fint med to voksne, men blir ikke god boltreplass.

Vinterstid foretrekker jeg ett stort fortelt, to små eller ett lite synes jeg ikke er like praktisk. Men jeg vet andre er uenige.

Skrånende fotende synes jeg ikke er problematisk, men jeg synes det gir ekstra romfølelse om endestangen også er lang, og har derfor gått over til Abisko Endurance fra Abisko Shape.

Tunelltelt er mye enklere å sette opp i sterk vind sammenlignet med kuppelteltene jeg har brukt.

Det er vel avveiinger.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med det du sier Marius, så valget faller nok på det billigste tunnelteltet jeg finner i dag. Ser ut som det er spitsbergen eller patagonia. 

Patagonia er nok best til solo/amundsen, mens spitsbergen er nok best til generell tur hvor jeg skal være mer enn 3 timer i teltet. 

Jeg må lage en liste over alle forslagene og la excel velge for meg med Rand funksjon. Hehe.

 

 

 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.