Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av kjørestrikk/magebelte for skitur


ost

Anbefalte innlegg

Hei

Bikkja har rukket å passere ett år, skisesongen er over oss, og da må man jo ut!

MEN - den derre kosebikkja mi har lagt på seg adskillig mere muskler enn hva vi noen gang hadde sett for oss, så tanken om at han skal få trekke en unge (på ski) mens jeg løper ved siden av er foreløpig satt på vent. Dvs- jeg må finne en løsning som både gir meg/ungen nok avstand mellom person, skitupp og hund, og også en eller annen form for hurtig avkobling dersom noe skulle skje.

Så hva bruker folk, og hva anbefaler dere? 

Jeg har kjøpt inn non-stop freemotion trekksele, men mangler magebeltet og bindeleddet mellom meg og hunden. 

Jeg er primært på dagstur i skog/oppkjørte løyper, og bikkja er en blanding, en såkalt labradoodle, puddel og jaktlabrador. Glad i tur, men ikke veldig veldressert, og vinterens mål er å prøve å få til en eller annen form for aksept mellom meg og han når det gjelder skitur, turglede og fokus på løypa og ikke alle andre fristelser. 

1909480564_20191109_0827071.thumb.jpg.e3cce49c8ffca6666a1c115acfaffdb3.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har nytta ein eller annan variant av kjørebelte frå Man Mat og Non Stop, med karabinere, evt panikkrok dersom du har ei bikkje det ikkje er krise å miste. Eg brukar karabinere, då det er krise å miste den type bikkjer eg er på tur med. 

Likar best den strekkavlasta lina frå Man Mat. Den er passe stretchy, forsvinn ikkje for mykje kraft, og passe lang. 

Alternativt lag sjøl. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ille glad i mitt baggen kjørebelte, den har en super enkel hurtigløser, + at den er veldig behagelig om man har en sterk hund mtp den har strikk rundt hele beltet. Og av strikkobbel så bruker jeg mr sitt, god strikk, mitt trekkmonster har ikke ødelagt den enda (ho har et stort forbruk på strikker), og det geniale med kobbelet er atter du kan variere lengden på kobbelet ganske enkelt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å snørekjøre på ski blir jo stort sett det samme som å løpe i skogen og fjellet med hunden. 
En ting som er veldig viktig ved snørekjøring med hund er jo god kontroll over hunden. Kommandoer som høyre, venstre og stopp er ting som bør sitte. Skikkelig innkalling er jo og selvsagt en stor fordel.

Med hunden jeg har nå er jeg ingen problemer med å slippe den og la den løpe fritt på tur ned og farten blir for stor. Jeg ferdes stort sett på plasser hvor det er minimalt med med andre folk og hunder men folk og dyr kan jo dukke opp over alt.

Jeg har snørekjørt mange år med Alaskan Malamute, Siberian Husky og Grønlandshunder, med noe dårligere kontroll en hunden jeg har idag, men jeg har aldri følt behov for denne hurtigutløseren.

Tanken er å bruke denne ved eventuelle fall? Rakker man å bruke den?
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Foto viser vel ikke trekkselen? Jeg ville gå for en nomesele og etter min mening passer Non-stop ikke så bra på en så kraftig hund. De passer bedre på smale settere. Jeg bruker selv Troll nomeseler på mine 2 huskyer. Hunden vil jo bli en del kraftigere med alderen. Den er stadig unghund. 

Jeg fremstiller selv kjørestrikk, fordi standard ikke er sterke nok i strikken for 2 huskyer. Uansett blir det rykk og nap.

Som @Ignifer sir så er det viktig å innlære høyre/venstre, stopp, holde høyre/-venstre ved passering i løype og sti (tenk på sykkel senere!). Og så langsom da på utforkjøringer.  Også til almen dirigering av hunden på tur. Huskyene kan faktisk disse ting, og jeg imponerer stadig forbipasserende ved å dirigere dem utenom hindringer. Nyttig også på fjellet rundt om viekratt steinur. Akkurat langsom går det litt dårligere med. De vet så utmerket hva det er, men det fungere bare noen sekunder.

Jeg har brukt skjøtekrok med en liten stropp  https://www.biltema.no/batutstyr/battilbehor/skjotekrok/ som panikk-utløser, men den kan utløse ved en feil, når man kommer bort i stroppen. Så nå bruker jeg "danske-bremsen" viss farten blir for stor. Løse huskyer forsvinner etter andre hunder og jager alt fra mus til elg. Så de er fast forankret til meg - eller noe annet.

Baggen beltet ser fornuftig ut, men jeg har aldri prøvd det. Umiddelbart ville jeg foretrekke et belte med hanefot foran, så beltet ikke snur sig ved sidetrekk. Jeg bruker hjemmegjort belte som er beskrevet tidligere.

Elgen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, elgen skrev:

Huskyene kan faktisk disse ting, og jeg imponerer stadig forbipasserende ved å dirigere dem utenom hindringer. Nyttig også på fjellet rundt om viekratt steinur. Akkurat langsom går det litt dårligere med. De vet så utmerket hva det er, men det fungere bare noen sekunder.

Høres kjent ut 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god respons. Baggen må jeg se mer på, den så god ut. 

@elgen nei, bildet viser bare bikkja, selen han har på seg er en sele jeg bruker ved tur i nabolaget, liker bedre sele enn kun halsbånd. 

Innlæring av retning er jeg i gang med. På løpeturer aksepterer han "Gå bak" når vi løper nedoverbakke, og "høyre" har han av og til. "Rolig" gjør ham langsommere, men flere løpskommandoer har vi ikke enda. 

Jeg har ingen erfaring med seler fra før, dette er min første hund etter den vi hadde da jeg selv var barn. Non-stop ble kjøpt ettersom det var den jeg fikk i lokalbutikken. Sitter greit, kan ikke se gnagsår enda. Selve selen er litt stiv, usikker på hvordan det blir fremover. 

Har ingen planer om å bruke ham foran pulk, men kløv skal han få når han har blitt større (er vel anbefalt å vente til de er to år). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ost skrev:

øpeturer aksepterer han "Gå bak" når vi løper nedoverbakke, og "høyre" har han av og til. "Rolig" gjør ham langsommere, men flere løpskommandoer har vi ikke enda. 

Eg har ikkje ein mannsalder med erfaring, men litt. Så framt bikkja har ein framoverdriv så har eg opplevd det som grei skuring å lære høgre, venstre og steady/forbi eller kva enn slags ord du vil bruke for passering eller rett fram. 

Høgre, venstre, steady, stå, nei, ok (som i ok no kan du gå, eller ok over bekken osv) og gå bak er for meg alt eg treng, både til kvardag og tur. Då har eg både start, brems og styring, samt forsvarleg i bratt lende/ur :)

Rolig skulle eg gjerne nytta men får lite gehør. Gå bak varierar også kor greit det funkar på bikkjer som helst vil trekke, men nitidig arbeid langs grøftekanten, med orange brøytestikke som anviser og go'bit i ei hand der bak har fått det til å henge måteleg på greip, i alle fall med eit par 🤣 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Tessatroll skrev:

Så framt bikkja har ein framoverdriv .....

 

 

Her er nok litt av problemet/utfordringen. Bikkja er glad i å løpe, men alle forståsegpåere jeg møter ser på hunden min og sier at "han der kan jeg glemme å løpe med, han er jo en snuser". Så langt er erfaringen den at jeg må la han snuse seg ferdig de to-tre første kilometrene, deretter kan vi løpe. Ja, han er helt klart en snusehund, snuten ned og halen opp er ofte gjennomgangstema på tur, men han har godt driv fremover også, bare ikke like mye som en ren trekkhund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, ost skrev:

Her er nok litt av problemet/utfordringen. Bikkja er glad i å løpe, men alle forståsegpåere jeg møter ser på hunden min og sier at "han der kan jeg glemme å løpe med, han er jo en snuser". Så langt er erfaringen den at jeg må la han snuse seg ferdig de to-tre første kilometrene, deretter kan vi løpe. Ja, han er helt klart en snusehund, snuten ned og halen opp er ofte gjennomgangstema på tur, men han har godt driv fremover også, bare ikke like mye som en ren trekkhund. 

Forstår. Plar innimellom trimme Airdale Terrieren til ei venninne i småbarnsfase, då fortrinnsvis på løpetur. 

Samme snuseopplegg med han :) så han vekslar mellom å vere trekkhund og slepehund 🤣 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt går med litt kommunikasjon 👍 jeg har bare snørekjørt med en bc som er vant å gjete hester og folk. I starten skulle han samle flokken om vi var flere på tur. Det gikk sånn passe bra 😂 men nå går han som en kule (bare han slipper å dra for mye i oppoverbakke for det mener han vi kan fikse sjæl). Utrolig moro for alle parter 😀 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Innlæring av de ulike kommandoer pleier å gå veldig greit, selv for huskyer. Spørmålet med dem er i hvilket omfang og når de utfører ordren. Mange andre raser kan ha større "umiddelbar lydighet" (eier-orientering). Mine hunder har lært H/V ved å si det aktuelle i alle veikryss, skryte av dem, i løpet av ca. 1 mdr. 

Jeg hadde hannen fra valp og den kan "gå-bak". MEN når kommandert bak ved utforkjøringer på ski protesterte den høylytt og spratt opp og ned - helt tydelig "nei, jeg vil ikke"  reaksjon. Småbarns foreldre vil gjenkjenne reaksjonen umiddelbart. Det var et ganske morsomt sirkus - men han gjorde det jo. MEN ofte med hodet tytende ut mellom mine beina. Ikke så veldig sikkert.

Så kom tispen til som 2-åring fra et hundespann. Hun har ikke lært "gå bak", men gjør stort sett som lederhunden. Men det er et tveegget sværd, for best som de er bak forsvinner de rundt om feil vei, så man ikke alene blir dratt frem, men også rotert en omgang. Derfor er jeg gått helt over til "danske bremsen" ved uforutsette hendelser i utforkjøringer. Ved hytten er det en liten krapp utforkjøring i en harefullt skog. Det kan skje mye rart der.

Din Hund er jo stadig en urolig ten-åring, men når den blir roligere og kommandoene sitter bra kan du få mye glede av å sykle med den foran sykkelen så den trekker. (neste sommer?) Altså trekksnoren festet til saddelpinden eller evt. til styrrøret. Best balansekontroll på saddelpinden etter min mening. Det er som regel fint med barn og hund sammen, men din hund har en sådan størrelse, at den kan velte selv en tenåring over ende, så man skal være forsiktig med å la dem gå tur med hunden alene. Det kan komme andre aggressive hunder. Hva med å la han trekke en unge på sparkstøtting, hvor du selv styrer og har kontroll? Du får plastski til å sette på spark - merkelig nok i "Sommerbutikken". Funker helt fint!

Snusing kan det bli en del av akkurat på starten av turen - særlig på store utfartsteder med mye (hunde)duft. Det pleier å gå sig til. 

Jeg overvar et salg av trekksele til en feit Rottweilerblanding i den lokale hundebutikk: utvalg: bare non-stopp. Den sat som en dressjakke IKKE skal sitte på en gentleman eller et skjørt IKKE skal sitte på en dame. Jeg blandet meg dog ikke i salget. Trekkpunktet skal sitte ved hale roten på hunden, når man drar lett i ringen i selen. Og så noenlunde glatt inntil kroppen. Selen blir mykere etterhvert, men non stop er litt stivere enn noen andre. Det fulgte en Non-stop sele med tispen, men den røk i et sprang etter en storfugl i grøften - jeg rakk akkurat å hoppe av sykkelen.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye "morsomt" som kan skje når hunder går bak. Jeg har løpt forsiktig i sommer med bikkja, hatt en relativt kort strikk jeg fant på europris rundt livet mitt og til han. På vei ned en bratt sti der hunden lydig løp bak meg, opplevde jeg en skikkelig bråstopp. Midt på stien stod det et enslig tre, jeg valgte ene siden og bikkja hadde valgt den andre.... Hadde "litt" vondt i magen etterpå. 

Det er riktig at jeg må være forsiktig med å la ungene gå tur med hunden. Nå ligger vekten et sted mellom 30 og 35 kg, og jenta på 10 veier like mye. Jeg håpte innledningsvis at hun allerede nå kunne ta med ham ut, men etterhvert som hunden har vokst seg større enn både jeg og kona forventet (sånn er det å ha blandingshund), har jeg bare lagt fra meg den tanken. Ikke snakk om at jenta klarer å holde igjen hunden når han drar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er minimal, men vil bare dele et lite tips om man ønsker en line med utløser. Fest en utløsersjakkel i beltet, og heng en litt tykk 10 cm snor i ringen (en som er lett å få tak i med votter). Ved et lite trekk i ringen løser den ut, og hunden er fri. Da trenger man ikke kjøpe en spesialline. Man kan også velge å ha en lenger line fra ringen som man kan ha i handa, slik at det blir enda enklere å løse ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

@lompa viser til presis samme skjøtekrok som jeg. Nettopp med en utløsersnor i er det mulighet for at snoren kommer bort i et eller annet og utløser. Kjører man jevnt med en strikkeline kommer den av og til i pendel-selvsving og utløser snoren hekter sig i noe. Det er hendt for meg et par ganger. Har man hund som kommer på innkalling er det ikke noe stort problem, men er det 2 huskyer, som forsvinner er det en annen sak. Derfor har jeg sluttet å bruke sådan skjøtekrok utløser. Det finnes også panikk kroker til stallbruk, men de er ganske store, tunge og klossete.

Huskyene sprengte en gang en gammel kjøreline og forsvant i full fart frem i løypen. Lederhunden så sig dog litt tilbake - etter ca et kvarter fik den åpenbart dårlig samvittighet og fik den andre med tilbake.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poengene dine og kan ikke argumentere mot dette, men det å ha en panikkutløser kan allikevel være lurt. En bekjent skadet seg skikkelig da huskyen plutselig skar rett ut og fulgte en elg og hun ikke hadde sjanse til å holde igjen eller komme seg løs. Om hun hadde klart å løse ut sjakkelen i den situasjonen er umulig å si, men da hadde hun i alle fall hatt muligheten.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ost skrev:

@Terka den der var spennende. Hvordan virker den?

Jeg har ikke denne selv, men hvis den fungerer som de jeg kjenner til så skyver du håndtaket til høyre på bildet over innover leash'en, da vil løkka ytterst til høyre løse ut. Enkel å koble sammen til bruk etterpå. Disse tåler kraften av en kite som løfter brukeren til til værs, så jeg vil anta at de tåler trekket fra hunder også.

20191209_172627.jpg.ff5776336ca9fae73f63bdb8a65aa86c.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Heste panikkutløseren var den jeg tenkte på som "stallutløser". De finnes i "sauestørrelse" til oksestørrelse". Jeg har sett på dem på det lokale andelskjøp og avskrevet også de minste som for tunge til å ha dinglende foran. 

@Terkas kiteutløser ser interessant  ut.

Elg eller annet jaktbart på tvers sideveis er meget dårligt både på sykkel og ski - litt mer håndterbart på slede. Jeg tviler på at @Lompas bekjent hadde rukket noen utløser med mindre man har den i hånden hele tiden. Det er jo vanskelig med skistaver eller hendene på sykkelstyret. Går det "bare" for fort i en utfor kjøring, mener jeg stadig at det er en mulighet å legge sig kontrollert ned i den forhåpentlig myke snø. Sykkel er enklere å bremse.

Dette bare for å gjøre det klart for @Ost mfl. at snørekjøring (og sykling) med hund innebærer en viss risiko. Elginnen splittet kneskålen under sykling med den eller fornuftige lederhund, men først kom en sau på tvers - det gikk OK men umiddelbart en hare - så var det gjort. Jeg sykler med albue- og knebeskytter til grov stisykling/downhill. Og hjem da. Trynet sist i sommer, da rypemutter med kyllinger spratt omkring rett sideveis. MEN jeg leser den jaktivrige tispe såpass bra at jeg rakk å bremse nesten helt. Så en må være 200 % konsentrert på hundene. Snur de ørerne og deretter hodet mot et eller annet er det faresignal. Den store leder og lysende stjerne Fenris gjør en stor innsats for å holde tispen på rett kjøl, men hun veier altså 28 kg mot hans ca. 25, så han blir ofte rykket med ned i grøften. 

Elgen

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2019 den 12.22, ost skrev:

Hei

Bikkja har rukket å passere ett år, skisesongen er over oss, og da må man jo ut!

MEN - den derre kosebikkja mi har lagt på seg adskillig mere muskler enn hva vi noen gang hadde sett for oss, så tanken om at han skal få trekke en unge (på ski) mens jeg løper ved siden av er foreløpig satt på vent. Dvs- jeg må finne en løsning som både gir meg/ungen nok avstand mellom person, skitupp og hund, og også en eller annen form for hurtig avkobling dersom noe skulle skje.

Så hva bruker folk, og hva anbefaler dere? 

Jeg har kjøpt inn non-stop freemotion trekksele, men mangler magebeltet og bindeleddet mellom meg og hunden. 

Jeg er primært på dagstur i skog/oppkjørte løyper, og bikkja er en blanding, en såkalt labradoodle, puddel og jaktlabrador. Glad i tur, men ikke veldig veldressert, og vinterens mål er å prøve å få til en eller annen form for aksept mellom meg og han når det gjelder skitur, turglede og fokus på løypa og ikke alle andre fristelser. 

1909480564_20191109_0827071.thumb.jpg.e3cce49c8ffca6666a1c115acfaffdb3.jpg

 

På ski bruer jeg klatresele fra Petzl. Ikke prøvd noen spesifikke hundebelter som føles bedre enn den. Jeg bruker ikke kjørestrikk, men line. 6 mm hulflettet tau, samme baklina som jeg bruker på sprintsleden. 2,5 meter så har du litt å gå på. Ene ( har to alaska husky ) hunden min hater å gå med strikk og trekker ujevnt og dårlig med det, men trekker som en drøm med line. Er vel ingen fasit ang. line og strikk :-)  Husk ski uten stålkant, så slipper du å kutte av beina på bikkja.

Hurtig avkobling, som du nevner, høres ut som en dårig idé i mine ører. Å slippe bikkja løs, i løype hvor det kanskje er andre folk ( som sansynligvis ikke er veldig fornøyd med ei løs bikkje i full fart ), mens bikkja er på "jobb", kan fort bli kaos. Og du kan få en lang skitur for å finne igjen bikkja, hvis du finner den igjen i det heletatt... Og vil du i det heletatt rekke / klare å løse ut den når noe skjer fort, og du har staver og greier å holde styr på? Start heller rolig i relativt flate løyper, så tenker jeg det kommer til å gå som en drøm i løpet av et kort tid! Lykke til, og god tur :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.