Gå til innhold
  • Bli medlem

Transportutenfor forvatlningsområde 10 Svalbard


Anbefalte innlegg

Vi er 4 gutter som planlegger å gå Spitsbergen på tvers fra Agardhbukten til Isfjord radio. Prisen hos de kommersielle reiseselskapene er for stive for oss og vi ønsker å gjøre det på egenhånd. Har noen erfaringer med transport rundt på Svalbard som de vil dele? Tenker da på muligheten for å bestille dette uten at det inngår i en egen pakke og gjerne prisen man kan forvente at slikt koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å bestille uttransport/henting utan å kjøpe en pakke er mogleg med fleire av dei kommersielle aktørane. 

Pris har eg inga aning om, men ser føre meg at det fort kostar nokre kroner Scooterane skal no tilbake au, etter at de har blitt sett av :)

Litt alt etter kva tid de skal på tur på året, kan det vere ei moglegheit å ta båt attende frå Isfjord radio (evt Grønfjorden, med pickup Kokerineset eller området festningsodden?). Truleg rimeligare. Om de kan det slepp de unna med scooter i berre eine enden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare å ta kontakt med potensielle aktører.

Noen eksempler:

Better Moments, Henningsen Transport & Guiding, Svalbard Adventures, Hurtigruten, Poli Arctici, Arctic Adventures, Spitzbergen Adventures, Basecamp Explorer, Svalbard Explorer osv..

Det er mange å velge i, Henningsen har beltevogn som kan være mulig å gjøre transporten med og mulig det kan bli omtrent like rimelig samt mye mer komfortabelt?

Vedr. båt fra Isfjord radio er nok det aktuelt kun i sommerhalvåret (fra ca midt i mai vil jeg tro), Henningsen er en av aktørene som kan være aktuell også der i tillegg til Basecamp Explorer som driver tilbudet på Isfjord Radio. Så sent på sesongen kan det være ganske tunge og kjipe forhold en del steder avhengig av hvor tidlig vinteren slipper.

For deres egen sikkerhet og for seriøsiteten i bransjen, bruk en aktør som er medlem av Visit Svalbard. Medlemmene finner du her: https://www.visitsvalbard.com/informasjon-for-besokende/aktivitetsleverandorer

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fekk god og utfyllende info over her. 

Eg kan dog ikkje la vere å innvende at medlemskap i destinasjonsselskap ikkje er synonymt med særiøsitet i bransjen og kvalitet. Det er heller ikkje slik at dei som står utanfor er dårlige. 

Det er vel etterkvart ein del særiøse aktørar som trekker seg UT av destinasjonsselskap ymse stader, av ymse årsaker. 

For seilingsplan kan du sjekke dei ulike båtane, som til dømes Polargirl. Men kennethj over her har eit poeng ift at båtsesongen startar når vintersesong er på hell, spes ute ved vestkysten. 

Dog har det vel vore slik at enkelte har starta å gå tidlegare og tidlegare pga mindre fjordis. Dette er dog eit usikkert kort. Eg har brukt båt til og frå skitur mid-Mai, men då innover fjorden og ikkje utover, til heilt andre snøforhold, så det er ikkje samanliknbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Tessatroll said:

Du fekk god og utfyllende info over her. 

Eg kan dog ikkje la vere å innvende at medlemskap i destinasjonsselskap ikkje er synonymt med særiøsitet i bransjen og kvalitet. Det er heller ikkje slik at dei som står utanfor er dårlige. 

Det er vel etterkvart ein del særiøse aktørar som trekker seg UT av destinasjonsselskap ymse stader, av ymse årsaker. 

Jeg har ikke nevneverdig kjennskap til destinasjonsselskapene andre steder og gidder ikke sette meg inn i det heller. Dog kjenner jeg reiselivet lokalt på Svalbard relativt godt og vet ikke om en eneste seriøs aktør som ikke er med i destinasjonsselskapet.. At de er med i destinasjonsselskapet betyr ikke nødvendigvis at de er seriøse men samtidig er det ganske ferske tilfeller av at medlemmer har blitt ekskludert pga manglende seriøsitet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, kennethj skrev:

Jeg har ikke nevneverdig kjennskap til destinasjonsselskapene andre steder og gidder ikke sette meg inn i det heller. Dog kjenner jeg reiselivet lokalt på Svalbard relativt godt og vet ikke om en eneste seriøs aktør som ikke er med i destinasjonsselskapet.. At de er med i destinasjonsselskapet betyr ikke nødvendigvis at de er seriøse men samtidig er det ganske ferske tilfeller av at medlemmer har blitt ekskludert pga manglende seriøsitet..

Så bra :) dette kunne me nok diskutert mykje, men då dreg me det endå lenger OT. Det var ikkje meininga mi å gjere tråden til ein diskusjon om reiseliv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2019 den 13.34, kennethj skrev:

Her er det bare å ta kontakt med potensielle aktører.

Noen eksempler:

Better Moments, Henningsen Transport & Guiding, Svalbard Adventures, Hurtigruten, Poli Arctici, Arctic Adventures, Spitzbergen Adventures, Basecamp Explorer, Svalbard Explorer osv..

Det er mange å velge i, Henningsen har beltevogn som kan være mulig å gjøre transporten med og mulig det kan bli omtrent like rimelig samt mye mer komfortabelt?

Vedr. båt fra Isfjord radio er nok det aktuelt kun i sommerhalvåret (fra ca midt i mai vil jeg tro), Henningsen er en av aktørene som kan være aktuell også der i tillegg til Basecamp Explorer som driver tilbudet på Isfjord Radio. Så sent på sesongen kan det være ganske tunge og kjipe forhold en del steder avhengig av hvor tidlig vinteren slipper.

For deres egen sikkerhet og for seriøsiteten i bransjen, bruk en aktør som er medlem av Visit Svalbard. Medlemmene finner du her: https://www.visitsvalbard.com/informasjon-for-besokende/aktivitetsleverandorer

 

Har du tilfeldigvis noen tips til alternative turer hvor man slipper å transporteres slike distanser? Det ser ut til å koste veldig mye uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Cornelius Hjort said:

Har du tilfeldigvis noen tips til alternative turer hvor man slipper å transporteres slike distanser? Det ser ut til å koste veldig mye uansett.

Hvor vil dere gå, hva slags terreng?

Dere kan få mange fine turer med utgangspunkt i Longyearbyen også, man MÅ ikke langt unna for å å det fint. Det går hundrevis av skiløpere i Adventdalen hver vinter, mange går også over Longyearpasset den ene eller andre veien. Som nevnt andre steder på forumet er det lurt å prøve seg på haik opp Fardalsbakken hvis man kommer Fardalen og skal til Longyearbyen, den bakken er til tider heftig og passer best for scooter.

Sjekk https://toposvalbard.npolar.no for et godt kart.

Hvis dere tar utgangspunkt i Longyearbyen er det jo omtrent samme distanse å gå til Isfjord radio og tilbake, dere kan gjøre denne turen helt uten å gå i egne spor på noe tidspunkt om dere vil det og forholdene er gode. Mellom Colesdalen og Barentsburg går det an å gå langs kysten hvis forholdene ligger til rette for det (hvis elvene fryser godt og snøen legger seg langs kysten)

Det går jo også an å gjøre det slik at man blir fraktet ut et sted og går tilbake til Longyearbyen, jeg vet det er en del som gjør akkurat det.. Eller å gå ut og avtale at man blir hentet på avtalt sted til avtalt tid.. (Dog må man forvente at vær kan ødelegge for begge parter slik at man får noen dager ekstra)

Bare så det er klart, mine turer går helst på scooter. jeg liker å kunne tilbakelegge lengre distanser på kortere tid og overnatter helst i hytter rundt om på øya..

Endret av kennethj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.