Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Har en Norrøna Recon 125.

Den begynne bli nåke slitt å eg ønske en mindre sekk.

Ser for meg 75-90 liter. 75 kan muligens bli litt liten med packraften, utenom det er 75 perfekt.

Eg velge komfort i utstyr fremfor gram å volum, tar det tyngste i min sekk og det letteste i sekken til dama.

Eg e veldig opptatt av slitestyrke i det eg har. Recon sekken e ca 8-9 år å den held enda men volumet blir altid utnytta 😅

Kjøpte en Lundhags Gnaur 75 da den skulle være slitesterk og ja håndtaket forsterket men d røyk på tur nr 2. Utenom det, en fin sekk men den ryk ut døra pga manglende kvalitet.

Slitestyrke, bærekomfort og funksjon. 15-25kg i last alt etter turen.

Vil ha øks, silkysaw, fiskestang, paddleårer på utsiden. So helst gode festemuligheter på sidene.

Ikkje et must men ser det som ekstremt positivt om det også er feste for pulkdrag på hoftebelte.

Vurdere Osprey Xenith i 75 eller 88. Andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har både Recon og Xenith 88. 
Begge er veldig gode sekker. Sparer en del vekt på Xenith .
Dette kommer litt an på hvor tung sekk du normalt bærer. Jeg synes Xentih er fin til rundt 20 kilo. BLir det mer tar jeg Recon. Mest 2 grunner til det. Recon er en stivere sekk og sitter bedre mot rygg og har roterende hoftebelte så blir mindre stiv i hoftene når det er tung last.
Xenith har ikke pulkdrag så vidt jeg husker.  Så mener jeg at den ikke har snølås til hovedrom, men ikke sikker på om jeg husker riktig. Ikke noe jeg har savnet uansett så lenge den brukes med topplokket på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerte Gregory Baltoro litt nærmere å falt veldig for den ja 😊 føler meg ikke helt ferdig me søken etter ny sekk men den såg absolutt ikkje feil ut 😊 

Ikkje et must me snølås på toppen, men korleis e d da når man har fullstappa sekk? Kanske litt meir ordrett en overlasta sekk mtp volum 😅

Takker for innspill! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig en del turer med Xentih nå, og er godt fornøyd. 
fungerer veldig bra på tur, gode løsninger både utvendig og Innvendig. 
Har overfyldt den ganske bra med både ved og vannflasker for trening, og den takler det veldig bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både gregory og osprey er tynnere i stoffet og har spinklere spenner enn norrøna dekkene. Har alle tre og rangerer i følgende rekke etter slitestyrke: norrøna, gregory og osprey. Osprey en virker svært tynn i stoffet og veier minst. Baltoro pro virker tykkere i stoffet en denali sekken jeg har fra samme leverandør. Kun norrøna jeg sender som flybaggasje uten ekstra innpakning. Et kompromiss mellom vekt og styrke. Behovet er nok det som bør bestemme. På supertilbud får du alle tre sekkene for det samme du betalte for en tidligere. Da kan man teste og leke litt. Rygglengde er noe du må være obs på. Norrøna kan du regulere mens de to andre er fast. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjällräven sin Kajka sekk må vel kunne være et alternativ her? Er flere størrelser der. Min opplevelse var i hvert fall at den virket veldig slitesterk, og likte løsningene på den. Troooor ikke den har pulk-fester om jeg husker riktig, men utenom det var den kjempegod. Baltoror og Xenith er også gode alternativer. Prøvd førstnevnte, og bare Atmos AG65 (i den størrelsen) fra Osprey. Likte dog begge to veldig bra av forskjellige grunner. Men kan også se at Gregory sine har hakket mer slitestyrke, men om det stemmer eller ei tør jeg ikke si 100%. Klättermusen har sekker med pulkfester, men der snakker man helt andre løsninger på utstyrs sortering osv på/i sekken, dvs de har som regel ikke særlig lommer i det hele tatt, men det er smak og behag. :) Festemuligheter og kvalitet derimot, det har de.

Siden sommeren har jeg hatt med meg Lowe Alpine sin 2019 modell av Cerro Torre som er 65:85 liter. Foreløpig utrolig fornøyd med sekken og dens løsninger. :) Kan foreløpig ikke si noe om sekkens levetid etter bare et ørlite halvår, men så langt så bra! Lykke til med jakten, og god tur! :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, sofasliter skrev:

Baltoro Pro er 95L, og den har kraftigere stoff enn mindre sekkene.

Jeg måtte reklamere på en baltor 85(?) etter 20 bruksdøgn, slitasje i stoffet slik at plastikken i magebeltet gnagde rett på noen reimer, fikk pengene tilbake og kjøpte meg annen sekk. Så skal man bruke sekken mer enn til besseggen hvert skuddår, så ville jeg gått for Pro eller annen sekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det mulig at den faller utenfor dine definisjoner, men Arc'teryx Altra har imponert meg med sin slitestyrke. Har minst 100 turdøgn med den og den virker fremdeles ikke slitt. 

Sekken er lett med relativt tynt stoff og kan nærmest virke litt spinkel, men som sagt; kvaliteten virker å være god. Den kan dog føles litt tung på skuldrene ved 25kg, delvis fordi spenna på hoftebeltet glir litt. 

PS: Min Altra er 65+10l, vet ikke om den kommer i større størrelser. 

Støtter ellers at Fjällräven Kajka virker dønn solid men har kun ca 20 turdøgn med denne foreløpig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, klatreminus skrev:

Både Baltoro og Xenith har regulerbar rygg, men innenfor gitte intervaller. 

Xenith fåes i tillegg i 2 forskjellige rygglengder i Medium eller Large (der begge kan justeres endel).
Om man må ha en sekk som tåler like mye juling som en Norrøna Recon pack så bør man vel styre unna
ryggsekker som veier halvparten av Recon. Ett sted må de ta vekta fra og det går selvfølgelig utover slitestyrken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Endte opp med en ny bergans trollhetta 95 🤣 da veit eg ka eg går til. Ikkje den beste sekken på markedet kansje eller kansje en glemt sekk i alt prat om sekk? Den har i værtfall tilnærma d eg er ute etter. Har ikkje samme styrken som norrøna recon men den har resten eg verdsette til mitt bruk. So får vi sjå om den held i like mange år som den første trollhetta eg hadde 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, latitude skrev:

Hei Steven,

jeg ser litt på sekker selv ( ikke ett akutt behov men .....) du vil ikke savne de store sidelommene i den nye sekken?

latitude

Tenkte litt på det, husker eg skaffa meg sidelommer til den gammle trollhetta. Usikker på om bergans fortsatt har slike sidelommer men meina på dei gammle tredde man bere utenpå sidereimene.

Men eg ser ikkje behovet for enda meir volum. Ser heller d positive med å ha øks, silkysaw, fiskestang, packraft åre so lett å løst tilgjengelig som mulig. 

Treng eg meir volum blir d norrøna recon sekken uten tvil. Den gammle sliteren har ingen konkurranse i mine øyne fra 100l og oppover. Men ska man ikkje bære med seg ekstrem vekt so klare man seg med løsningen på trollhetta. Den er også bedre om man ikkje ska ha så mykje i sekken. Den sitt meir behagelig med lav vekt og volum også.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.