Gå til innhold
sarawm

Ski for en som er glad i gå tur i fjellet om sommeren

Anbefalte innlegg

Heihei! Jeg er en jente som de siste årene har fått mye glede og livslyst fra å gå på tur i skog og fjell om vår/sommer/høst = ikke snøsesong. I fjor falt jeg også ganske for langrenn. Så vurderer å gå lenger i 2020 og begynne å utforske mer hva friluftslivet kan by på om vinteren.. Det jeg vurderer er enten fjellski eller randoski (med mindre noen kan overbevise meg om noe annet). Fjellski virker lettere å finne billig brukt, fant ikke noe særlig marked for det på rando. Fjellski virker litt mer trygt, men begrenser turer mer til flate, mens rando kanskje virker litt mer gøy? 

Tenker å søke jobb på en turisthytte til vinteren, og har siktet meg inn på at jeg håper det enten blir Gjendesheim, Leirvassbu, Turtagrø, geitrygghytta eller bjørnhollia (ja, mange kandidater...)... Så blir jo mulighet for å øve en del satser jeg på.

Bare lurer på om noen har noen erfaringer/råd til en som ikke har så mange å diskutere dette valget med?

Kan nevne at jeg er interessert i ski for å komme meg ut på tur; både for eventyret og treningens del. Har ikke slalomerfaring (men snowboard?), tenker ikke å stå på det.. Er litt pysete av meg, eller, har respekt for naturen, men ønsker også å bli litt mindre "redd" for snø+ski+nedover

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toppturer på ski, enten det er fjellski eller randonee er en helt annen verden. Det er veldig kjekt, men risikobildet er annerledes og været likeså. Det er langt flere hensyn å ta. Uansett hva du velger bør kunnskapene om ferdsel i vinterfjellet vurderes. Og eventuelt oppfriskes. Her vil jeg varmt anbefale boken "skikompis". Hvilke type ski som er tryggest er ikke mulig å si. Det er hvor du bruker dem som teller. 

Jeg liker best randonee. Jeg liker å ha hælen fast på vei ned. Da kan jeg kjøre med mer kontroll nedover. Nå har vektforskjellen blitt så liten at vekt ikke lenger er et argument, og toppturorienterte fjellski er mer eller mindre telemarkski. Fjellski for vandring i flatt terreng er bedre å trekke pulk med enn randonee, men det er fullt mulig med dagens randoneesko å bruke dem til camp osv med pulken på slep. 

Mange turisthytter/hotell er vinterstengt. F.eks leirvassbu og Turtagrø 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du vil ha et par ski bare for å bevege deg rundt i fjellet kan du finne mye ok på fretex. Er en del fjellski her i Trondheim hvertfall. Det viktigste, mener jeg, er uansett skoene. De må primært være komfortable på. Senere kan pengene kastes i rett retning, avhengig om du liker best flate partier eller nedoverbakker.

Endret av TheSleepwalker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir du å gå mest alene så vil du uansett ikke gå så mye topper pga snøskredfare. Da er det tryggere med turski/langrenn. Noe som også er en billigere start. 

Men jeg begynte min skikarriere med topptur/randone 🤪 tre turer i bakke og så rett til fjells. Gikk sånn passe bra 😂 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider