Gå til innhold
  • Bli medlem

Ski for en som er glad i gå tur i fjellet om sommeren


sarawm

Anbefalte innlegg

Heihei! Jeg er en jente som de siste årene har fått mye glede og livslyst fra å gå på tur i skog og fjell om vår/sommer/høst = ikke snøsesong. I fjor falt jeg også ganske for langrenn. Så vurderer å gå lenger i 2020 og begynne å utforske mer hva friluftslivet kan by på om vinteren.. Det jeg vurderer er enten fjellski eller randoski (med mindre noen kan overbevise meg om noe annet). Fjellski virker lettere å finne billig brukt, fant ikke noe særlig marked for det på rando. Fjellski virker litt mer trygt, men begrenser turer mer til flate, mens rando kanskje virker litt mer gøy? 

Tenker å søke jobb på en turisthytte til vinteren, og har siktet meg inn på at jeg håper det enten blir Gjendesheim, Leirvassbu, Turtagrø, geitrygghytta eller bjørnhollia (ja, mange kandidater...)... Så blir jo mulighet for å øve en del satser jeg på.

 

Bare lurer på om noen har noen erfaringer/råd til en som ikke har så mange å diskutere dette valget med?

 

Kan nevne at jeg er interessert i ski for å komme meg ut på tur; både for eventyret og treningens del. Har ikke slalomerfaring (men snowboard?), tenker ikke å stå på det.. Er litt pysete av meg, eller, har respekt for naturen, men ønsker også å bli litt mindre "redd" for snø+ski+nedover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Toppturer på ski, enten det er fjellski eller randonee er en helt annen verden. Det er veldig kjekt, men risikobildet er annerledes og været likeså. Det er langt flere hensyn å ta. Uansett hva du velger bør kunnskapene om ferdsel i vinterfjellet vurderes. Og eventuelt oppfriskes. Her vil jeg varmt anbefale boken "skikompis". Hvilke type ski som er tryggest er ikke mulig å si. Det er hvor du bruker dem som teller. 

Jeg liker best randonee. Jeg liker å ha hælen fast på vei ned. Da kan jeg kjøre med mer kontroll nedover. Nå har vektforskjellen blitt så liten at vekt ikke lenger er et argument, og toppturorienterte fjellski er mer eller mindre telemarkski. Fjellski for vandring i flatt terreng er bedre å trekke pulk med enn randonee, men det er fullt mulig med dagens randoneesko å bruke dem til camp osv med pulken på slep. 

Mange turisthytter/hotell er vinterstengt. F.eks leirvassbu og Turtagrø 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ha et par ski bare for å bevege deg rundt i fjellet kan du finne mye ok på fretex. Er en del fjellski her i Trondheim hvertfall. Det viktigste, mener jeg, er uansett skoene. De må primært være komfortable på. Senere kan pengene kastes i rett retning, avhengig om du liker best flate partier eller nedoverbakker.

Endret av TheSleepwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir du å gå mest alene så vil du uansett ikke gå så mye topper pga snøskredfare. Da er det tryggere med turski/langrenn. Noe som også er en billigere start. 
 

Men jeg begynte min skikarriere med topptur/randone 🤪 tre turer i bakke og så rett til fjells. Gikk sånn passe bra 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 4.12.2019 den 9.09, Gittiamo skrev:

Blir du å gå mest alene så vil du uansett ikke gå så mye topper pga snøskredfare. Da er det tryggere med turski/langrenn. Noe som også er en billigere start. 
 

Men jeg begynte min skikarriere med topptur/randone 🤪 tre turer i bakke og så rett til fjells. Gikk sånn passe bra 😂 

Takk for svar alle! Langrenn har jeg, og elsker det!

 nå har jeg fått jobb på leirvassbu i vinter! Virker som et eldorado for toppturer, så føler jeg ikke kan dra uten ski.. (skal være der i 6 uker) men det er dette med sikkerhet. Vurderer å kjøpe noen rando/toppturski på Finn (funnet et del alternativer), men må man absolutt gå med andre? Er vel tryggest, men kanskje det er en bakke der jeg bare kan gå opp og ned som trening uten at det er så mye fare 😅

Håper også å få noen av mine mer erfarne venner med på tur, men de vil jo ikke være der hele tida. Vet det skal være toppturkurs på leirvassbu men usikker på om jeg får deltatt pga jobb. Skredkurs tenker jeg at jeg må få tatt før jeg drar, samt finnes vel en del på nettet; er bare - hvor skal man starte?🤯

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.12.2019 den 6.17, Prebb skrev:

Toppturer på ski, enten det er fjellski eller randonee er en helt annen verden. Det er veldig kjekt, men risikobildet er annerledes og været likeså. Det er langt flere hensyn å ta. Uansett hva du velger bør kunnskapene om ferdsel i vinterfjellet vurderes. Og eventuelt oppfriskes. Her vil jeg varmt anbefale boken "skikompis". Hvilke type ski som er tryggest er ikke mulig å si. Det er hvor du bruker dem som teller. 

Jeg liker best randonee. Jeg liker å ha hælen fast på vei ned. Da kan jeg kjøre med mer kontroll nedover. Nå har vektforskjellen blitt så liten at vekt ikke lenger er et argument, og toppturorienterte fjellski er mer eller mindre telemarkski. Fjellski for vandring i flatt terreng er bedre å trekke pulk med enn randonee, men det er fullt mulig med dagens randoneesko å bruke dem til camp osv med pulken på slep. 

Mange turisthytter/hotell er vinterstengt. F.eks leirvassbu og Turtagrø 

Takk for svar! Er nok primært dette risikobildet jeg ser på som største hinder. Skal sjekke ut skikompis.

ja, leirvassbu hvor jeg skal jobbe åpner ikke før 27. Mars, men pleier å være gode forhold for ski da tror jeg? Ellers vurderer jeg å jobbe på geiterygghytta først, så får jeg enda mer tid med snø&fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, sarawm skrev:

Takk for svar! Er nok primært dette risikobildet jeg ser på som største hinder. Skal sjekke ut skikompis.

ja, leirvassbu hvor jeg skal jobbe åpner ikke før 27. Mars, men pleier å være gode forhold for ski da tror jeg? Ellers vurderer jeg å jobbe på geiterygghytta først, så får jeg enda mer tid med snø&fjell.

Våren er tiden for toppturer i det området. Tror ikke veien er åpen før hytten åpner heller. På andre siden av fjellet er ikke veien åpen før nærmere mai. 

Man kan fint gå topptur alene. Jeg gjør det i blant, men det er dumt å ikke ha noen med mer erfaring å spille på. Snukriteriene blir strenge og det er ikke så lett å finne den gode snøen hvis du ikke vet hvor du skal lete. Jeg hadde aldri gått alene uten at jeg kunne gjort en egen vurdering av skredfare. Selv om planen var å unngå terreng over 30 grader. Det er ikke tilstrekkelig å lese varselet. 

Tiden før topptursesongen bør du kanskje bruke på å lære å stå på ski? Det lærer du best i et alpinanlegg. Der er det forutsigbare forhold. Mange skiskoler tilbyr også timer for viderekomne, ikke bare nybegynnere. Jeg tok selv timer på skiskole selv om jeg ble vurdert som over middels god. Da fikk jeg terpet teknikk og lært hvordan jeg. skal stå på ski i svært bratt terreng (40grader+), kulekjøringsteknikk, over is, løs snø, og gjennomslagsføre. 

På topptur kan du møte alt, og hvis du ikke mestrer det kan det bli en strevsom og kjip opplevelse. 

Jeg tror du kommer til å få en rimelig bra vår. Du blir nok ikke alene på tur. Dine fremtidige kollegaer har nok tilsvarende ambisjoner som deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i mange år hatt både fjellski, og brede randonneski.

Men etter jeg fikk meg lette topptur/telemarkski (Åsnes falketind 68) med både kortfeller og helfeller i mohair som har god glid, kombinert med lette lave plaststøvler og Volie Switchback binding, bruker jeg omtrent ikke annet. MYE bedre og lettere å gå med enn randoskiene, lett å skifte mellom gå og kjøremodus. MYE bedre kontroll nedover enn fjellskiene, men ikke like god kontroll som med randoneeskiene og ikke like lett å gå med som fjellskiene (men bedre å gå med i veldig bratt terreng enn fjellski).

Det kommer vel an på hvilke område man skal bruke skiene i. Pakken du bruker må gi god nok kontroll der du skal ned, og fremdeles være lett nok og enkelt nok til at gåingen bortover og oppover ikke blir for tungt og tar motivasjonen fra deg.

En god skikjører klarer seg med lettere utstyr, en sterk person i god form klarer fint å gå til topps med tungt utstyr.

Toppturer på lette fjellski synes jeg går helt fint i passe terreng på fint føre. Blir det bratt og/eller skareføre/gjennomslagsføre blir det pyton å komme seg ned. Turer som ikke krever noe særlig mye nedkjøringer å snakke om gjøres best på fjellski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Prebb skrev:

Våren er tiden for toppturer i det området. Tror ikke veien er åpen før hytten åpner heller. På andre siden av fjellet er ikke veien åpen før nærmere mai. 

Man kan fint gå topptur alene. Jeg gjør det i blant, men det er dumt å ikke ha noen med mer erfaring å spille på. Snukriteriene blir strenge og det er ikke så lett å finne den gode snøen hvis du ikke vet hvor du skal lete. Jeg hadde aldri gått alene uten at jeg kunne gjort en egen vurdering av skredfare. Selv om planen var å unngå terreng over 30 grader. Det er ikke tilstrekkelig å lese varselet. 

Tiden før topptursesongen bør du kanskje bruke på å lære å stå på ski? Det lærer du best i et alpinanlegg. Der er det forutsigbare forhold. Mange skiskoler tilbyr også timer for viderekomne, ikke bare nybegynnere. Jeg tok selv timer på skiskole selv om jeg ble vurdert som over middels god. Da fikk jeg terpet teknikk og lært hvordan jeg. skal stå på ski i svært bratt terreng (40grader+), kulekjøringsteknikk, over is, løs snø, og gjennomslagsføre. 

På topptur kan du møte alt, og hvis du ikke mestrer det kan det bli en strevsom og kjip opplevelse. 

Jeg tror du kommer til å få en rimelig bra vår. Du blir nok ikke alene på tur. Dine fremtidige kollegaer har nok tilsvarende ambisjoner som deg. 

Ja det var ikke så dumt! Er noen barnebakker i Trondheim vet jeg, så får starte der😅 skal sjekke om det er noen skiskole i nærheten. 
tusen takk for bra svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Jeg har i mange år hatt både fjellski, og brede randonneski.

Men etter jeg fikk meg lette topptur/telemarkski (Åsnes falketind 68) med både kortfeller og helfeller i mohair som har god glid, kombinert med lette lave plaststøvler og Volie Switchback binding, bruker jeg omtrent ikke annet. MYE bedre og lettere å gå med enn randoskiene, lett å skifte mellom gå og kjøremodus. MYE bedre kontroll nedover enn fjellskiene, men ikke like god kontroll som med randoneeskiene og ikke like lett å gå med som fjellskiene (men bedre å gå med i veldig bratt terreng enn fjellski).

Det kommer vel an på hvilke område man skal bruke skiene i. Pakken du bruker må gi god nok kontroll der du skal ned, og fremdeles være lett nok og enkelt nok til at gåingen bortover og oppover ikke blir for tungt og tar motivasjonen fra deg.

En god skikjører klarer seg med lettere utstyr, en sterk person i god form klarer fint å gå til topps med tungt utstyr.

Toppturer på lette fjellski synes jeg går helt fint i passe terreng på fint føre. Blir det bratt og/eller skareføre/gjennomslagsføre blir det pyton å komme seg ned. Turer som ikke krever noe særlig mye nedkjøringer å snakke om gjøres best på fjellski.

Takk for deling av oppsett! Hørtes egentlig litt ut som noe for meg. 
nedkjøringen er det jeg er mest nervøs for, opp går nok greit da jeg er i god form. Har god kontroll på nedkjøring på langrennski, men er jo noe helt annet😅

nå i første omgang har jeg sett på toppturski (tror jeg). Vil helst kjøpe brukt, men ikke så mye på markedet som passer. Tror jeg skal gå for noen smale, da de primært nå i første omgang skal brukes i Jotunheimen som er kjent for å ha litt hardt føre. Samt at jeg er ikke så opptatt av nedkjøringen, vil helst bare komme meg ut, se fine landskap, men er jo en fordel om det føles greit å kjøre ned også hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jeg har funnet som kunne være passende hittil:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=162253113

Disse er de jeg «føler» jeg har mest lyst på nå😅 men de er litt lange (jeg er ca 163), skoene tror jeg er bra størrelse. Men eneste blir vel at svingningen blir litt vanskeligere?

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=165493781

vil helst kjøpe samlet pakke, men også et mulig alternativ.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=164678311
bra lengde på skia, tror skoa blir litt små, men er nærme nok til at jeg kan prøve.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=164757438

bra lengde, men kjenner ingen som kan hente i Bodø..

 

felles for alle disse er at de kanskje er litt vel tynne? Men kanskje ikke så farlig hvis jeg ikke tenker å kjøre i masse pudder? Er opptatt av at utstyret er greit for vet det har litt å si for hvordan turen blir, men mest vil jeg ha noe som kan hjelpe meg ut på tur når det er snø i fjellene.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke se deg blind på lengden. Jeg har skrevet noen poster om ski og sko de siste månedene. Gikk fra carvingski som var på 171 til freerideski på 178 (min egen høyde) nå og de "nye" er mye mer stabile og rett og slett bedre, selv om jeg fortsatt er som nybegynner å regne i bakkene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sarawm skrev:

Her er det jeg har funnet som kunne være passende hittil:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=162253113

Disse er de jeg «føler» jeg har mest lyst på nå😅 men de er litt lange (jeg er ca 163), skoene tror jeg er bra størrelse. Men eneste blir vel at svingningen blir litt vanskeligere?

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=165493781

vil helst kjøpe samlet pakke, men også et mulig alternativ.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=164678311
bra lengde på skia, tror skoa blir litt små, men er nærme nok til at jeg kan prøve.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=164757438

bra lengde, men kjenner ingen som kan hente i Bodø..

 

felles for alle disse er at de kanskje er litt vel tynne? Men kanskje ikke så farlig hvis jeg ikke tenker å kjøre i masse pudder? Er opptatt av at utstyret er greit for vet det har litt å si for hvordan turen blir, men mest vil jeg ha noe som kan hjelpe meg ut på tur når det er snø i fjellene.

 

 

 

Ski som er lengre enn deg selv er ikke et problem, men de er vanskeligere å svinge enn kortere ski. Normalt velger en ski som er kortere enn deg selv til topptur. Det sparer vekt, og er lettere å gå med. Spesielt når du gjør lappekast. 

Normalt er det lite pudder når man går på topptur. Kanskje et fåtall av turer har det. Det man mest av alt får er blanding mellom skare, gjennomslag, slush, og nysnø. Det er veldig vind og væravhengig. Å kjøpe pudderplanker til rando er sannsynligvis unødvendig med mindre du har flere par ski. 90-100mm er det som er vanlig å anbefale. Jeg har noen som er 95mm bred og omtrent 10cm kortere enn meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei, ble det noe ski? Jeg er spent på hva som skjedde her og eventuelle erfaringer. Jeg har gjort samme valg av samme grunn, og driver for tiden på med å ramle, rulle, banne, og strekke leddbånd og korsbånd nedover den lokale slalåmbakken i håp om å i det minste være klar til toppturer neste sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, smultring skrev:

Hei, ble det noe ski? Jeg er spent på hva som skjedde her og eventuelle erfaringer. Jeg har gjort samme valg av samme grunn, og driver for tiden på med å ramle, rulle, banne, og strekke leddbånd og korsbånd nedover den lokale slalåmbakken i håp om å i det minste være klar til toppturer neste sesong.

Hei! Det ble ski. Ble rando, så nå gleder jeg meg til 7 uker på Leirvassbu i vår! Selv om jeg var en tur forrige helg hvor jeg prøvde fjellski, noe som egentlig ga mersmak, men nå har jeg mest møtt skareføre på randoskiene hittil, så (helga som var fikk jeg prøvd meg utenfor slalåmbakken, på mitt første fjell, topp opp, litt jævlig ned; de jeg var med brukte sånn 30min mindre tid enn meg ned, men de var snille og forståelsesfulle i hvert fall)... Tror egentlig jeg må ta et slalomkurs eller lignende, eller i hvert øve mer i den lokale slalåmbakken.

Virker som det ble rando på deg og?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var ikke egentlig så mye valg. For et par år siden vurderte jeg alt mulig fra fjellski til Voile BC fordi jeg overhodet ikke har ambisjoner om å stå fort nedover, men nå har jeg kastet meg på studier igjen og alle kamerater står randonnee så det gjorde valget meget enkelt.

Har kjøpt alt brukt men det ble det letteste av det lette med 76 mm midje så det er ikke så langt unna fjellski likevel..

Jeg tør rett og slett ikke å gå i villmarken med dem enda, skal bli ordentlig trygg i bakken først.

Endret av smultring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, smultring skrev:

Ja, det var ikke egentlig så mye valg. For et par år siden vurderte jeg alt mulig fra fjellski til Voile BC fordi jeg overhodet ikke har ambisjoner om å stå fort nedover, men nå har jeg kastet meg på studier igjen og alle kamerater står randonnee så det gjorde valget meget enkelt.

Har kjøpt alt brukt men det ble det letteste av det lette med 76 mm midje så det er ikke så langt unna fjellski likevel..

Jeg tør rett og slett ikke å gå i villmarken med dem enda, skal bli ordentlig trygg i bakken først.

Lurt! Jeg har øvd litt, og valgte å gå tur med noen med mye erfaring, men som var klar over at jeg var fersk, fint å gå med folk som kan mye. Jeg vurderte lenge å kjøpe noe brukt, men var vanskelig å finne ski i passende lengde samtidig som skoene var i riktig størrelse. Så endte med å kjøpe alt nytt, ble fortsatt egentlig nærme det mange ville ha for brukt (betalte 12500 for ski, feller, bindinger, staver på piteraq i oslo). Også veldig smale ski på meg, tror de er 77mm, men er fornøyd hittil! Men har heller ikke ambisjoner om å stå fort nedover, hehe.

Endret av sarawm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.