Gå til innhold
  • Bli medlem

Truger


Even

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å gå til innkjøp av truger. De skal hjelpe meg til å kunne gå opp bratte fjell i dyp snø. Og når jeg er på toppen skal jeg nyte utsikten en liten stund,før jeg kjører ned på snowboard. Noen som vet hvilke truger jeg bør ha til dette formålet? De bør helst ikke være så alt for dyre,men kvaliteten må være bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Truger er dyrt, og det skal de visst være har jeg skjønt...

Salomon leverer truger fra ca 800 kroner. Bestselgeren fra Salomon ligger vel på ca 1100. Dette er hardplast-truger men jeg har hørt de er av litt ymse kvalitet. Mange skriker faktisk: "Stry unna"!

Flere bekjente går på Truge TSL 225, og er veldig fornøyd med det... Pris ca 1400.

Selv går jeg på Tubbs Altitude 25 til bruk på toppturer. Utrolig stabil truge som tåler alt, og litt til. Har stegjern under, som er utrolig kraftige og gode. Helt knall og bruke i bratte stigninger. Husker ikke prisen helt, men ett sted rundt to høvdinger. De har også en Mountain, som sikkert er litt mer hardcore. Tror det er Hansi som tar de inn i Norge. www.hansi.no

Min vekt: ca 72kg. Har du noen kilo over det, ville jeg gått for en 30.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hei!

Kjøp skikkelige alpine truger på Glømmi sport i Nittedal! God service og gode priser...

Vi kjøpte en bra variant til 2500 kr - mer enn bra nok til toppturer.

Denne regnes som "beste på markedet", men jeg syns du bør ta en prat med Glømmi-gutta først:

http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=MSR34&var_1=&categorynu=W6&categorytxt=Truger&produkt=MSR Denali Evo Ascent

Se FILM fra vår turgetest i Valdres forrige helg:

http://www.mitandi.com/xdiversesider/film__trugetur_06/

Christin/Mitandi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Tubbs Mountain eller den nye Tubbs Ridgeline, disse er spesielt laget for fremkommelighet i bratt terreng.

Jeg har akkurat kjøpt Tubbs Wilderness (modellen under Ridgeline), og den kan nok også brukes til dette. 2007-modellene til Tubbs har vel akkurat kommet til Norge, så det er ikke sikkert du finner de i alle sportsbutikker ennå. Jeg kjøpte de hos www.walkonwater.no (samt en rimeligere modell Tubbs Sojourn til en kompis), de har de på lager.

Kjempefornøyd med trugene, selv om det er begrenset med snø på prøve de på her ennå :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tubbs altitude 30" ble testvinner for et par år siden. http://www.magasinet.no/ tar ca 1900,- for de.

I mye snø er de konge. I lite snø og der tuer og stein ikke er dekt med snø blir de litt for lang.(får ikke tak for jernet)

I Lofoten er det ofte for lite snø..... så jeg bruker mine veldig lite :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tubbs altitude 30" ble testvinner for et par år siden.

Altitude er en utgått modell og er sannsynligvis ikke å få tak i noen steder lenger. Etterfølgeren må vel være Tubbs Venture til veil 1599,-/1799,-. Nytt av året er også at Tubbs har laget egne modeller for dame og herre. Hovedforskjellen er fargen, det skal også være noen mindre forskjeller på selve ramma, men det tror jeg er minimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så veldig mye billigere kan det umulig ha blitt? Eks Elevation 36

$203 - 1400,-

Porto UPS $40 - 250

Norsk mva - ca 400

Fortollingsgebyr 120,- (muligens mer med UPS?)

Med andre ord godt over 2100 kroner. Det vil jeg si er mye for en "utgått modell", når du kan kjøpe etterfølgeren i Norge for 2399,- minus eventuelle rabatter.

Det er heller ikke sikkert den norske importøren stiller seg positiv til slik parallellimport ved en eventuell garantisak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvilken dollarkurs du har i banken din, men mitt regnestykket ble litt annerledes.

Dollarkursen var på 6,57 (dette regnet jeg ut ifra hva som ble trekt fra kontoen)

Portoen var på 50$, dette var for 3 par truger + en spade. Vi delte portoen på 3 så sånn sett ble det jo litt billigere også da.

Nå har jeg ennå ikke fått mva og gebyr fra UPS så jeg får vente i spenning, kan komme tilbake med det når jeg får regningen. Da skal du få et komplett regnestykket.

En annen ting med en utgått modell er ikke nødvendigvis noe negativt.

Denne trugen er blitt testet ut av mange skikkelig gjennom flere vintere og den har vist seg å være MEGET slitesterk. Jeg tviler ikke på at den nye trugen også er bra, men hva er det egentlig som er forskjell annet enn pris og det kosmetiske da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, regnet med 7 som dollarkurs, var ikke klar over at den var falt såpass mye igjen. Samkjøp med andre reduserer portoutgiftene, så det var jo smart.

Ikke noe i veien med å kjøpe fjorårsmodellen, forskjellene er minimale. Ville bare poengtere at det kan være nesten like mye å spare på å prute litt hos norske forhandlere.

Hadde det ikke vært for den idiotiske tollgrensa..., nå har vel 200-kroners grensa eksistert i 20 år eller noe i den dur, helt idiotisk at politikerne ikke øker denne i takt med den generelle prisstigningen.

Elevation er ihvertfall en kjempegod truge, ingen tvil om det. Vanskelig å gjøre et bomkjøp når det gjelder produkter fra Tubbs, de holder generelt veldig høy kvalitet på sine produkter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Var ute på rypejakt i streng kulde da begge Tubbs trugene knakk på nøyaktig samme sted.

Under bindingen ligger en metallbolt på tvers inni en hylse av plast. Denne metallbolten fester bindingen til resten av trugen.

Den trenge kulden gjorde at bolten ikke lenger roterte inni hylsen av plast. Dermed ble metallet utsatt for en kraftig vridning for hvert steg - noe som resulterte i brekkasje.

Dermed hang trugene og slang rundt beina. Fikk festet bindingen med en snor slik at jaktdagen ikke gikk helt i vasken, men er skuffet over at truger til 1700 kroner har slike svakheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått med trugene i kaldt vær tidligere, men aldri så kaldt som da de ble ødelagt. Det var meldt 18 minus den dagen og i tillegg var det litt vind.

Som nevnt ovenfor frøs metallbolten som ligger på tvers under foten, fast i selve bindingen. Her skal det være en bevegelse mellom delene som sluttet å fungere i kulden. Alle som har Tubbs skjønner hva jeg mener.

Hadde kun den ene trugen gått sund, kunne det sies å ha vært en tilfeldighet. Men når begge trugene knekker på samme sted er det en svakhet i konstruksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte truger på Felleskjøpet til kr 599 ,-.

Har prøvd de i 1 meter snø, 50 cm veldig løst med 15 kg sekk i ujevnt terreng, også plumpet i bekk (ising) og de funka greit. Ser også ut til å ha brukbare skarejern. Ingen slitasjemerker sålangt. Ett alternativ for sporadisk bruk og for de som ikke er "merkeslaver" !?

http://www.felleskjopet.no/trade/productview/735810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er sikkert helt fine de ja, er for alt som er billig jeg, eneste grunn til at jeg valgte tubbs (hadde ikke engang hørt om merket før) var at de var på 60% tilbud på en nettbutikk i usa. Når jeg sjekket ut disse på nettet kunne jeg ikke finne en negativ omtale om dem, leste også at hundepatruljen i nord hadde brukte dem i to år uten problemer, dette var min grunn. Første gang jeg har hørt om svakheter her nå faktisk, heller ikke merket noe selv, men kan jo plutselig skje ting.

Angående "merkeslave" så går jeg med hoftebeltet fra biltema og mange andre ting derfra som sannsynligvis flerparten ikke hadde tort å vist seg med ute i naturen :wink: Er det noe jeg driter i så er det hva som står på logoen så lenge det fungerer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all rettferdighet må jeg skrive at Tubbs gir meg nye truger :wink:

Feilen skal visnok være temmelig unik og skyldes rust i metallet som knakk. Har kun skjedd en gang tidligere da Forsvaret testet ut Tubbs truger til millitært bruk.

Har derfor ingen betenkeligheter med å bruke Tubbs på jakt framover, men kommer til å smøre bevegelige deler med et frostfritt smøremiddel for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 11 måneder senere...

Jeg har nå Tubbs Soujourn (kjøpt med rabatt på Sportshuset på Billingstad). Bruker dem mest til hyttebruk, men har også gått tur med dem. De er veldig behagelige å gå med. En negativ ting: festet bak foten er litt tungvindt. Ikke enkelt/umulig å gjøre med hansker på. Jeg anbefaler at du sjekker det ut i butikken for du kjøper. Jeg har str. 25 med 63 kg og i løs puddersnø kunne det kanskje vært litt mer. Men jo større, jo vanskeligere å gå med. På mer solid snø går det fint. Jeg la merke til å butikken at billigere truger ikke har god nok plass til å vri tærne mens du går. På noen truger kom du borti duken for hvert skritt. Da varer den ikke lenge. Den trugen som jeg har har et solig punkt der foten vrir. På billigere merker ser det ikke så bra ut.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann jeg veier også 0.1 tonn og har valgt noen Atlas 1030+ (altså med helløfter). Kjempegreie truger som bare kan anbefales. Synker litt nedi løssnø, ville kanskje valgt 36 tommer hvis jeg skal ha sekk i tillegg. Jeg har primært tenkt å ha dem med som "nødbrems" til pulkkjøring i bratte hellinger. Er ikke helt Sondre Norheim, men , trives ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geb

Dersom du veier rundt 100kg bør du kjøpe de lengste trugene med størst bæreevne. Så vidt jeg vet er 36" de største som finnes.

Jeg kjøpte Tubbs Mountaineer 36" før nyttår og har brukt dem rundt 40 timer. De er beregnet for vekter mellom 100 og 136kg. Men selv om jeg "bare" veier 83 passer disse meg perfekt. Særlig i løssnø har du igjen for den ekstra størrelsen. Senest i går trasket jeg opp på Gullfjellstoppen på dem... :roll:

Vil også anbefale deg å kjøpe noen som koster litt. Tror det er en klar sammenheng mellom hva du betaler og kvaliteten på trugene. Mine kostet 2700 og virker bunnsolide - skulle forresten bare mangle.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.