Gå til innhold
  • Bli medlem

Lavkarbo heime, middels karbo på tur?


TonePåTur

Anbefalte innlegg

Hei! 

Som ein del av ei livsstilsendring, har eg no lagt om kosten. Eg har begynt på lavkarbo. Eg eter dog pittelitt karbs i løpet av ein dag, men i forhold til tidlegare kost, så er det BETYDELIG mindre!! Men eg er ikkje ketogen. 

Det eg lurer litt på, er om det er lurt å innta ein del meir karbs på tur. No er vinteren her og det blir nok ein del turer med pulk og telt. Eg har alltid problem med å få i meg mat på turer, så det er viktig å lage ein god middag eg ser fram til. Å holde lavkarbo gjennom dagen bortsett fra middagen, skal eg fint klare. Middager på tur før eg la om, var ofte pasta carbonara osv, slike du kjøper på butikken og kun trenger vatn og litt smør i for å lage. Mykje meir innbydande enn REAL vertfall. 

Vil det sparke meg helt tilbake på null viss eg lever slik på tur ei helg eller ei veke - 10 dager...? 🤔

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er usikker for jeg levde lavkarboish før og holdt på å dø (ikke bokstavelig) av heavy karbomåltider i starten. Nesten så jeg er litt for å kjøre litt mer karbohydrater før flere dager på tur for å venne kroppen til karbs igjen, om man ikke skal gå der med betong i magen og vondt i kroppen i flere dager. Men jeg vet ikke. Det er jo ganske individuelt dette her. Men jeg tror det er lurt med karbohydrater på tur. Spesielt om vinteren og kroppen trenger ekstra mye næring. Jeg vet ikke men jeg følger bare det jeg føler er bra for kroppen og hva som er enkelt. Så kanskje det lureste er å legge til litt mer karbohydrater men ikke gå helt i karbofella igjen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Gittiamo skrev:

Jeg er usikker for jeg levde lavkarboish før og holdt på å dø (ikke bokstavelig) av heavy karbomåltider i starten. Nesten så jeg er litt for å kjøre litt mer karbohydrater før flere dager på tur for å venne kroppen til karbs igjen, om man ikke skal gå der med betong i magen og vondt i kroppen i flere dager. Men jeg vet ikke. Det er jo ganske individuelt dette her. Men jeg tror det er lurt med karbohydrater på tur. Spesielt om vinteren og kroppen trenger ekstra mye næring. Jeg vet ikke men jeg følger bare det jeg føler er bra for kroppen og hva som er enkelt. Så kanskje det lureste er å legge til litt mer karbohydrater men ikke gå helt i karbofella igjen? 

Eg eter som sagt litt karbs, kan f.eks fint lage meg proteinpannekaker til kvelds fra PF innimellom. Ellers lever eg no daglig uten både sukker, brød, poteter, ris og pasta. Kanskje eg skal teste det ut ein dag...ete 1 sånn pastapakke berre for å sjå åssen kroppen reagerer. Begynt med styrketrening 2x i veka også, så litt karbs lyte eg ha. Og ja; kroppen bruker meir energi på tur og på vinteren. Er alltid ganske sliten når eg kjem heim fra overnattinger, men sånn lykkelig sliten😄 Mykje fysisk arbeid på tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, TonePåTur skrev:

Eg har ikkje prøvd å lage lavkarbo middag på tur enda😄 Har ikkje gått på lavkarbo meir enn eit par uker😜 Tips mottas gjerne med takk 🙏 

Jeg har flere poser med Real sin linsemiddag. Den er veldig god. Men det er det eneste forsøket på lett turmat jeg har fått til 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Å leve på lavkarbo gir jo kroppen en jevn tilgang på næring, så du ikke får disse blodsukkerboostene. Hvorfor det skulle være lurt å gå over til høykarbo ser jeg ikke helt. 

Jeg lever ikke striks lavkarbo, men striks i ukedagene, skeier ut i helgene. Feks med wraps til tacoen og potet til søndagsmiddagen. Og kanskje jeg stjeler litt av barnas lørdagsgodt. 

Men skeier også ut på tur. Orker ikke planlegge lavkarbo oppi alt det andre på tur. Likevel er det lett å få til, med egg/bacon til frokost, knekkebrød (briks feks) m makrell i tomat, leverpostei etc), grillmiddager, div supper etc. 

Det ligger et par gamle tråder her om emnet, søk så finner du. 😊👍

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TonePåTur skrev:

Kanskje eg skal teste det ut ein dag...ete 1 sånn pastapakke berre for å sjå åssen kroppen reagerer. 

Jeg blir alltid fryktelig dårlig i magen av pasta. Pass på at du har noen timer til rådighet etter måltidet. Du er herved advart 😬

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med omlegging av diett! Jeg hadde ikke orket å drive med diett på tur. Spørs jo litt type tur men stort sett bruker du ganske mye energi på tur og forbrenner mer en du normalt gjør hjemme. Altså den gamle regla om kalorier inn versus kalorier ut. Det er derfor sjelden et problem å spise ganske mye når man er på tur siden man også forbrenner tilsvarende mer. Samtidig bør man alltid sørge for å stappe inn nok mat så man har energi nødvendig.

Skal du gjøre endringer som du skal leve med resten av livet så nytter det ikke å stupe inn i veldig restriktive dietter. Det holder bare like lenge som entusiasmen 😉 Små justeringer er ofte det beste i lengden! Lykke til!

 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.12.2019 den 9.17, Tor-Erik-L-77 skrev:

Gratulerer med omlegging av diett! Jeg hadde ikke orket å drive med diett på tur. Spørs jo litt type tur men stort sett bruker du ganske mye energi på tur og forbrenner mer en du normalt gjør hjemme. Altså den gamle regla om kalorier inn versus kalorier ut. Det er derfor sjelden et problem å spise ganske mye når man er på tur siden man også forbrenner tilsvarende mer. Samtidig bør man alltid sørge for å stappe inn nok mat så man har energi nødvendig.

Skal du gjøre endringer som du skal leve med resten av livet så nytter det ikke å stupe inn i veldig restriktive dietter. Det holder bare like lenge som entusiasmen 😉 Små justeringer er ofte det beste i lengden! Lykke til!

 

Takk!! og Amen for det svaret🙏😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En diett er ikke en livsstilsendring, altså. En diett er noe man gjør for en kort periode, typ suppedietten feks. 

Tror de fleste i dag er enige om at dietter har lite for seg. 

Lavkarbo er en livsstilsendring, og selv om det kan virke fornuftig å leve høykarbo på tur, kan det også ødelegge dersom kroppen er vant til lavkarbo. Dårlig form, vond mage, diaré, hodepine osv. 

Er kroppen vant til lavkarbo, er det heller ikke nødvendig med høykarbo for å få nok energi. 

Hilsen pirkeImp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 1.12.2019 den 20.24, TonePåTur skrev:

Hei! 

Som ein del av ei livsstilsendring, har eg no lagt om kosten. Eg har begynt på lavkarbo. Eg eter dog pittelitt karbs i løpet av ein dag, men i forhold til tidlegare kost, så er det BETYDELIG mindre!! Men eg er ikkje ketogen. 

Det eg lurer litt på, er om det er lurt å innta ein del meir karbs på tur. No er vinteren her og det blir nok ein del turer med pulk og telt. Eg har alltid problem med å få i meg mat på turer, så det er viktig å lage ein god middag eg ser fram til. Å holde lavkarbo gjennom dagen bortsett fra middagen, skal eg fint klare. Middager på tur før eg la om, var ofte pasta carbonara osv, slike du kjøper på butikken og kun trenger vatn og litt smør i for å lage. Mykje meir innbydande enn REAL vertfall. 

Vil det sparke meg helt tilbake på null viss eg lever slik på tur ei helg eller ei veke - 10 dager...? 🤔

 

Etter et lavkarbo år (eller nesten ihvertfall) så har jeg gjort meg følgende erfaringer på tur.

Planlegg ikke å øke på karbene på tur, men ta ikke så tungt de du ikke kommer rundt.
For mine turer på lavkarbo i år (opp til 10 dager) så har jeg praktisert slik:

Frokost: Fettkaffe, ferdig porsjonert pulverkaffe til en kopp, med 2 sukketter og en halv tskje bakekakao (den med minst karber) pakket i små porsjons lynlåsposer (ca 2x5cm). Tilsetter så en 25 gr porsjons pk med meierismør.

Lunsj: Ost og pølse. Ost i form av ostestaver, jeg har brukt de ferdige stavene med norvegia og jarlsberg en får kjøpt på butikken, blir litt svett ost etter noen dager, men på 7-10 dagers tur i sommervarme har det ikke vært noe problem med at de blir dårlige. Pølse i form av spekepølser, har valgt ferdig skivet varient, salami, hestepøle, fårepølse osv. fra butikken. Har også brukt majones til lunsjen på enkelte av turene.

Middag: Her har jeg laget meg noen gryterretter som er lavkarbo og tørket de i stekeovnen hjemme, dermed blir det hjemmelaget lavkarbo real. Har laget en isolert "kovolutt" av en sånn matte til å legge på frontruta av bilen for å holde isen borte. Middagen oppbevarer jeg porsjonert i lynlås poser og putter da bare posen oppi konvolutten og tilsetter varmt vann. (Ikke kokente da en del av disse posene ikke skal ha for varmt vann). Rehydreringsprosessen er litt mer tidkrevende enn Real oppgir på sine, derfor denne isolerte "konvoluten" for å holde på varmen i hele rehydrerings tiden.
Av retter så har jeg med hell lager Tacogryte, Chilli Con Carne og Kylling tandori som tørket lavkarbo turmat.
Ved behov tilsetted en porsjons pk med smør eller to for mer energi.


Disse middagene kan også benyttes som lunsj om en ønsker varm lunsj. Har testet å lage varm lunsj til frokost og oppbevare "konvolutten" utenpå sekken frem til lunsj, dette gir en god rehydrering, men kald rehydrert gryte er ikke akkurat favorittlunsjen på tur.

Min erfaring i forhold til å hoppe litt av og på lavkarbo er at det bare blir vanskeligere å hoppe på for hver gang, så du ender etter litt veldig tilbake i retning av null igjen.

Endret av Kaldenord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.