Gå til innhold
  • Bli medlem

Skifte strikk i gamle teltstenger?


amk

Anbefalte innlegg

Jeg har et pent gammelt Helsport Rundhø telt som, trass i innkjøp av Reinsfjell sl, er og blir mitt favoritt-telt. Lynraskt å sette opp, veier egentlig ikke mye mer, veldig romslig og står godt. MEN - strikken i stengene er morken, og gjør at oppsetting tar mer enn de 2 minuttene det tok før. Har noen byttet strikk i slike, og har tips og råd? Hvilken strikk? Hvordan feste i endene? 

Har spurt Helsport, som svarte at det er vanskelig å bytte strikk i glassfiberstenger. Har også sjekket om det fantes nye alustenger i passende lengde, det kunne jo vært et alternativ.

 

og Ps, ekstraspørsmål: Det er jo sånne storm-flapper på teltet. Blir lite snøbruk, trenger jeg disse eller klippe av og spare noen gram? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være vanskeligere å skifte strikk på glassfiberstenger. Men du bør uansett erstatte dem med aluminiumsstenger, det har jeg gjort på et par telt. Kjøpte stenger (med strikk) på ebay, litt lengre enn jeg trengte, og kappet dem i passe lengde. Enkel jobb. De er mye lettere enn glassfiberstenger.
Stormmatter er ikke nødvendige, men de kan være kjekke å ha i sterk vind, også når det ikke er snø. I skikkelig kraftig vind en gang la jeg steiner på stormmattene for å stabilisere teltet og få det litt tettere. Ulempen med stormmatter er at teltet kan bli for tett i godt og varmt vær, men du kan jo lufte ved å åpne dørene f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har teltet stormmatter hadde jeg beholdt de. De teltene har nok lufteventiler siden de er planlagt med matter.

Teltstenger i alu, du trenger vel bare en baufil med metallblad. Annet som kan være kjekt når du driver med strikk er å ha en sikkerhetsnål for å holde strikk når du har strammet den gjennom stengene og skal feste endeplugg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, amk said:

Takk for svar, Bjørn J, jeg går straks til Ebay.  Hva slags redskap trenger jeg for å kappe sånne teltstenger? Har ikke veldig velutstyrt verktøykasse 😊

Baufil går fint. Jeg brukte en såkalt multimaskin av typen Dremel, men f.eks. Biltema sin billige fungerer helt ypperlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapp med baufil, juniorbaufil, eller hvis det kun er til denne jobben bare ett baufilblad - så slipper du å kjøpe selve sagen.

Du må også file kantene. Har du ikke fil, klarer du deg kanskje med litt sandpapir du legger på en plate/gulvet, og drar kantene mot papiret. En negleklipper i huset har kanskje fil nok til å ra kantene der du kappet stengene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Bjørn J skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være vanskeligere å skifte strikk på glassfiberstenger.

Utan å ha prøvd, kan eg tenke meg at glassfiberstenger ikkje er like glatt innvendig, og det derfor er langt vansklegare å få skuvd strikken igjennom… I glatte aluminiumstenger er det i alle fall veldig enkelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Skal bare... skrev:

Utan å ha prøvd, kan eg tenke meg at glassfiberstenger ikkje er like glatt innvendig, og det derfor er langt vansklegare å få skuvd strikken igjennom… I glatte aluminiumstenger er det i alle fall veldig enkelt.

Knyt den nye strikken i enden av den gamle og dra den igjennom hele stanga. Endeplugene er enten pressa inn i stanga eller skrudd inn (strikken er festet i disse).

XXL har billig strikk. https://www.xxl.no/helsport-rundstrikk-std/p/1001086_1_style som sikkert holder lenge nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Skal bare... skrev:

Dersom det er plass til å dra knuten gjennom stanga. Det er ikkje alle stenger som er så romsleg innvendig.

Bruk tynn fiskesene som mellomstykke som knytes inn rundt enden av begge strikkene (gir mindre knute), eller andre løsninger som ikke bygger bygge stor knute. Er det plass i stanga til den gamle strikken, så er det plass til å få trekt den nye igjennom. 

(Jeg har byttet strikk på stenger fra 8.x mm  utvendig diameter og større, og har alltid fått plass til en knute mellom to strikker.)

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update: 1: Har vært på Ebay. Det krever sin kvinne å finne frem til rett produkt. Andre behov meldte seg etter meget kort tid (søndagstur), prosjekt utsatt. 

2: Fram med kjøkkenvekt, veide de gamle glassfiberstengene og sammenlignet med alustengene i Reinsfjellposen. Forskjell: 49 gram pr stang. Hva er feil med 35 år gammel glassfiber, liksom? Mange ting antagelig, men ikke vekten. 

3: Lurer på om jeg ikke skal prøve meg på det siste forslaget her, ny strikk i de gamle. Er mest usikker på endene, det er en slags gummikoppknott utenpå nederst på stangen. Som trolig blir ødelagt når jeg prøver å tvinge den av. Men lite å tape på det, blir neste prosjekt kjenner jeg. 

Takk for alle råd! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så enkelt atte.

Får du ikke plass til å dra gjennom en knute, teiper du fast en tynn snor til strikken og drar den ut. Denne tynne snoren bruker du til å dra inn en ny.

Glassfiberstenger kan ha tynne vegger og tynne hull innvendig ifht. alustenger. Ofte er endeproppen bare en knute.

Endeproppen bare vipper du ut med en kniv, strikken er ofte knytt til denne. Blid den lselagt bruker du bare en stor knute på endene.

Bare prøv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skiftet strikk, så dyttet jeg den nye gjennom stengene, ledd for ledd. Helsport sin strikk er ganske stiv og lar seg dytte om det ikke er for trangt.
For å komme gjennom de siste leddene, så strakk jeg bare strikken litt, slik at den løse enden ble lang nok til å trees gjennom.

Strikken kappet jeg til 80% av total stanglengde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, sofasliter skrev:

Strikken kappet jeg til 80% av total stanglengde. 

Jeg vil råde til å kappe litt lenger først, så ser man hvor slakt det blir. Deretter setter man knute ved riktig lengde og kapper etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lompa skrev:

Jeg vil råde til å kappe litt lenger først, så ser man hvor slakt det blir. Deretter setter man knute ved riktig lengde og kapper etterpå. 

Helsport gav meg rådet om 80%. Sjekket første komplette stang ved å la den ligge i fryseren en tid. Den fungerte helt greit. Vil tro at 80% er ganske greit for Helsport sin strikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sofasliter skrev:

Helsport gav meg rådet om 80%. Sjekket første komplette stang ved å la den ligge i fryseren en tid. Den fungerte helt greit. Vil tro at 80% er ganske greit for Helsport sin strikk.

Smart å teste i fryseren! Strikken oppfører seg annerledes i kulde. 

Jeg kuttet for kort en gang, derav min kommentar :) Det løste seg greit ved at jeg bare brukte noen cm tynt tau i den ene enden. Tror den er i bruk enda.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.