Gå til innhold
  • Bli medlem

Kan disse passe som snøplugger?


malinmej

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg håper jeg kan spørre dere erfarne fjell-forumere angående snøplugger til vinter-telting. Har samlet på meg en del utstyr litt og litt. Nå senest idag kjøpte jeg disse teltpluggene fra Cochlans til 50:-). Det er Chochlans rugged ABS plastic tent pegs 30,5 c,. Se bilde / link. Jeg har lest litt om at folk her inne lager egne teltplugger av brøytestikker, bambus osv. Så fant jeg disse da. Har ikke tenkt å investere dyrt. Hva tenker dere - med tanke på snø? Det blir definitivt ikke ekspedisjon eller hardt vær med det første. Kanskje en overnatting i godt og vennlig vinter-vær et eller annet sted (aner ikke for å være ærlig). Er dette plugger som kan funke tro? 50 kroner var jo ikke stort.

https://www.coghlans.com/products/12-inch-abs-tent-pegs-9312

IMG_2988.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
34 minutter siden, malinmej skrev:

Hei!

Jeg håper jeg kan spørre dere erfarne fjell-forumere angående snøplugger til vinter-telting. Har samlet på meg en del utstyr litt og litt. Nå senest idag kjøpte jeg disse teltpluggene fra Cochlans til 50:-). Det er Chochlans rugged ABS plastic tent pegs 30,5 c,. Se bilde / link. Jeg har lest litt om at folk her inne lager egne teltplugger av brøytestikker, bambus osv. Så fant jeg disse da. Har ikke tenkt å investere dyrt. Hva tenker dere - med tanke på snø? Det blir definitivt ikke ekspedisjon eller hardt vær med det første. Kanskje en overnatting i godt og vennlig vinter-vær et eller annet sted (aner ikke for å være ærlig). Er dette plugger som kan funke tro? 50 kroner var jo ikke stort.

https://www.coghlans.com/products/12-inch-abs-tent-pegs-9312

IMG_2988.jpg

Er vell ikke så hakke gærne de der..hvor breie er de? om du pakker snøen nok så funker de nok,personlig bruker jeg ikke snøplugger som er kortere en 50cm.

Endret av Tom B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Tom B skrev:

Er vell ikke så hakke gærne de der..hvor breie er de? om du pakker snøen nok så funker de nok,personlig bruker jeg ikke snøplugger som er kortere en 50cm.

Hei, De er to cm. eksakt på det bredeste. / Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å bruke dem på tvers, altså sette bardunlina omtrent på midten, hakke et spor for plugg + line i snøen og fylle / klaske snø over. Setter seg godt i løpet av kort tid. Stort sett slik jeg bruker de hjemmelagde snøpluggene av brøytestikker. Kvister og lignende fungere i prinsippet like bra, men greit med plugger du kan bruke på sommeren i tillegg. Til 50 kr var nok ikke det kjøpet så gærent ;-) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Lofoten-Møring skrev:

Anbefaler å bruke dem på tvers, altså sette bardunlina omtrent på midten, hakke et spor for plugg + line i snøen og fylle / klaske snø over. Setter seg godt i løpet av kort tid. Stort sett slik jeg bruker de hjemmelagde snøpluggene av brøytestikker. Kvister og lignende fungere i prinsippet like bra, men greit med plugger du kan bruke på sommeren i tillegg. Til 50 kr var nok ikke det kjøpet så gærent ;-) 

 

Takk. Til det bruket du beskriver: - Kan man bruke vanlige plugger som følger med teltet (Fjellreven)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, malinmej skrev:

Takk. Til det bruket du beskriver: - Kan man bruke vanlige plugger som følger med teltet (Fjellreven)? 

Til forankring i snø?  Da er det stor overflate (alternativt lengde) for å få motstand i snøen, eller at pluggene fryser fast i snøen som gjelder. Er det løs snø så vil du gjerne pakke snøen sammen, eller grave ned til fastere snø. Plugger som følger telt er vanligvis barmarksplugger og ikke egnet til vintertelting på snø. (Aner ikke hvilket telt og plugger du har)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Terka skrev:

Til forankring i snø?  Da er det stor overflate (alternativt lengde) for å få motstand i snøen, eller at pluggene fryser fast i snøen som gjelder. Er det løs snø så vil du gjerne pakke snøen sammen, eller grave ned til fastere snø. Plugger som følger telt er vanligvis barmarksplugger og ikke egnet til vintertelting på snø. (Aner ikke hvilket telt og plugger du har)

Ok, jeg skjønner. Da er det ikke vanlige små plugger som er greia til forankring på en slik måte. Er det for øvrig bedre å forankre på en slik måte som beskrevet av @Lofoten-Møring enn å sette opp plugger på vanlig måte? Kommer an på snøforhold? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, malinmej skrev:

Er det for øvrig bedre å forankre på en slik måte som beskrevet av @Lofoten-Møring enn å sette opp plugger på vanlig måte? Kommer an på snøforhold? 

Det som funker best der og da. Jeg gjør begge deler avhengig av hvor lang ned man må for å finne feste.

Er snøen fast, sett pluggen skrått inn slik man gjør på sommeren og fest bardunen øverst.

Er snøen løs, tråkk den litt fastere, spa en T li snøen med bunnen inn mot teltet, surr bardunen rundt "pluggen" og legg den ned øverst i T'en slik at bardunen går i sporet inn mot teltet, og tråkk/pakk snøen hard oppå pluggen.

Edit: Denne fra hilleberg viser litt alternativer: (Man kan sette pluggen tilsvarende som staven også om snøen er fast): 

 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har så fast og fin snø at du kan sette pluggene på skrå, er det unektelig enkelt og greit. Spesielt når du skal dra dem opp. Personlig syntes jeg pluggene du har kjøpt ser bittelitt små ut for å bruke på "vanlig" måte i snø, men det er mulig jeg er litt paranoid. Påberoper meg ingen  spisskompetanse, har bare noen titalls overnattinger i vintertelt. Men skal ikke nekte for at jeg sover litt bedre når vinden rusker i duken hvis jeg vet at pluggene er gravd ned i ei T-grop som Terka beskriver det.

Tillater meg et par generelle tips siden du nevner at du er ny på vintertelting: 1) Du bør ha med en spade, når snøen har satt seg skikkelig rundt nedgravde plugger er det forbløffende  hvor hardt det sitter. De kan ofte vanskelig rykkes opp, mye enklere å grave. 2) Som vist i Hilleberg - videoen er ski forsåvidt flott å bardunere med. Men om snøen ikke bærer 100% med sko blir det slitsomt å kave rundt til knes når du skal bryte leir, gå på do, besøke naboteltet etc. Legg merke til at han bruker truger... Imidlertid graver jeg innimellom ned stavene med 2-3 barduner på hver. 3) Ikke vær redd for å bruke det store skum - liggeunderlaget ute. Bare børst av snøen før du tar det inn i teltet og bruker det underst. Et tova ull - sitteunderlag under rumpa i tillegg gir en ekstra komfort vel verdt vekt / volum. 

Må ellers få nevne at du har noen flotte opplevelser foran deg når du nå skal telte på snø! Deilig å nyte en kaffekopp eller noe sterkere under kald, klar stjernehimmel og vite at teltet med varm sovepose står klart når du blir kald og / eller trøtt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Lofoten-Møring skrev:

Hvis du har så fast og fin snø at du kan sette pluggene på skrå, er det unektelig enkelt og greit. Spesielt når du skal dra dem opp. Personlig syntes jeg pluggene du har kjøpt ser bittelitt små ut for å bruke på "vanlig" måte i snø, men det er mulig jeg er litt paranoid. Påberoper meg ingen  spisskompetanse, har bare noen titalls overnattinger i vintertelt. Men skal ikke nekte for at jeg sover litt bedre når vinden rusker i duken hvis jeg vet at pluggene er gravd ned i ei T-grop som Terka beskriver det.

Tillater meg et par generelle tips siden du nevner at du er ny på vintertelting: 1) Du bør ha med en spade, når snøen har satt seg skikkelig rundt nedgravde plugger er det forbløffende  hvor hardt det sitter. De kan ofte vanskelig rykkes opp, mye enklere å grave. 2) Som vist i Hilleberg - videoen er ski forsåvidt flott å bardunere med. Men om snøen ikke bærer 100% med sko blir det slitsomt å kave rundt til knes når du skal bryte leir, gå på do, besøke naboteltet etc. Legg merke til at han bruker truger... Imidlertid graver jeg innimellom ned stavene med 2-3 barduner på hver. 3) Ikke vær redd for å bruke det store skum - liggeunderlaget ute. Bare børst av snøen før du tar det inn i teltet og bruker det underst. Et tova ull - sitteunderlag under rumpa i tillegg gir en ekstra komfort vel verdt vekt / volum. 

Må ellers få nevne at du har noen flotte opplevelser foran deg når du nå skal telte på snø! Deilig å nyte en kaffekopp eller noe sterkere under kald, klar stjernehimmel og vite at teltet med varm sovepose står klart når du blir kald og / eller trøtt. 

Herlig herlig! Jeg har kun hatt noen få netter i telt i minusgrader fra før, men da ikke med noe særlig snø. Så nå drømmer jeg i vei om å følge opp ønsker og tanker. Jeg tar med meg alle tips!! Absolutt! Så må jeg bare se når og hvor og hvordan. Er litt skummelt å dra ut alene, samtidig som jeg har lyst til å komme over den terskelen. Tusen hjertelig takk:-)).! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Terka skrev:

Det som funker best der og da. Jeg gjør begge deler avhengig av hvor lang ned man må for å finne feste.

Er snøen fast, sett pluggen skrått inn slik man gjør på sommeren og fest bardunen øverst.

Er snøen løs, tråkk den litt fastere, spa en T li snøen med bunnen inn mot teltet, surr bardunen rundt "pluggen" og legg den ned øverst i T'en slik at bardunen går i sporet inn mot teltet, og tråkk/pakk snøen hard oppå pluggen.

Edit: Denne fra hilleberg viser litt alternativer: (Man kan sette pluggen tilsvarende som staven også om snøen er fast): 

 

Ok! Nå skjønner jeg! Lærer og lærer hele veien her. Hilleberg ass! Det må en si. Og tusen takk, Terka for gode instruksjoner både i skrift og film. Veldig nyttig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil seie at materialet ikkje er eigna. Tre og aluminium frys fast i snøen. Og i alle fall med tre, har lengda vore god nok for meg (eg har riktignok ingen erfaring med laus skogssnø, kun fast snaufjellsnø).

Plastikken i desse pluggane vil ikkje fryse fast i snøen, og då må du i så fall ha meir lengde for at det skal fungere. Nokon skriv også om å bruke brøytestikker av plast (eg har ikkje prøvd dette), då noko lenger, og grave ned med feste i midten. Det fungerer truleg godt i laussnø, men kan vera litt meir arbeid når det er fast.

Men det er jo bare i stikke ut i snøhaugen og prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, malinmej skrev:

Ok, det var tydelig beskjed @Espen Ørud. Stoler i grunn på en slik tilbakemelding, jeg👍. Men må bare spørre om det er størrelsen (30 cm) eller materialet? Ser at noen skriver om å lage egne plugger på ca 20-30 cm. 

Pluggene bør være brede.
 

Jeg har en metode, som fungerer til mitt bruk med tunelltelt vinterstid.

- Kjøp 30 cm snøplugger til bruk langs teltduken. Ski og staver kan brukes som backup i endene om været er siikkelig dårlig, eller bruk lengre plugger i endene. Aliexpress sine er lettere og har bedre finish enn Helsport sine (aliexpress ligner på helsport sine). (Anbefaler å støtte norske forhandlere om man kan).

- Til bardunene, snøaker lignende helsport swiss piranha. Kan lages av tynne skjærebrett i plast, tynn skryssfiner etc. Jeg fester en karabinkrok i ringen på ankerene, i stedet for å tre de gjennom bardunen.

 

alle har sikkert sin måte å gjøre det på :) 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ha noe som tåler en del og som har mest mulig bærende overflate, ei heller å forakte om de har mye friksjon mot snø. Og de fleste finner sine løsninger.

Jeg bruker samme opplegg som @Marius Engelsen 30x4cm brede alu plugger på sidene og mer solide saker til bardunene (50x5x1 cm trelister og bjørkepinner). Disse setter seg godt i snøen, kan graves ned eller også bankes ned med spaden. Plastplugger vil j tro er glatte og kanskje sårbare i kulde?

Er det veldig lite snø og tele, kan også lang spiker + hammer gjøre nytten, men nå var det vel på snø som var tema her :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, malinmej skrev:

Ok, det var tydelig beskjed @Espen Ørud. Stoler i grunn på en slik tilbakemelding, jeg👍. Men må bare spørre om det er størrelsen (30 cm) eller materialet? Ser at noen skriver om å lage egne plugger på ca 20-30 cm. 

Dét er en kombinasjon av bredde, materiale og lengde jeg er skeptisk til og grunnen er oppsummert godt i mellomtiden av flere. 

 

I tillegg har jeg mistanke om at plasten som er brukte her kan de av typen som ikke er spesielt glad i kulde.

 

Jeg bruker en kombinasjon av 50cm snøplugger og lange brøytestikker til bardunene. Bruker kortere til selve teltet fordi nedgravde stormmatter hjelper meget godt til holde teltet på plass.

 

Man kan godt lage seg teorier om at de aktuelle pluggene KAN fungere under ideelle forhold og snø av en  viss kvalitet, men jeg foretrekker å bruke med utprøvde løsninger. Som til sier så fungerer lange kvister osv meget bra der man kan benytte dette. (Mye av stedene jeg ferdes med telt på vinteren er det lite kvist og trær så .å ha alt medbragt)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, André Pedersen skrev:

Ring kommunen din, Jeg fikk akkurat 5stk brøytepinner i plast fra min kommune, robuste og fine, kuttes og spores så har du skikkelige snøplugger og MED refleks

Og hvis du ikke får graits, så kan du handle rimelig hos Biltema, 6 stk for 119,-.

https://www.biltema.no/fritid/hage/snorydding-og-avvising/broytestikker-6-stk-2000033849

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sofasliter skrev:

Og hvis du ikke får graits, så kan du handle rimelig hos Biltema, 6 stk for 119,-.

https://www.biltema.no/fritid/hage/snorydding-og-avvising/broytestikker-6-stk-2000033849

Se der ja, det var jo billig :) disse er nok litt tynnere enn de Bydrift har, (bare ser de svaier litt på bildet) men sikkert gode nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.