Gå til innhold
  • Bli medlem

Har du prøvd Coleman primus?


runegutt123

Har du prøvd en Coleman?  

103 stemmer

  1. 1. Har du prøvd en Coleman?

    • Ja, Coleman 400
      4
    • Ja, Coleman 442
      20
    • Ja, Coleman 533
      8
    • Ja, Coleman 550 multifuel
      6
    • Ja, annen Coleman
      6
    • Nei
      61


Anbefalte innlegg

  • 1 år senere...
Annonse

Jeg anskaffet meg en Coleman 442 for snart 15 år siden. Har brukt den flittig under de fleste forhold. Fra fine sommerdager, til fuktig vær, sprengkulde og forholdsvis høyt til fjells. Aldri hatt noen problemer med den. Ikke engang skiftet pakninger! Jeg har stort sett hele tiden kjørt den på vanlig 95 blyfri. Den har fungert ypperlig til både matlaging og oppvarming. Kjekt å ha noe som er kjapt og enkelt å få fyr på når du skal opp og ut av soveposen når det er 30 kalde. Men jeg pleier å sette den utenfor når jeg slukker den. Den gir som nevnt fra seg en del os ved slukking.

Jeg har ikke noen problemer med å anbefale Coleman. Den er enklere i bruk enn vanlig primus og systemet med brenner og tank integrert er veldig praktisk. Tanken holder lenge nok. Bensin er farligere enn parafin, men følger man sikkerhetsreglene og når rutinene rundt dette er innøvd, så foretrekker jeg klart Coleman framfor spesielt parafinbrennere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

På tide å vekke opp denne tråden igjen, ikke minst fordi jeg har blitt mer og mer fasinert av Coleman Apex.

Som Runegutt påpeker er det en slange der, den kan med fordel byttes, la oss si hver tiende år?

Løsningen er uhyre enkel, 2 slangeklemmer, og en stålomspunnen bensinslange (i valgfri lengde) fra en eller annen bilrekvisitaforretning. Dette er utført testet og dokumentert på spiritburner.com

Spesiell flaske! Ja, den eneste(?) med gjengene i selve flaska, og ikke bare i en løs ring som er presset inn i aluminiumsflaska. Avstengningsventil på pumpa, slik at man kan stoppe tilførselen av bensin ved en lekkasje i slange eller koblinger.

Ingen forvarming før det blir direkte beinkaldt.

Mulighet til å kjøre på riktig svak varme når det er ønskelig.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at tråden er liv laga!

For meg er Coleman de tradisjonelle bensinbrennerene med tanken integrert. Har i lengre tid brukt Coleman 442 på enkel camping og der det samles mye folk som trenger å høre hva som blir sagt... Speiderprimus i særklasse. Enkel i bruk, billig og driftsikker. Har imidlertid alltid opplevd Coleman litt billig også i konstruksjonen. Pumpa virker simpel og godset i brenneren er tynt.

Lurer på hva prisen ville blitt med bestilling av flere til speidergrupper. Kovea Booster bør få konkurranse selv om importøren er speiderleder på kretsnivå.

Apex har jeg sett blitt diskutert på amerikanske nettsider. Mye skryt. Kompetente folk hevder dette er den eneste slangeprimus de kan anbefale. Problemet er utbredelse. Jeg er en primusfanatiker med over et dusin i samlinga. Jeg har aldri sett den på ordentlig... Kunne ikke noen med kremmerånd og pågangsmot stilt opp på en messe med dette her!

Coleman kjøpes gjerne av Uniflamesupply på nett, gjerne i storbestilling for å få rabatt (over 3500 kroner). Har aldri sett Coleman 442 og 550 i en sportsbutikk. Jeg har derimot sett dobbeltbrenneren 425 på campingutsalg (der den sto sammen med propanutstyret og støvet ned fordi butikkansatte ikke visste hvordan den skal brukes...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte inn 3 Optimus Nova + til speiderne, dessverre knakk en slange (i overgangen mellom slange og pumpe) under kretskonkurransen og jeg lånte bort min egen Coleman 442 til den patruljen. Patruljeføreren kommenterte ved tilbakelevering at han ikke kunne skjønne hvorfor det ikke var slike som var kjøpt inn - den var jo omtrent idiotsikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel sett en 550 i en Army Shop for 15-20 år sida eller noe slikt. Da var Hellanor importør, men det var vel ingen noen av disse stedene som gav intrykk av å kunne/ville noe som helst.

Du får prøve deg på litt forhandlinger om kvantumsrabatt hos Uniflame Supply, ville være reart om du ikke kunne få en god pris da.

Forøvrig er jo disse modellene stadig på e-bay såkalt NIB "Ny i boks" hvor selgerene har større antall.

Her må du selvsakt vurdere forsendelser evt toll og annet tull. ca 250-350 kroner ligger vel prisen på.

Med frakt og... kommer det fort opp mot 500-600, det er halv pris av butikkpris i Norge, får du så god rabatt så får du nok ikke lov til å skrive om det her :)

Vanskelig å få mer for pengene.

Billig?--Nei! men: Plastikk pumpe, pumpelær i gummi, spinkelt rundt brenneren. Ja, men det ser dårligere ut enn det er, og jeg vil absolutt anbefale å frakte det i en boks av en eller annen sort.

Min M-1950 går nedi kokekaret, og det smaker alltid bensin, med andre ord ubrukelig. Men denne har nå alltid gått på bilbensin.

Coleman er også noe herk å skru på i felten, men det har jeg heldigvis sluppet. Med ren bensin, og filtertrakt har den aldri streiket.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

En stund siden det var liv i tråden, men likevel...

I sommer kjøpte vi inn en Coleman 424 til test i felt på speiderleir. Dette er en enkel dobbeltburner som likner veldig på 442/533 i driftsform. Opplever dette som MYE BEDRE enn typisk tobluss gassbrennere med DIGRE gassflasker med slange. Som en basecamp brenner tåler den kjempedigre gryter og kjeler, har meget høy effekt og god flammekontroll. En 5 liters alkylatkanne fra Felleskjøpet er mye mer håndterbart enn gassflasker. Billigere også.

Når speidere skulle betjene denne brenneren, var det nødvendig med lynkurs. Fyringsprinsippene er ikke spesielt logiske med tre ulike kraner for regulering av drivstoff. Pumping av trykk hadde de riktignok sett før.

Jeg har store forventninger til at denne brenneren vil kunne tåle sure høstkvelder og er teoretisk sett kandidat for snøhuletur siden vi nå snakker om primus med flytende drivstoff. Den er imidlertid stor og litt skranglete i utførelsen og ikke ment å skulle gjøre annet enn å erstatte gassutstyret i Speidergruppa vår.

Vedvarer de gode erfaringene, vil flere bli innkjøpt. Coleman er genialt speiderutstyr. Allerede finnes det flere 442 blant oss.

Jeg bestilte Coleman 424 på REI.COM og total pris ble omlag 950 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå har vspeidergruppa vår prøvd Coleman 424 på hustrige høstturer. Flere minusgrader. Nå ville gassbrennere av typen tobluss hyttebrenner med 5/11 kg gassflaske gitt opp. Vi har dessverre erfaring med det... Denne tobluss campingbrenneren fra Coleman fyrer som før. Vi merker litt lengre forvarmingstid, men ytelsen er slik den var i sommer.

Nå vil vi oppnevne primusfyrer i patruljene slik at minst en av ungene i alle enheter behersker denne litt kompliserte startprosedyren.

Alle Colemanprimuser har et litt "skranglete" uttrykk. Våre 442 primuser til haik, er litt uglesett av den grunn. Noen (ledere) sverger til Optimus 111 bråk fremdeles. Driftstans har vi likevel ikke opplevd på Coleman. 424 Camping er rett og slett en skranglekasse! Men på samme måte synes dette driftsikkert og greitt likevel. Patenten er brukt siden krigen, så hvorfor gjøre ting tungt og upraktisk når lettvekt er tilstrekkelig.

Runegutt123 foreslår komfyr. Det er notert. Har sett på modellen på internett. Første bud er å kjøpe flere Coleman 424. Furnes Speidergruppe skal bli propanfritt område!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at Coleman kan oppleves litt skranglete som nevnt over og at noen typer generelt virker litt simple i utførelsen er kanskje det største minuset med dem. Funksjonsmessig er de ganske geniale, og teknologisk foran det meste av andre primuser på markedet. Har selv en 550 som aldri har laget problemer, men har heller ikke hatt den veldig lenge. Den er glimrende både på vekt og funksjon. Om det er noen grunn til bekymring over utførelsen ift. sikkerhet vet jeg for lite om til å mene noe om, men har hørt om sykehus i Canada hvor avdelingen for brannskader internt kalles for Coleman-avdelingen ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det begynner å hope seg opp med gamle Coleman brennere nå.

1 stk førstegenerasjons Coleman 425 fra siste halvdel av 50 tallet med originaleske. Lite brukt, men venstre brenneren er ikke god.

1 stk Coleman 425 F fra 1976. I god stand med original eske.

1 stk Coleman 413 G fra 1977. I helt grei stand og der fikk jeg også med stativ og stekeovn.

1 stk Coleman 502 fra 1976 i god stand og med originale kokekar i strøken stand.

1 stk Coleman 442 fra 1987 strøken og med strøkne kokekar

1 stk Coleman catalytic burner på 3000 BTU

1 stk Coleman 200A lampe i grei stand med metall oppbevaringsboks.

1 stk Coleman 220 lampe i grei bruksstand.

Alt dette er helt fint til sitt bruk. 425 med stekeovn er fin med familien på kanotur hvis man ikke skal bære mye, og 442 er stille og kjekk på tur alene, men jeg synes nå fortsatt at SVEA 123 er verdens beste primus på tur.

Kona hater bråkebrennere, men jeg synes nå likevel at Optimus 111 er den beste primusen til oppvarming av telt på kalde dager. Skulle bare fått laget meg litt høyere bøyler i den for å få ned CO nivået ved koking i telt (kanskje jeg skal invetsere i en 111T eller C....).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å hope seg opp med gamle Coleman brennere nå.

1 stk førstegenerasjons Coleman 425 fra siste halvdel av 50 tallet med originaleske. Lite brukt, men venstre brenneren er ikke god.

1 stk Coleman 425 F fra 1976. I god stand med original eske.

1 stk Coleman 413 G fra 1977. I helt grei stand og der fikk jeg også med stativ og stekeovn.

1 stk Coleman 502 fra 1976 i god stand og med originale kokekar i strøken stand.

1 stk Coleman 442 fra 1987 strøken og med strøkne kokekar

1 stk Coleman catalytic burner på 3000 BTU

1 stk Coleman 200A lampe i grei stand med metall oppbevaringsboks.

1 stk Coleman 220 lampe i grei bruksstand.

Alt dette er helt fint til sitt bruk. 425 med stekeovn er fin med familien på kanotur hvis man ikke skal bære mye, og 442 er stille og kjekk på tur alene, men jeg synes nå fortsatt at SVEA 123 er verdens beste primus på tur.

Kona hater bråkebrennere, men jeg synes nå likevel at Optimus 111 er den beste primusen til oppvarming av telt på kalde dager. Skulle bare fått laget meg litt høyere bøyler i den for å få ned CO nivået ved koking i telt (kanskje jeg skal invetsere i en 111T eller C....).

425E

425D

3 stk 502

2 stk 533

3 stk 442

2 stk 400A

508A

-57 military

-47 sivilisert utgave av -42

2 bluss militær feltsykehusbrenner (Konge av bråk)

220Lampe

Peak1 minilampe (genial sak)

-------------------------------------------------

502 er konge. Den ser og føles som en gammel chevy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Nå er første gruppetur i telt denne vinteren over. Speidere er hardhauser! Det morsomme er at at vi har fått storkjøkkenprimuser som holder følge i mange minusgrader og tåler tøff bruk. Vi har nå 3 stk. Coleman 424 kjøpt fra REI.COM. Med litt ekstra forvarming med rødsprit på en glavabit, fyrer vi i alle de minusgradene turen fikk. Minus 17 er kaldt for de fleste, men varm mat og toddy reddet anledningen.

Coleman 424 er virkelig flott til store gryter og "bedehuskjeler" for kaffe. Med to bluss i virksomhet samtidig er effekten høy og varmefordelingen god. Bare det å kunne kokke med to mindre gryter samtidig, tillater å ta med seg kokkevanene sine hjemmefra på tur.

Bensinprimus (altså Coleman 424) som teltvarmer er vi fremdeles litt skeptisk til. Vi har brukt Optimus 111 bråk og Primus 210 til sånt i tjue år og har ingen planer om endringer ennå.

Privat bruker jeg nå en liten parafindrevet Phoebus 625 til kokking og som teltovn. Godt fornøyd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Jeg har hatt en Coleman Peak 1 Apex II (model 445A700) som ble kjøpt i USA i 1998. Dvs dette er 1999 modellen av apexen. Denne har jeg brukt mye iden den ble kjøpt og frem til ca 2002. Tipper den har 40-50 døgn. Meget solid og har enda ikke byttet noen deler på den. Denne fungerer kun med renset bensin, eller såkalt miljøbensin. Den har faktisk nå vært nedpakket i nesten 14 år og har ikke vært brukt siden 2002. Testet den i går bare for å sjekke om den fungerte fremdeles og det gjorde den. Fylte flasken med Primus renset bensin og det var bare tut og kjør med denne. Koker 1 liter kaldt vann på rundt 4-5 minutter utendørs i minusgrader uten vindskjerming. Den leverer noe mindre futt enn f.eks min Optimus 111T og Primus Omnifuel. Men ikke slik at jeg registrerer noen egentlig forskjell ift når det skulle smeltes vann mener jeg huske.

Det som er den store fordelen er jo muligheten jeg har til å regulere gassmengden og varmen. Den er ikke like bra som på Optimus 111T, men jammen så må jeg si at varmen fordeler seg meget bra på Coleman Apex II og du kan justere varmen meget godt. Den bråker marginalt mer enn Optimus 111T med stillebrenner og sammenliknet med Omnifuel, så er det jo som himmel og helvete. Jeg er en av de som ikke synes primusbråk er spesielt sjarmerende, selv ikke etter snart 24 år i Forsvaret og utallige felttdøgn. Jo, det var en tid på skimarsj over hardangervidda at det kanskje var litt sjarm i Optimus 111T med bråkebrenner, men primært så bør en primus bråke minst mulig for å kunne høre hva som skjer utenfor teltene og man skal kunne snakke uten å skrike til hverandre.

Å bruke Coleman Peak 1 Apex II som brenner i teltet under kalde vinterforhold er noe jeg kan anbefale. Dog så er det direkte farlig å starte denne inne i teltet sommerstid, men i en 7-10 duker eller i et militært større telt med en dyp kuldegrop så er det ok så lenge man er varsom. Dette fordi det blir en temmelig stor og høy flamme de aller første sekunder før brenneren roer seg under oppfyring. Plassert i en dyp kuldegrop i et militært kneppetelt (som tåler noe mer varme enn de sivile teltene) så fungerer det ok. Men det er anbefalt å tenne denne opp utendørs.

Absolutt å anbefale denne primusen og den veier ikke stort heller. En ulempe er det at brenselflasken må være den orginale til Coleman, men det har ikke vært noe problem for meg da jeg har fylleflasker i tillegg.

Jeg må si at denne primusen faktisk er bedre enn Omnifuelen, men det er vel smak og behag antakeligvis. Den aller beste vinterprimusen for meg er fremdeles Optimus 111T på parafin. Den veier mye ja, men absolutt den primusen som rett og slett bare fungerer og fungerer under alle mulige forhold. Kan ha noe med at jeg også har skrudd såpass mye på denne at jeg kjenner den inn og ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringene dine bekrefter helt mitt inntrykk av Coleman Apex ii. Jeg føler det alltid tryggest å fyre opp primus utenfor teltet, for så å flytte den inn.

Tyngden på 111 har nok ført til at jeg tar sjansen på min Optimus Nova. Skal du ha en mer pålitelig primus enn 111T så blir det forgjengeren med bråkebrenner.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6. mars 2016 at 22.14, dsk skrev:

Erfaringene dine bekrefter helt mitt inntrykk av Coleman Apex ii. Jeg føler det alltid tryggest å fyre opp primus utenfor teltet, for så å flytte den inn.

Tyngden på 111 har nok ført til at jeg tar sjansen på min Optimus Nova. Skal du ha en mer pålitelig primus enn 111T så blir det forgjengeren med bråkebrenner.

 

dsk

Det jeg lurer på som jeg ikke har funnet noen gode tall på er om mengden av CO2 med Apex II er vesentlig forhøyet enn eksvis andre sammenliknbare parafinbrennere.

Har dog ikke hatt problemer med dette i militære telt da de ikke alltid er kjent for å være verdens tetteste. En ting vi gjorde under vinterøvelser hvor snøen ble gravd opp over sidene samt lagt over presenning, var å montere et talglys høyere enn hodet til fyringsvakten. Slukket dette, ja da var det "alarm" ;-) Er faktisk ikke sikker på den dag i dag om dette hadde hjulpet som forvarsel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, rbhelle said:

Det jeg lurer på som jeg ikke har funnet noen gode tall på er om mengden av CO2 med Apex II er vesentlig forhøyet enn eksvis andre sammenliknbare parafinbrennere.

Har dog ikke hatt problemer med dette i militære telt da de ikke alltid er kjent for å være verdens tetteste. En ting vi gjorde under vinterøvelser hvor snøen ble gravd opp over sidene samt lagt over presenning, var å montere et talglys høyere enn hodet til fyringsvakten. Slukket dette, ja da var det "alarm" ;-) Er faktisk ikke sikker på den dag i dag om dette hadde hjulpet som forvarsel...

Ikke om lyset var montert høyere enn fyringsvakten, vel? CO2 er tyngre enn luft såvidt jeg vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.