Gå til innhold
  • Bli medlem

Alpinutstyr til barn


virrma

Anbefalte innlegg

Jeg vet at dette ikke akkurat er friluftsliv, men det er så nære at jeg tar sjansen. D på nesten 13 trenger nye alpinski/støvler, og jeg ønsker primært å kjøpe brukt. Hun står ikke så mye i bakke, det blir vel normalt et par helger i året. I tillegg har hun gått noen kurs, så teknikken er brukbar.  Hva skal jeg søke etter på Finn? Noen tips? Hun er 160cm og 48kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ski lengde 150, hvis hun vil trikse kan du se etter twintip. Ellers søk etter alpinski. Sko etter str, men de må prøves og pass på at de sitter godt. 

Vi kjøper bare brukt, tips er disse skimarkedene som er rundt omkring, men det er nok litt sent nå. Vår kommune har et utstyrslager hvor man kan låne skiutstyr, kanskje Oslo også har noe slikt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siterer Oslo Sportslager ang lengde: 

Lengde på alpinski til barn
Det viktigste for junior er at skiene ikke er for lange. Tommelfingerregelen er at barnet ikke skal vokse inn i skiene, de skal vokse ut av dem. Det er vanskelig for et barn å få mye skiglede på et par lange ski. Skiene bør derfor ikke være noe særlig lengre enn 10-15 centimeter under kroppshøyde.

For lek og morro i skibakken er det typisk twintip montert som vanlig ski som gjelder  i dag (Ikke ren midmontert twintipp for jibbing, men montert som en vanlig ski.), men alle ski duger så lenge de ikke skal stå mye baklengs.

For barn som ikke er aktive løpere så er det aller viktigste er å finne noen sko som som sitter godt på og er komfortable, dvs sko som kan brukes en lang dag i bakken. Hvilke sko som passer må dere nesten finne ut av ut fra fotform, Mine to har brukt Fischer Ranger, og Nordica Dobberman Jr opp til nå, men 11åringen har vokst mye og har nå veldig bred forfot og høy vrist og tilnærmet ingenting passer. Han er derfor over på bred modell av voksensko.

EDIT: Jeg kjøper på bruktmarked eller finn.no til mine to så lenge jeg får tak i ok utstyr.

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig for å handle brukt, og har selv kjøpt/solgt alpinski til barn mens de vokser. I den alderen kan man ikke ha utstyr i mer enn maks to sesonger. Ville også lagt meg på ca 10 cm under kroppslengde. Pass på å se over bindingene skikkelig og test at de løser ut som de skal. Bruk en DIN-kalkulator til å stille inn bindingene.

Hva slags ski man ønsker er jo en smakssak. Det viktigste er jo å gi skiglede. En twintip jibbeski/parkski bør etter min mening forbeholdes de som skal kjøre mest i parken, da de har bindingen montert langt frem i forhold til vanlige alpinski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lompa skrev:

En twintip jibbeski/parkski bør etter min mening forbeholdes de som skal kjøre mest i parken, da de har bindingen montert langt frem i forhold til vanlige alpinski.

Dette er jo veldig generalisering?

En ren jibbeski  monteres gjerne "True  Center", dvs ift Skiens fysiske senter punkt i lengde retning.

De fleste  twintipp ski som selges i butikk til barn monteres ift skiprodudentens markering av midtpunkt  som er satt  ift  å kjøre svinger med skia. 

Som eksempel, jr sine ski:

20191202_110937.thumb.jpg.dc99d9933a6ab3ba81ecca9e2dfdffa7.jpg

Anbefalt midtpunkt er ikke midt på skia (ses tydelig når man legger skia motsatt  av hverandre).  I tillegg har jeg montert bindingene slik at skoens midtpunkt er 1 cm bak anbefalt  midtpunkt siden offpidte/skogskjøring favoriseres når det er forhold til det, mest bakke, bittelitt lek baklengs/hopp etc., og mindre if boks/rails/andre elementer. 

Dette er disse  skiene: https://www.evo.com/outlet/skis/atomic-punx-5-2018

 

Mer info om plassering  av bindinger:

https://www.coalitionsnow.com/blogs/tips/mounting-your-ski-bindings

Ellers 100% enig i at skiglede er det som teller. Og kun det. 😊

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.